Päivä 2 | Tallinna - Saka | ≈275km
Ensimmäisen ajopäivän lähtöajaksi oli sovittu klo 8, kaikki olivat autotallissa valmiina sovittuna aikana. Sadevarusteet oli puettu valmiiksi, sillä säätiedotus oli luvannut melkein koko päiväksi sadetta.
Edellisenä päivänä illallisella oli sovittu, että käytetään dynaamista ajotapaa ja testataan sitä heti aamulla, kun lähdetään liikkeelle. Eihän tuossa näyttänyt olevan mitään ongelmaa, kaikki omaksuivat asian heti.
Päivän ensimmäinen pysäytys oli Joe Dunlopin muistomerkilä, paikalla oli tuoreita kukkasia ja kynttilöitä palamassa. Joe menehtyi 2.7-2000, joten eilen oli tullut onnettomuudesta kuluneeksi 24 vuotta.
Tämän pysähdyksen jälkeen jatkoimme matkaa asfalttia pitkin Jägälan vesiputoukselle. Hienolta tuo näytti.
Tästä eteenpäin pääsimme nauttimaan Viron sorateistä oikein kunnolla, päädyimme mm. Tarkastelemaan Rohun ohjustukikohtaa joka on osa Rakveren alueella sijainneesta Neuvostoliiton ydinohjustukikohdasta. Tukikohta toimi vuosina 1960–1970, ja se lopetettiin 1978.
Välillä kiihdyteltiin soralla ja välillä pieniä pätkiä asfaltilla, mainio lounas nautittiin Aegviidun kylässä. Tässä vaiheessa sade taukosi ja jossain välissä taisi sininen taivaskin näyttäytyä. Sade ei kuitenkaan ollut haitannut etenemistä, vaikka paikoin tie oli pehmennyt ja nurmikko kohdat liukkaita.
Lounaan jälkeen käytiin vielä Aidun avolouhoksilla ennen saapumista Sakan kartanoon saunomaan ja nauttimaan illallista, joka olikin erinomaiseen maittavaa🤗
Maha täynnä on hyvä käydä nukkumaan ja jatkaa aamulla itä-Viron suuntaan seikkailemaan. Päivän lukemat 275 km ja ajo-aika klo 8:00-17:30