3. Päivä | Tromsö - Finnsnes | 150 km
Superhieno ja kiireetön zillailu -ajopäivä alkoi jo aamulla varhain klo 03.15 kun Tromssan Scandic City päätti tyhjentää koko hotellin korvia vihlovalla palohälytyksellä. Eipä ollut tulipaloa, mutta tulipa testattua lähteekö turisti keskellä yötä kadulle kun telkkä pöntöstä - ja kyllä lähti. Aamulla henkilökunta oli kuitenkin muina miehinä hommissa ilman pahoitteluita, ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut. Pieni tsemppaamisen paikka ehkä tässä asiassa, vai mitä Scandic?
Ajopäivä alkoi sen sijaan hienosti katkonaisista yöunista huolimatta. Pyörät noudettiin ennen kello yhdeksää siitä harvasta ja valitusta Tromssan laillisesta parkkipaikasta, minne pyörän sai jättää.
Kaupungin julkinen pysäköintitalo ei pyöriä suostu nukuttamaan, mutta yksityinen tontihaltija sen teki käypään 40€ per pyörä hintaan. Tsemppaamisen paikka ehkä myös Tromssan kaupungilla, sillä aika moni turisti ajelee moottoripyörällään kesäisin Norjan teitä ja pysäköi pyöränsä myös Tromssan keskustaan.
Ei muuta mainittavaa, mutta asia oli melkein pakko ottaa esille tasapainon vuoksi, sillä loppupäivä klo 9.00:stä alkaen oli erinomainen, loistava, ennen kokematon, hermoja hivelevä ja aivan ikimuistoinen kokemus.
Lämpötila huiteli heti aamusta alkaen +23C:n paremmalla puolella nousten päivän mittaan pysyvästi +29C:n saakka. Kun ollaan kuitenkin selvästi napapiirin pohjoispuolella ja Jäämeren läheisyydessä, merkilliseltähän tämä tuntui. Olisikohan Golf -virran käyttäjällä jäänyt hana auki tai muuta sellaista?
Yksi pyörän laukuista oli pakattu täyteen kylmän ja sateiden varalta tarvittavia varusteita, joten sitä boxia ei ole vielä tarvinnut avata, jos muita hyviä puolia miettii kun sitä, ettei ole tarvinnut kastua tai palella.
Pian Tromssasta poistumisen jälkeen siirryimme E6 tieltä sen kyljessä kiemurtelevalle vanhalle päätielle, joka toimii nykyisin maisemareittina niille, jotka sen hoksaavat. Näitä merellisiä maisemia riitti jopa Nordkjosboniin saakka.
Matkaa meillä taitetaan monenlaisilla ajopeleillä. Pohjanmaan lakeuksille tilaustyönä suunniteltu Triumph Trophy sopii Jukan käteen niin kuin puukko tuppeen. Marju päästelee iloisesti Yamaha MT 07:lla kun keijukainen verrattuna vaikkapa takarivin työjuhtaan, Jussin 1500 CC Suzuki Intruderiin. Jussi on ilmeisesti pyöränsä perusteella ryhmän lyömätön kuutiotilavuuskuningas.
Pertti puolestaan ajelee luotettavalla BMW matkapyörällään, jossa on kuutioita lähes saman verran kun Jussin Customissa, mutta päihittää koko porukan sylintereiden lukumäärällä mitaten. Me muut viisi matkalaista ajelemme muuan BMW R 1200-1250-1300 GS pyörillä. Varmuuden vuoksi:)
Ensimmäisellä tauolla liimailtiin porukalla Life is Now! -tarroja niiden pyöriin, jolla tarraa ei vielä ollut.
Tämä erinomainen hetki ja tunnelma sopi meille kun nenä päähän. Eikä itse reitti ja sen maisematkaan ole olleet hullumpia, todettiin.
Päivän päämatka, 150 km taival Tromssasta Finnsnesiin taittui napakasti kaikesta hidastelusta huolimatta. Olimme hotellilla jo klo 14.00 tietämillä. Se tarjosi ajelun nälkäisille mahdollisuuden heittää vielä ylimääräisen kierroksen kiertämällä Finnsnesin niemen kärki ympäri, noin yhteensä 100 km. Pitäähän poikien päästä ajelemaan, jos kerran ajelututtaa. Sinne katosivat molemmat Jussit ja Jouko. Me muut kuittasimme tulikuumat hotellihuoneet ja otimme hieman rennommin, sillä mielestämme melkein 30 asteen lämmössä ajelu ei aina ole ihan hupaa.