Päivä 3 | Notodden - Rjukan - Dalen | 170 km
Aamulla lähdettiin rauhallisin mielin liikkeelle Notoddenista, tosin kaupunkikierros ajettiin vielä kerran pato- ja voimalaitosmaisemissa Jarin toivomuksesta. Jarista tuntui kotoiselta kun käytiin vielä kerran “toist puol jokkee”. Matka jatkui ja ajettiin parikymmentä kilometriä tuntureiden suuntaan kunnes käännyttiin - tuntureille.
Tämä retkeilypainotteinen matkapäivä aloitettiin possujuna-ajelulla kohti Gastatoppenin huippua.
Matkalla tunturin 1830 metriä korkealle huipulle kyytikulma muuttui hieman jyrkemmäksi, joten välillä vaihdettiin junaa, joka vei melkein huipulle saakka.
Huipulla ollaan, ja se tuntui meistä kovin luontevalta.
Tiinalla on korkeanpaikan kammo, mutta sitä ei juurikaan huomannut..
Huippuretken päätteeksi ja ajopäivän aluksi kelpasi taas jatkaa maanpäällistä vaellusta tuttujen sotaratsujen selässä.
Vemorkin voimalaitos ja museon useat näyttelyt tarjosivat mielenkiintoista nähtävää sotahistoriasta tunnetun raskasvesitehtaan toiminnasta aina perinteiseen vesivoimasähkön tuottamiseen.
Teknikka- ja sotakalusto-osastolla meitä odotteli nykyisten pyöriemme esi-isä, niiden selvästi tunnistettava konstruktio. Vain luistonesto ja ABS jarrut puuttuivat.
Vemorkista matkaa jatkettiin Telemarkin pikku hiljaa jylhemmiksi muuttuvia maisemia kohti. Sanomattakin on selvää, että mutkia, mäkiä ja pari kunnon serpentiiniäkin matkan varrelle sattui.
Kuvassa hiljattain tervattu Eidsborgin sauvakirkko.
Jukka innostui poseeraamaan Länsi-Telemarkin museon pihamaalla
Matkalla illalliselle ja saunaan. Illallinen nautittiin Bandak järven sataman merellisissä tunnelmissa, mutta kuitenkin tuntureiden syleilyssä. Järvi on osa Telemark kanavaa, joka johtaa portaittain aina merelle saakka.
Laivaliikennettä kanavassa on ollut jo yli sadan vuoden ajan.
Eipä ollut hullumpi maisema eikä paikka järvessä tolppien varassa seisovalle saunalle
Saunassa lämpöä riitti, vaikka sitä taidettiin aluksi hieman epäillä sen epätavallisen arkkitehtuurin takia. Mikä merkillisintä, saunan betonilattian laatta oli niin kuuma, ettei siinä juurikaan seistä voinut. Taisi Harvian kiuas olla lähinnä tunnelmaa luomassa, ja varsinaiset löylyt otettiin lattialaatasta? Taĺviturkin kastaminen tuli hoidettua samalla kerralla. Tämä erityinen sauna kruunasi tämän erityisen ajopäivän sikäli, että päivän kokonais ajo-ajasta reilusti yli puolet käytetettin ns. nähtävyyksin bongaamiseen ja omaan aikaan - siis yhdessä. Erinomainen retkipäivä jonka päätti upea ilta.