PeterPanBike | Seikkailuja Moottoripyörällä

View Original

Päivät 70 & 71 | Medan - Berastagi - Padang S. | Indonesia | 100km & 330km

Arto ja Jani tarkkailevat pyöriään Belawanin sataman varastossa!

Tiikerini tuli Indonesiaan samassa kunnossa kuin se Malesista lähti. Myös pullotelineet olivat paikoillaan!

Kiitos ja näkemiin Bob Sumatralle!

On The Road again!

Päivät 70 & 71 | Medan - Berastagi - Padang S. | Indonesia | 100km & 330km
Kyllä meitä eilenkin vähän jänskätti, että ovatko pyörät tänään satamassa! Tänä aamuna asteen enemmän. Ja kyllä ne ovat. MS / Setia Jaya pysyi pinnalla tämänkin matkan. Eilen selvisi myös se, että Indonesiassa moottoripyörällä ei saa ajaa moottoritiellä! Tai saa, jos anoo luvan etukäteen. Viikkoa etukäteen! Se viikkoa etukäteen selvisi tänä aamuna kun yrittimme tavoittaa Sumatran ainoasta moottoritiestä vastaavaa johtajaa. Kun olen kolmatta kertaa satamavarastolla saan johtajan viimein puhelimeen Bob Sumatran loistavalla avustuksella. Moottoritie-johtaja selitti ystävällisesti hyvällä englannilla, että express lupa ei ole mahdollinen vaikka olemmekin BaliExpress matkalla! Luvan käsitelyyn menee viikko. Lisäksi keulaan on tilattava poliisi moottoripyörällä, eikä nyt ole vapaita moottoripyöräpoliiseja koska presidentti on käymässä Medanissa! Kiitos ja kuulemiin. Pääsemme ajamaan läpi Medanin! Belawan on 30km Medanin pohjoispuolella, eikä mitään järkevää kiertotietä ole. 
Bob Sumatra kuljetti meitä Isuzullaan aamupäivän ees sun taas satamavaraston, tullin ja rahtiagentin väliä... jokaisella on väliä 1-3km.
Kello 2pm hyvästelemme Bobin ja suuntaamme erittäin luovan liikenteen sekaan. Erkki ja Severi irtaantuvat pääryhmästä ja lähtevät urakoimaan 500km päiviä kohti Balia. Heillä molemmilla on meitä muita nopeampi kiire kotiin! Tullessani illan suussa pääjoukon kanssa  Berastagiin Indonesian liikennesäännöt alkavat tuntumaan selkeiltä. 

1) Jokainen voi ajaa joka paikassa (maantiellä ja taajamassa) niin lujaa kuin pystyy ja uskaltaa. 
2) Ohittaa voi yhtä lailla niin vasemmalta kuin oikealta. 
3) Tilaa ei anneta. Oma tila on otettava. Jos jättää edellä ajavan auton ja oman eturenkaan väliin metrin tilan, niin kahden sekunnin kuluttua siihen tunkeutuu skootteri. 
4) Tappajabusseja tulee väistää tai kuolee. 
5) Minkäänlaista liikenteen valvontaa ei ole!
6) Pienempi väistää aina viime kädessä!

Indonesiassa on ok matkustaa auton katolla... turvavyötäkään ei tarvita!

Medan - Berastagi tien kuningas (yksi kymmenistä)... väistä tai kuole! Nämä eivät väistä! ;]

Päivän 72 tullessa maaliin minulle on selvinnyt myös  maan vilkun käyttö tavat! Indonesialainen vilkuttaa oikealla vilkulla kolmesta eri syystä (täällä on vasemmanpuoleine liikenne) ...

1) Indonesialainen on lähdössä ohittamaan
2) Indonesialainen viestittää, että älä ohita, vastaantulevaa liikennettä!
3) Tämä on se harvinaisin ja on yllättää joka kerta. Indonesialainen kääntyy oikealle!

Mutta yes, vaikka meno maanteillä on kuin villissä lännessä tiet ja maisemat ovat taajamien ulkopuolella ykköstä ainakin yhden lyhyen ja yhden normaalin ajopäivän jälkeen! Päästyämme eilen viimein Medanista ulos, tie lähti kiipeämään vuorille Berastagiin tuhannella mutkalla! Tänään upet maisemat jatkuivat ja jatkuivat emmekä illalla tienneet, että huomenna on jälleen matkamme paras ajopäivä! Tämän päivän päätepysäkki on Suomessa ei mistään kuuluisa Padang Sidempuan ja maksamme kiittävät. Padang S. on alkoholiton kaupunki, niin kuin moni pieni kaupunki Sumatralla. Lavuaarejakaan ei ole joka huoneessa kaupungin toiseksi parhaassa hotellissa. Parhaassa olisi ollut, mutta se oli täynnä! Sen sijaan hotellimme kyljessä on upouusi pizzeria! Ja meillä on tänään pizzailta!

Lake Toba... Pohjois-Sumtran upea kraaterijärvi jota reunustaa upea tie jos toinenkin!

Orang Motors!

Orang Motor Huttunen tuumaa, että missä tie jatkuu!?


Kimmo, Sinikka ja kirkko...

... myös kristinusko kilpailee sieluista Sumatralla!


Lake Toban...

... hauskan hauska rantatie!