Päivät 1-3 | Turku-Tukholma-Nottoden (Norja)-Dalen
Päivä 1 | Turku-Tukholma
Norjan matkamme käynnistyi eilen ryhmän tapaamisella Turun sataman Nestellä varttia vaille kuusi illalla. Otimme tankit täyteen ja siirryimme satamaan, jonne saapui myös toinen samaan aikaan lähtevä Itämeren kierrokselle lähtevä porukka. Meillä oli yhteisvaraus Tallinkille ja satamassa selvisi, että varauksessa oli käynyt hieman sekaannusta, kun matkustajien tietoja oli päivitetty niin minun ryhmän tiedot oli poistettu varauksesta. Onneksi saatiin satamassa asiat setvittyä ja porukka laivaan. Yhteinen illallinen Baltic Princess -laivan buffassa, matkainfo ja nukkumaan koska edessä on huomenna pitkä ajo Ruotsin läpi Norjaan.
Lähtötunnelmissa Sataman Nesteellä Turussa
Päivä 2 | Tukholma - Nottoden |. 690 km
Laiva saapui Tukholman satamaan aikataulun mukaisesti seitsemän aikaan aamulla. Ulos laivasta terminaalin parkkipaikalle, jossa vielä pieni matkainfon kertaus ja tien päälle. Ensin ajetteiin reilu tunti Eskilstunaan aamiaiselle tuttuun ja nopean Mc Donaldsiin. Tämän jälkeen matka jatkui Ruotsin halki isoja ja pieniä teitä pitkin Töckforsiin yhdistetylle lounaspäivälliselle, josta Norjan puolelle pitkän päivämme päätepisteeseen Nootodeniin. Perille saavuimme vasta kahdeksan jälkeen illalla kauniin sään saattelemana. Ensimmäinen. Ajopäivä sujui ongelmitta ja nyt on mukava levätä kunnolla jotta huomeenna jaksaa taas ajella.
Maisemia Ruotsin puolella
Aamiainen Eskilstunassa
Risto tutkii jotain, säätä ehkä?
Yhdistetty lounas ja päivällinen
Norja puolella rajaa
Päivä 3 | Nottoden - Dalen | 170 km
Hyvin nukutun yön jälkeen aamiaiselle ja liikkeelle hotellilta vähän ennen yhdeksää. Vähän oli sateen uhkaa ilmassa ja heti alkumatkasta vedimme varmuuden vuoksi sadekamat päälle, mikä kannatti koska kunnon sadetta emme saaneet. Päivän ensimmäinen kohteemme oli Telemarkin korkein vuori Gaustatoppen (1883 m) Huipulle kuljettiin Vuoren sisällä olevaa köysirataa pitkin, joka on rakennettu sotilaallisiin tarkoituksiin. Tämä nousee vuoren juurelta melkein huipulle. Lyhyt rautatie vie matkustajat vuoren tukikohdasta vaakatasossa alemmalle asemalle syvällä vuoren sisällä. Se rakennettiin pääsyä varten vuoren huipulle ja sisälle rakennettuun sotilaalliseen radioasemaan. Kohde rahoitettiin pääasiassa Yhdysvaltojen sotilasapurahoilla, ja sen rakentaminen maksoi miljoona dollaria vuosina 1954–1959.
Lähtö Notoddenista
Gaustoppenin huipulla
Seuraavaksi matka jatkui Norsk Hydron historialliseen tuotantolaitoksessa Vemorkissa. Se valmisti aikanaan raskasta vettä ja saksalaiset voittaakseen toisen maailmansodan yrittivät rakentaa ydinpommin. Onnistuakseen tehtävässä saksalaiset tarvitsevat raskasta vettä, jota valmistettiin silloin vain tässä laitoksessa. Sotilaallisen operaation Norsk Hydron tuotantolaitokseen toteutti Norjan puolustusvoimien komppania Linge toisen maailmansodan aikana ja oli toisen maailmansodan kuuluisimpia sabotaasioperaatioita. Se osoitti muun muassa kuinka vähäisiä vaurioita sabotaasioperaatio aiheutti siviileille lentoiskuun verrattuna.
Seuraavaksi matka jatkui päivän päätepisteeseen Daleniin, jossa majoittauduttiin ja mentiin rantaan illalliselle.