PeterPanBike | Seikkailuja Moottoripyörällä

View Original

Päivä 7 | Aqtobe - Aral | 630 km

Edessämme oli paljon kilometrejä tänään, mutta aavisteltiin reitin olevan samantyyppistä kuin eilen joten lähdimme normaalisti kahdeksan aikaan liikkeelle hotellin pihasta. Aamulla ei ollut kuuma, mutta oletimme lämpötilan nousevan päivän mittaan. Ensimmäiset parisataa kilometriä sujui tasaisesti aavikolla ajellen ja sama jatkuikin sitten koko päivän. Edes lämpötila ei tänään kohonnut eilisiin lukemiin vaan pysyi alle 30 asteen koko päivän. Navakka sivuttainen tuuli pieksi meitä koko ajopäivän ja matkan varrelle sattui yksi muutaman kilometrin hiekkapätkä tietyön takia.

Tänään vastaan tulivat ensimmäiset kamelit ja niiden määrä alkoi lisääntyä Araltullessa. Aral on entinen Araljärven rantakaupunki, mutta nyt rannalle on paljon matkaa eikä kaupungilla kovin kummoisesti mene. Yhdeksän tunnin ajon jälkeen olimme perillä Aralissa ja majoituimme paikalliseen “luksushotelliin” jossa meillä ei yhteistä kieltä ole, mutta huoneet saatiin ja jonkin sortin illallista joka oli yllättäen kurdakkia. Tilattiin vielä salaattia ja siinä oli n 300 g juustoraastetta ja lisäksi majoneesia plus kananmunia, joten aika vihreä salaatti oli lihan painikkeeksi. Petteri lähti meidän perään tulemaan ja oli hyytynyt Moto Guzzi puoliväliin matkaa eli käytännössä keskelle ei mitään. Pyörä palaa kuorma-auton kyydissä takaisin Agtobeen ja Petteri koittaa saada sen siellä kuntoon tai sitten jossain muualla. Muilla on kalusto pelannut moitteettomasti ainakin toistaiseksi.

Aktobe jäi taaksemme…

…ja matka aavikolla jatkui.

Kahvitauolla jossain keskellä aavikkoa.

Välillä meitä pyydetään poseeraamaan pakallisten kanssa ja mukavaahan se on.

Alkoi tulla kameleita vastaan….

…ja hotellin pihassa niitä sitten riittikin.