Tulevat seikkailut - Uusia matkoja ja toiveuusintoja

Aika usein meiltä kysytään, että “- Ettekö tee sinne tai tuonne matkoja ollenkaan? Olisin juuri ollut lähdössä jos…”

Me kuuntelemme herkällä korvalla näitä kommentteja ja reagoimme tarpeeseen. Viime vuonna järjestimme kyselyn siitä, että mitkä kohteet kiinnostaisivat asiakkaitamme ja niistä valikoitui nyt mukaan ne, jotka kiinnostivat eniten.

Osaan näistä kohteista on toki tehty ennenkin matkoja, mutta ne ovat saattaneet olla tauolla useamman vuoden ja osa on uusia, aivan alkutekijöistä koottuja seikkailuja.

Parin matkan kohdalla kävikin niin, että ne täyttyivät alta aikayksikön, eli ilmeisesti oli juuri oikea hetki näille!

Esimerkkinä nyt jo loppuunmyydyistä Bali -25 ja Australia -26. Toki näiden lähtöpäivään on vielä aikaa, joten kannattaa laittaa meille viestiä, jos haluaa jonottaa mahdollista peruutuspaikkaa!

on uusi Amerikan matkamme. Tämän suunnittelussa on kuunneltu tarkasti asiakkaidemme toiveita.

Se on perinteisiä Amerikan matkoja hieman lyhyempi ja sitä myöten myös edullisempi. Matka toteutetaan off-season aikaan, jolloin sää ei ole ihan niin helteinen. Matkalla pääset kuitenkin nauttimaan mitä mahtavimmista luonnonpuistoista ja ajamaan ne hienoimmat maisemareitit. Saat täyslaidallisen Amerikkaa!

Matka alkaa ja päättyy Las Vegasiin, joten pääset kunnolla sukeltamaan myös sen salaisuuksiin. Lue lisää otsikon linkistä!

Tässä uutuuksiamme,

joihin vielä mahtuu mukaan.

Linkistä pääset matkasivulle:

Andalucia + Caminito, Espanja 14.10. - 20.10.2024

Andalucia + Caminito, Espanja 18.10. - 24.10.2024

Loch Ness, Skotlanti 25.06. - 01.07.2025

Celtic Ride, Irlanti 03.07. - 09.07.2025

Shangri-La, Bhutan 11.10. - 20.10.2025

Viva Las Vegas, USA 16.10. - 24.10.2025

Machu Picchu, Peru 18.10. - 31.10.2025


Life is Now tuotekauppa on nyt auki!

Nyt voit shoppailla matkapaitoja ja muita Life is Now tuotteita nettikaupastamme. Valikoima on vielä pieni, mutta kasvaa koko ajan, joten jos et juuri nyt löydä sieltä mitään mieluista, niin printtejä lisätään sinne jatkuvasti!


uskallatko lähteä ryhmämatkalle?

 Kohtaamme usein motoristeja, joilla on asetuksissaan palomuuri ryhmämatkailua kohtaan.

”Haluan päättää itse vauhdin ja minne menen.”

”Olen yksinäinen susi ja ajan aina yksin.”

”Eihän isossa ryhmässä kaikki voi tulla toimeen, menee matka kuitenkin pilalle.”

Kannattaisiko kuitenkin koittaa ryhmämatkailuakin?

Tietenkään ryhmämatkailu ei ole kaikkia varten ja kunnioitamme sitä. Mutta kokemuksesta voimme kertoa, että usein, kun tällaiset henkilöt sitten kerran päättävät kokeilla sitä kanssamme, he yllättyvät positiivisesti. Ja monesti lähtevät vielä uudestaankin.

Moottoripyörämatkalla ryhmään tulee ihmisiä keskenään hyvin erilaisista lähtökohdista, ammateista, asuinpaikoista ja he ovat eri ikäisiä. Mutta heitä kaikkia kuitenkin yhdistää yksi asia - moottoripyöräily. Se on jo loistava lähtökohta onnistuneelle matkalle!

