Päivä 2 | Brändö - Mariehamn | 160 km
Aamupalalle heti klo 07.00 ja siitä sitten 07.40 mopot käyntiin ja Kohden Torsholman satamasta lähtevää aamulaivaa. Kuuma päivä tiedossa, lienekö peräti helle lukemia ?
Herkkuja monenlaisia
Torsholmassa meitä jo odotti MS Ålfågeln “kita ammollaan”
Kahden ja puolen tunnin laivamatka Manner-Ahvenanmaalle Vårdön Hummelvikiin. Joku otti aurinkoa, toiset joi kahvia ja loput ihastelivat maisemia.
Lappo, Englinke, Kumlinge laiva eteni hyvää vauhtia , mutta siltin vartin myöhässä saavuttiin Hummelvikiin. Mopot olivat matkan ajan turvallisesti Motor Homien sivulla.
Muutama mopo ja asunto.
Koneet käyntiin ja noin kymmenen kilometrin siirtymä Töftön lossille. Tovin jouduttiin rannassa odottelemaan seuraavaa vuoroa. Tästä sitten ajoimme hiostavassa säässä pari kilometriä Bomarsundin linnoituksen raunioille. Voihan vitalis Prästön siltaa ollaan uusimassa suuremmaksi ja raunioiden pysäköintialueesta on tehty työmaa parakkejen säilytyspaikka. No, mopot hieman kauemmaksi parkkiin ja kävellen kohteelle. Toki Rallye löysi tiensä polkua pitkin tykeille asti.
Krimin sota laajeni aikoinaan itämerelle asti Oolannin sotana ja vuonna 1854 linnoitus räjäytettiin ja samalla tuhottiin Ahvenanmaan historian suurin rakennus.
Ålandin valloittajat
Tykkejä kolmin kappalein
Alla parkkipaikalta pongattu yhdistelmä. Nyt on pitoa…
Montako milliä ?
Täältä matkamme jatkui Jan Kårldsgårdenin ulkoilmamuseolle. Täältä löytyy tyypillisen Ahvenanmaalaisen 1850-luvun tyypillinen maatila. Museon kokonaisuus ei ole alkuperäinen maatila, mutta rakennuksista on yritetty luoda tyypillinen ahvenanmaalainen maatila. Useimmat talot ovat 1700- ja 1800-luvuilta. Samanlaisella idealla on rakennettu. mm. Helsingin Seurasaari. Samalla alueella sijaitsevat myöskin Vita Björn vankila museo sekä Kastelholmin linna, joka on ainoa laatuaan Ahvenanmaalla. Yhdessä kiersimme ulkoilma museota ja vankila museota jonka jälkeen olikin aika nauttia virvokkeita paikallisen panimon terassilla. Siis kahvia ja Vissyä. Lopuksi ajoimme pyörät parkkiin Linnan edustalle ja puolet meistä kävi vielä linnakierroksellakin. Loput viettivät taukoa varjossa.
Ulkoilma museon tuulimylly
Ja toinen…
Vita Björn
Työkaluja 1800-luvulta
Postitie/Postvägen
Rock! Tauko paikalla
Kastelholmin linna ja mopoparkki
Matkamme jatkui kohti Sundin kunnassa sijaitsevaa Uffe på berget näköala kahviota. Silta, tunneli ja käännös oikeaan ja siellähän se kahvio olikin. Hulppeat näkymät ympäröivään saaristoon.
Uffe på berget, näköala torni
Matkamme jatkui läheiseen Sundin Prismaan, sillä useammalla meistä oli tarvetta aurinkorasvan ostoon. Hiostavaa ajokeliä… No, ei muuta kuin pyörät kohden Ahvenanmaan korkeinta “vuorta” Getabergeniä.
Näkymä merelle
Lounastauko huipulla
Hoplaa…
Jälleen oli aika jatkaa matkaa ja laskeuduimme alas vuorelta ja ajoimme Getan lähistöllä sijaitsevalle “nostalgia museolle”.
Konttorilla nähdään.
Seuraavaksi olikin ohjelmassa hulppea 47 kilometrin siirtymä saaren länsireunalle Eckeröhön. Kävimme Eckerö Linen terminaalissa katsomassa mistä laivat lähtevät Ruotsin Grislehamniin. Täältä sitten lyhyt siirtymä Eckerön postitalon pihaan.
Eckerö Berghamn
Welcome to Åland! Miehekkäät ovat tekstit kyltissä!
Eckerön posti- ja tullitalo
Tästä sitten lyhyt siirtymä tankille ja “soppaa” mopoille. Lopuksi teimme noin 30 kilometrin siirtymän Maarianhaminaan ja kaupungissa ajoimme vielä lyhyen maisema kierroksen ennen hotelliin siirtymistä. Illalla söimme vielä maittvan illallisen ja sitten ei muuta kuin nukkumaan, sillä kuuma ajopäivä oli jo viennyt mehut useimmilta meistä
Mä muutaman litran tässä tankkailen”
Hotell Cikada
Kohtuu rankka ajopäivä. Kuumuus vaatii veronsa. Paikoitellen erittäin kovaa tuulta, mutta toisaalta se myöskin vilvoitti. Tänään nähtiin ja koettiin paljon.