Päivät 8-11 | Marokko | Marrakesh - Casablanca - Rabat - Tanger - Tarifa - Malaga
Päivä 8 | Marrakesh - Casablanca | 250km
Vaikka tämän päivän siirtymä on lyhyt ja tie verrattavissa suomalaisiin moottoriteihin, päätettiin lähteä Marrakeshista ennen aamuruuhkia :) Kerran kun Marrakeshin asti ollaan tultu, niin kaupungista poistuttiin tietysti päätorin kautta - hieno fiilis oli ajaa historiallisen paikan läpi Triumphin kone muristen :)
Hetkeksi pysähdyttiin torille ottamaan ryhmäkuvan...
Itse matka Marrakeshin ja Casablancan välillä on aika meditatiivista moottoritieajoa - hyvä asfalttia tasangon läpi, joten päätettiin vetäistä pätkä mahdollisimman nopeasti, jotta jää aikaa myös tutustua Casablancaan.
Ajellessaan huomasin sivusilmällä, että nyt on roomalaiset rauniot sattuneet hyvin matkan varrelle - saisi ryhmä myös ripauksen sofistikoitumista :) Lähempi inspektio kuitenkin paljasti "rauniot" keskeneräiseksi sillaksi... Sattuuhan noita kokeneillekin oppaille ;)
Sen verran ajoissa oltiin, että yhdet kypäräkaljat, muuttuivat kahdeksi ja sitten kolmeksi, mutta sitten lähdettiin tutkimaan kaupunkia... Ihan oikeasti... :)
Ihan makeat näköalat Atlantin valtamerelle hotellin ikkunasta...
Rannikolla sijaitseva Casablanca on Marokon suurin kaupunki. Suurkaupunkialueen väkiluvuksi arvioitiin vuonna 2014 noin 4,1 miljoonaa asukasta, josta varsinaisen kaupungin osuus oli noin 3,1 miljoonaa. Casablanca on turistien suosima taloudellinen pääkaupunki, kun taas Rabat on maan poliittinen pääkaupunki...
Nykyinen Casablancan esikaupunki Anfa on berberien 600-luvulla perustama. Sen jälkeen sitä ovat hallinneet Almoravidit ja Almohadit sekä Merinidien dynastia. Portugalilaiset tuhosivat sen vuonna 1468 ja rakensivat uudelleen 1575 nimellä Casa Branca. Maanjäristys 1755 tuhosi sen jälleen. Näiden seikkojen takia kaupunki on paljon modernimpi kun monet muut Marokkolaiset Medinat ja välillä jopa unohti olevansa Afrikassa...
Casablanca on Marokon merkittävin talouselämän keskus ja tärkein satama. Kaupunki on tunnettu maailman toiseksi suurimmasta moskeijastaan, sekä tietysti Hollywoodin klassikkoelokuvasta Casablanca. Itse elokuva kuvattiin melkein täysin Hollywoodissa lavasteita käyttäen, mutta tarina sijoittuu toisen maailmansodan aikaiseen Casablancaan ja elokuvan Rick's cafe löytyy oikeassa Casablancassa nykyään melkein joka kulmassa :)
Päivä 9 | Casablanca - Rabat - Tanger | 380km
Hassan 2:n moskeija.
Aamulla tehtiin pieni lenkki kuuluisalle Hassan 2:n moskeijalle - kyseessä kuitenkin yksi maailman suurimmista Allahin palvontapaikoista - moskeija on Marokon suurin ja maailman seitsemänneksi suurin. Se on 210 metriä korkea ja sinne mahtuu kerralla 105 000 ihmistä, sisälle 25 000 ja piha-alueelle 80 000.
Casablancasta heitettiin lyhyt pyrähdys kohti maan pääkaupunkia Rabatia, jossa oli tarkoitus nähdä lisää historiaa - Muhammad 5:n mausoleumi...
Muhammad 5 oli Marokon ensimmäinen kuningas, sen jälkeen kun sulttaanin titteli poistettiin käytöstä. Marokon nykyinen kuningas Muhammad VI on Mohammed V:n lapsenlapsi.
Rabatista poistuessaan pysähdyttiin juomaan vielä Shellille nopeat Espressot ja katsomaan karttaa - mietittiin että harvemmin sitä tulee Rabatin Shellilla hengailtua :)
Rabatin Shellilla päätettiin poiketa moottoritieltä ja tutkiskella hieman lisää maaseutureittejä - Mikko myös bongasi opaskirjasta jonkun muinaisen kivikasan, joten lähdettiin metsästämään sitä myös :) Kiviä ei löytynyt, mutta ihan hauskoja "oikoreitteja" pitkin päästiin hyvissä ajoin Tangerin satamakaupunkiin...
Majoittumista ja syömään erinomaista ruoka satamanravintolassa! Matkaa Espanjan eteläkärkeen on vain 27 km, joten huomenna syödään illallista jo Euroopan puolella...
Hotellimme aivan lähellä Tangerin satamaa...
Päivä 10-11 | Tanger - Tarifa - Teba - Malaga - Helsinki
Aamiaisen jälkeen haettiin pyörät, etsittiin hetken bensaasemaa, vaihdettiin viimeiset Dirhamit takaisin euroiksi ja hienossa salmiakkimuodostelmassa saavuttiin ajoissa satamaan... Siellä yllättävän nopeat tullimuodollisuudet ja laivan lastaus - hetken päästä Marokko ja Pohjois-Afrikka jäävät vanavesiin!
Espanjan puollella, Tarifassa, oltiin hyvissä ajoin kello 13.00, joten mitään kiirettä palauttaa pyöriä meillä ei vielä ollut. Ajattelin matkan kirsikaksi kakun päällä ajaa vielä hieman Andalusian mutkateitä! :)
Andalusian maisemat...
Kaikki hyvä päättyy aikanaan ja erinomaiset asiat päättyvät aina liian aikaisin :) Niin päättyy tämäkin seikkailu... Marokko taas kerran näytti meille parhaat puolensa ja jätti kaipaaman lisää!