Mutta totta on sekin, että ryhmään mahtuu aina niitä, joille huono sää tai hotelliaamiaisen liian löysät kananmunat ovat matkanjohtajan syy ja sitä myöten riittävän suuri syy olla lähtemättä enää ikinä -”niin huonosti järjestetylle matkalle.” Ja joillekin saattaa tulla yllätyksenä se, että moottoripyörämatkalla ajetaan, yleensä montakin tuntia päivässä, eikä kyseessä ollutkaan rantaloma. Mutta pääsääntöisesti ihmiset, jotka ovat elämässään ylipäänsä matkustelleet, ymmärtävät, että matkustettaessa pitää olla joustava ja maassa ollaan maan tavalla.

Asiakaspalautteemme mukaan, ryhmämatkan parhaita puolia ovat olleet mm:

  • Ryhmässä on turvaa ja uskalsi lähteä yksin mukaan matkaan.

  • Majoitukset, nähtävyydet, parhaimmat reitit ja tankkaukset on mietitty valmiiksi, itse voi vaan nauttia ajamisesta.

  • Ei tarvitse käyttää arvokasta loma-aikaansa turhan kanssa pähkäilyyn.

  • Riittää, kun on aamulla pyörä pakattuna ja valmiina lähtöön, sovittuna aikana.

  • Matkanjohtaja hoitaa puhumisen ja organisoi ajopäivän sujuvaksi.

  • Jos pyörään tulee vikaa, et ole yksin, vaan homma hoidetaan kuntoon.

  • Ryhmässä ketään ei jätetä.

  • Sain todella hyviä uusia motoristiystäviä, joiden kanssa ollaan tehty lisää PPB matkoja yhdessä.

Matkapalaute

Joskus saamme matkapalautetta, että ajetaan liian hiljaa tai liian lujaa (samalla matkalla). Liian vähän/paljon taukoja. Hotellit olivat huonoja. Ruoka oli pahaa. Satoi/paistoi. Pyörä oli huono. Huonetoveri kuorsasi. Matkanjohtaja teki U-käännöksiä.

Näihin asiakaspalautteisiin reagoimme kuitenkin aina, siksi palautetta matkan jälkeen pyydämmekin ja koitamme korjata mitä voimme. Esimerkiksi huonoksi todetut hotellit menevät vaihtoon heti, samoin huonoksi havaitut reittivalinnat.

Ajonopeuteen ja taukojen pituuteen voidaan ryhmänä vaikuttaa, mutta se vaatii usein kompromisseja. Pyörään ja huonetoveriin on vaikea vaikuttaa enää jälkikäteen, niistä kannattaa mainita jo matkalla. Säähän taas ei pysty paljoakaan vaikuttamaan.

Moottoripyörämatkalla voi tulla vastaan tietöitä tai luonnonilmiöistä johtuvia teiden sulkuja, joiden takia ajopäivä voi venyä ja joutuu tekemään vauhdissa uusia reittivalintoja, jotka eivät aina välttämättä onnistu. Uusien matkojen kohdalla taas joskus käy niin, että vaikka kuinka tarkkaan tutkisi karttoja etukäteen ja suunnittelisi, niin reittivalinta voi osoittautua huonoksi. Nämä virheet korjataan ja seuraavalla kerralla ne vältetään. Moottoripyörämatka on aina kuitenkin seikkailu ja siihen kannattaisi suhtautua sellaisena.

RYHMÄMATKALLE KANNATTAA LÄHTEÄ SILLÄ ASENTEELLA, ETTÄ ANNA ITSE VÄHÄN, NIIN TULET SAAMAAN PALJON!


Hatsapuri | Georgia

Engurin pato

Danin vetämällä Georgian matkalla toukokuussa, päästiin kokemaan jotain, mikä ei tavallisesti ole mahdollista.

Ryhmä oli istuskellut padon viereisessä kahvilassa, kun paikan pomomies oli tullut kysymään, haluaisivatko he ajaa moottoripyörillä padon yli, kuvata samalla ja lähettää tietenkin kuvattu drone-video sitten myös hänelle.

