PeterPanBike | Seikkailuja Moottoripyörällä

View Original

Korsika - Alpit | päivät 16-17 | Merimatka Travemündesta Helsinkiin.

Lauantaipäivä meni mukavasti merellä rentoutuen ja saunotellen, kuka mitäkin puuhasi. Nyt oli aikaa koota ajatuksiaan tästä 17 päivän, melkein once in a life time -matkasta.

Matkamme alkoi Vantaalta pyörien pakkaamisella Niinivirran rekkaan runsaas viikko ennen matkan alkua. Rekka kuljetti pyörät Milanoon ja lensimme sinne seuraavalla perässä. Aamutuimaan noudimme pyörät terminaalilta ja ajoimme saman päivän aikana Milanosta halki maaseutujen ja yli Merialppien illaksi Savonan satamaan, missä pyörät lastattiin laivaan.

Aamulla herättiin Korsikan saarelta Bastian satamasta. Korsikan saarta ajettiin ympäri kolmen päivän ajan nautiskellen sen mahtavista teistä ja maisemista. Kolmannen ajopäivän iltana saavuttiin jälleen Bastian satamaan, kun Korsikan saari oli kierretty ympäri. Yölaivalla matkasimme taas takaisin Savonaan.

Ajoimme Savonasta Välimeren hidasta ja ruuhkaista rantatietä Monacon kautta Nizzaan, kunnes päästiin upealle Ruta Napoleon reitille. Päivän ja ehkä koko matkan eräs huikeimmista nähtävyyksistä oli mahtava Verdonin rotko. Virallinen PeterPanBike -matka päättyi Sisteroniin, jonka jälkeen aloitettiin vapaa ja omakustanteinen matka-osuus..

Omakustanteisen matkan tunnusmerkit meidän ennestään tuttujen ja hyvien reissukavereiden kesken oli seuraavat. Vaikka alustavat reitit oli tehty ennakkoon, niistä ja yöpymispaikoista oltiin valmiita joustamaan tilanteen mukaan.

Tilanteiksi laskettiin muuttuva säätila, lähinnä sadealueet ja lumitilanne, passojen aukeaminen liikenteelle ja kaikki muutkin käytännön jutut aina ajohaluista ja jaksamisesta alkaen. Tämä suunnitelma toimi hienosti ja reittiä muutettiinkin oleellisesti kiertämään sadealueet, ja uusi reitti vei meidät Alppien eteläpuolelle.

Sisteronista ajettiin keväästä ja Ranskan upeista teistä ja mahtavista maisemista nautiskellen Grenoblen Albertvilleen, jonka vanhassa kaupungissa yövyttiin linnamaisessa hotellissa. Majapaikoiksi valikoitui yleensä edellisenä iltana varatut vanhat ja persoonalliset majatalot, aina kun se oli mahdollista. Matka jatkui Albertvillestä Chamonixin kautta Brigiin. Brigin yön jälkeen tehtiin täysi U-käännös ja ajeltiin Alppien yli niiden eteläpuolelle sateilta piiloon.

Välipäivää vietettiin Comojärven maisemissa, josta ajettiin Gardajärven kautta Cortina d’ Ampezzoon. Cortinan noustiin pohjoiseen kohti Münchenia ja tarkoituksena puhkaista siellä odottava saderintama ajamalla ripeästi sen läpi.

Münchenissa vietettiin matkan toista ajamatonta päivää museoiden merkeissä. Samalla valmistauduttiin ajamaan Saksan läpi moottoriteitä vältellen. Tämä osoittautui loistavaksi suunnitelmaksi. Nähtiin aitoa maaseutua, upeita kyliä ja vanhoja kaupunkeja - niin kuin oli suunniteltukin.

Rothenberg ob der Tauberin kaupunki oli mahtava kokemus, koettiin Harz vuoristo ja ajettiin Pohjois-Saksan halki kuin salaa aina Lübeckiin saakka. Autotehtaat, museot ja erilaiset näyttelyt kuuluivat matkaohjelmaan. Ne sopivat tälle kohderyhmälle kuin nenä päähän - tai voisi sanoa että “sopii kun Bemari kuskinsa käteen”. Hieno, upea ja mahtava matka kertakaikkiaan.

Viimeinen matkapäivä sujui merellä leppoisasti seilaten.

Kerroin aikaisemmin matkan aikana tehtävästä tutkivasta navigointi- ja navigaattoritestistä, jonka päämestarina toimi Heikki. PeterPanBike matkan osuus ajettiin luonnollisesti ennalta laaditun ja lukitun suunnitelman mukaisesti, mutta olipa Heikki piirtänyt reitin niistäkin :)

Matkasuunnittelun perustana toimi Kurviger.de navigointiohjelma, jolla voit suunnitella reitit. Se on puhtaasti selain- pohjainen sovellus Windows- ja Mac -koneissa. Voit myös ladata appin Android -laitteellesi, mutta iPhne/iPad appia ei ole vielä saatavilla.
Kokemuksemme mukaan ohjelma toimii ja löytää upeita reittejä, joista kaikkia et löytäisi kuin sattumalta, jos silloinkaan. Alustavat reitit piirrettiin talven pimeinä tunteina valmiiksi ja niitä noudatettiinkin. Reittejä suunniteltiin myös edellisinä iltoina reittisuunnitelman eläessä tarpeiden mukaan.