Eipä tarvinnut kahdesti pyytää!

Video julkaistiin myöhemmin heidän sivullaan.

Vuonna 1980 valmistunut Engurin pato on 272 metriä korkea. Se on samalla maailman korkein holvipato.


Huhtikuisella, Larsin vetämällä Japanin seikkailulla, motoristimme pääsivät kokemaan hieman erilaisen illallisen, kun he yhteistuumin pukeutuivat näihin hotellihuoneista löytyneisiin varusteisiin.

Maassa maan tavalla!


Huhtikuussa Antti veti Kreikan matkan, jolle olivat lähteneet häämatkaansa viettämään myös motoristit Anna ja Antti.

Romanttisia sävyjä saatiin tähän pariskunnan herkkään hetkeen ihan luonnonvoimien avulla, sillä Saharasta puhalsi tuolloin hiekkatuuli, joka värjäsi koko maiseman kuvan kaltaisin sävyin.


Moottoripyörämatkalla, mitä pakata mukaan?

Pidämme aina ennen matkaa matkainfon, jossa asiakkailla on mahdollisuus kysyä myös mm. siitä, mitä kyseiseen kohteeseen kannattaa pakata mukaan. Tämä onkin juuri se yleisesti askarruttavin asia, mitä meiltä kysytään ja ihan ymmärrettävästi.

Pakkaustarpeet vaihtelevat kohteen mukaan. Siihen vaikuttaa se, millaisesta matkasta on kyse - ollaanko menossa lumisille/sateisille vuorille vai kuumaan autiomaahan. Usein tosin mennään molempiin samalla reissulla!

Ollaanko menossa muutaman päivän offroad seikkailulle vai parin viikon asfalttimatkalle. Entä onko matkan varrella mahdollista ostaa tarvikkeita vai ajellaanko keskellä ei mitään. Kulkeeko samalla pyörällä yksi vai kaksi henkeä. Lähdetäänkö omalla vai vuokrapyörällä.

Tosiasia on kuitenkin se, että moottoripyörään mahtuu mukaan ihan yhtä paljon (tai vähän) riippumatta kohteesta.

Peruspyörässä on kaksi tai kolme pienehköä laukkua ja lisäksi takapenkille, jollei siinä istu ketään, saa yhden suuremman laukun.

Jos majoitumme samassa paikassa koko matkan ajan tai matkaan kuuluu huoltoauto, niin silloin saattaa vuokrapyörissä olla vain yksi laukku päivän tarpeita varten. Silloin ei myöskään ole niin tarkkaa, mitä ottaa mukaan, kun tavarat voi pakata ihan tavalliseen matkalaukkuun.

Kun lähdetään matkaan, jossa kaikki on kuljetettava koko ajan mukana, niin “less is more”, eli kannattaa tosiaan harkita kahdesti, jopa kolmesti, mitä todella tarvitsee. Tästä linkistä pääset katsomaan muistilistamme, joka auttaa hahmottamaan, mitä saattaisit tarvita moottoripyörämatkalla.

Muista kuitenkin, tämän meidänkin listan kohdalla se, että tuskin tarvitset esimerkiksi otsalamppua tai hyttysmyrkkyä Route 66:lla, kun taas Afrikassa ne tulevat tarpeeseen!

PeterPanBiken lista auttaa hahmottamaan, mitä kannattaa harkita ottaa mukaan, mutta karsia ehdottomasti kaikki tarpeeton pois. Tarvitsetko läppäriä välttämättä? Et ehkä tarvitse omia tiekarttoja, kun sinulla on matkanjohtaja sitä varten.

Monessa kohteessa voit ostaa paikanpäältä tarvittaessa mm. urheilujuomia ja aurinkovoidetta, eli ei kannata raahata kaikkea kotoa asti. Sitten taas, jos kohteessa ei löydy kauppoja matkan varrelta, niin tietyt asiat kannattaa pakata mukaan. Matkanjohtajasi osaa neuvoa sinua tässäkin asiassa.