Heikki suunnitteli reitin ja jakoi päivittäin sen gpx -tiedostot whats app -ryhmässämme. Aina uuden reitin myötä alkoi tuttu kuhina ja keskustelu siitä, miten se reitti nyt siirrettiinkään omaan navigointilaitteeseen.
Toistot ovat tärkeitä, ja matkan edetessä alettiin jo ymmärtämään gpx -tiedostojen sielunelämääkin.

Millä laitteilla sitten suunnistettiin, sekin on monipuolinen asia. Mikään laite ei aina eikä johdonmukaisesti näyttänyt samaa reittiä tai käännöstä yhtenäisesti. Kaikilla oli kuitenkin samat gpx -tiedostot jotka oli suunniteltu yhdellä ja samalla Kurviger.de -ohjelmalla.

Bemarin oma Garmin Navi VI mihin kartat oli väkisin ujutettu talven aikana, osoitti olevansa ryhmän heikoin lenkki. Se kääntyili lähes poikkeuksetta eri suuntaan kun muiden Android tai Applen laitteisiin asennetut navit. Garmin hylättiin pian ja siirryin itsekin iPhonellani Osmand -appin käyttäjäksi, johon reittitiedostot siirtyivät kätevästi päivittäin ryhmäämme WhatAapp -viestillä.

Applen logiikka toimi eri tavalla kun Android laitteisiin ladatut Osmand Appit. Apple ehdotteli omiaan samaan aikaan, kun Android -suunnistajat olisivat menneet risteyksestä toisin. Yleensä Androidit veivät voiton, vaikka eivät aina olleet edes keskenään samaa mieltä käännöksestä.

Kurvigerin oman naviohjelman saa ladattua Android laitteisiin suoraan sovelluskaupasta. Eeron Androidpuhelin + Kurviger-suunnittelu + Kurviger navigointiohjelma toimi lähes moitteetta ja yhteensopivuus oli täydellinen.


Android -laitteeseen asennettu Osmand App ei kuitenkaan toiminut samalla tavalla kun Eeron laitteen “kaikki yhteen sopiva” -navigointi. Harrin Samsungin pad ja Heikin omiin laitteisiin asennettu Osmand jutteli usein samaa kieltä, mutta ehdottelivat kuitenkin erilaisia reittejä ja käännöksiä Kun Eeron Kurviger app..

Mistä tiedettiin, että melkein jokaisen navi ehdotti omiaan? Meillä kaikilla oli Sena 50S kypäräpuhelimet käytössämme ja risteyksien lähestyessä alkoi aina vilkas pulina siitä, minne kenenkin laitteet ehdottavat kääntymistä kulloinkin. Aivan metsään ei poikkeavien ohjeiden takia oltaisi kuitenkaan ajettu pääsuunnan säilyessä selkeänä, mutta mielenkiintoinen juttu kuitenkin, pohtivat insinöörit. Erot johtuvat pääosin siitä, että gpx-reittipisteiden välisen osuuden eri karttaohjelmat laskevat eri tavalla. Mitä harvemmassa reittipisteitä gpx-tiedostossa on, sitä enemmän eroja. Pelkällä puhelimella suunnistaminen toi esille tutun epäkohdan, sillä puhelun sattuessa navigaattori muuttui puhelimeksi ja suunnistus oli siltä osin tauolla. Tämän seurauksena ajettiin parin kertaa risteyksistä ohi. Tilannetta ei pelastanut pulinalinjakaan, sillä puheyhteys oli luonnollisesti poikki puhelun takia.

Padit ja puhelimet veivät kirkkaasti 5-0 voiton ammattimaisesta, mutta ikivanhaa tekniikkaa ja ominaisuuksia edustavasta Bemarin integroidusta Garmin Navi VI:sta jokaisessa erässä.

Reittipisteiden jakaminen dynaamisesti ilman johtoa ja läppäriä nykypäivää, mutta sadepäivää Garmin edusti loistavasti. Parin sadekuuron aikana todettiin, että vedenpitävät Androidit, iPhonet ja muut kosketusnäytölliset laitteet sekosivat täysin kun niihin osui vesipisara! No can do, kelvottomia olivat. Mutta tuolloin vanha sotaratsu, Garmin astui esiin ja sateesta piittaamatta ohjasi matkaajan perille.

Matkablogi päättyy tähän. Toivottavasti näiden kokemusten perusteella saadaan järjestettyä lähiaikoina PeterPanBike -matka, jossa pyörät rahdataan Milanoon ja ne ajetaan takaisin käyttämiämme reittejä pitkin.

Kiitos hyvästä reissusta ja erinomaisesta matkaseurasta!
Jyrki Lehtinen