Pakatessa kannattaa miettiä jo sitäkin, että kun illalla saavutaan majapaikkaan, niin miten selviät yöstä mahdollisimman helposti. Pitääkö koko laukku purkaa joka ilta, vai olisiko jokin pussisysteemi käytännöllinen. Eli pakkaisit tavaroita ison laukun sisällä pienempiin pusseihin, jotta tiedät heti, missä mikäkin on ja voit ottaa laukusta vain tarvitsemasi ilman, että “räjähdät” ympäri huonetta joka ilta.

Matkanjohtajalla on aina mukana ensiapulaukku, joten itselle kannattaa pakata mukaan, koko ensiapulaukun sijaan, vain omat välttämättömät lääkkeet ja voiteet yms. mitä käyttää. Tästäkin voi olla poikkeuksia pidemmillä seikkaluilla, mutta matkanjohtaja kyllä mainitsee silloin asiasta.

Matkoillamme pääosassa on ajaminen, joten siihen liittyvät varusteet ovat tietenkin ne olennaisimmat. Toki päiväohjelmaan kuuluu aina nähtävyyksiä, aktiviteetteja, illallisia ja vapaapäiviäkin, joten tarvitset muutaman siistin vapaa-ajan asunkin mukaan. Niitä ei kuitenkaan kannata ottaa mukaan joka illalle uutta settiä, sillä moottoripyörämatkalla kaikki varmasti ymmärtävät, jos käytät samaa asua useampana iltana.

Suosi kevyitä, helposti pestäviä materiaaleja ja monikäyttöisiä vaatekappaleita, jotka menevät pieneen tilaan.

Vähempi on enempi, varsinkin kun ollaan moottoripyörämatkalla!


Räätälöidyt moottoripyörämatkat

Matkaan omalla porukalla

Tuntuuko haastavalta ja aikaa vievältä järjestää motoristiryhmällenne matka? Askarruttaako se, että mitä kaikkea pitää muistaa ottaa huomioon ryhmämatkalla?

Kun lähdet suunnittelemaan matkaa nollasta, ilman kontakteja ympäri maailman, voi se tuntua turhan työläältä, että viitsisi edes miettiä mitään kauhean erikoista ja päädytte jälleen kerran ajamaan Turun rengastien tai korkeintaan purjehditte Viroon ja takaisin.

Meidän avullamme pääsette omalla ryhmällä elämänne seikkailulle, melkeinpä minne päin maapalloa tahansa ja täysin ilman stressiä!

Räätälöidyt moottoripyörämatkat ovat tarkoitettu kaveriporukoille, harrasteryhmille, kerhoille, yhdistyksille ja firmoille, jotka haluavat lähteä jollekin matkallemme oman ryhmän kesken. Matkanjohtajamme tulee mukaan huolehtimaan käytännön järjestelyistä, kuten muillakin matkoillamme.

Räätälöity matka voi olla joku katalogissamme jo olevista matkoista, joka halutaan toteutettavan tiettynä ajankohtana. Siihen halutaan lisätä jotain tai poistaa jotain. Matkaan voidaan lisätä esimerkiksi käynti jossain ryhmän kiinnostuksen kohteessa. Voidaan myös lyhentää tai pidentää matkaa.

Matka voi olla myös joku meidän perusmatka sellaisenaan, mutta toteutettuna vain omalla porukalla.

Meiltä voi myös pyytää tarjousta jostain ihan uudesta matkasta. Esimerkiksi liittyen johonkin tapahtumaan tai yrityksen juhlaan tai toimialaan, messuihin tai vain tiettyyn toivemaahan.

Emme kuitenkaan suunnittele omatoimimatkoja, vaan pakettiimme kuuluu aina matkanjohtaja.

Meillä on jo valmis sabluuna onnistunutta matkaa varten!

Kertokaa meille toive maa, ajankohta, mitä haluatte sisältyvän matkaan (ruuat, nähtävyydet, hotellien taso yms.)

Millä haluatte ajaa - oma pyörä, vai ehkä jokin tietyn merkkinen vuokrapyörä. Ryhmänne koko ja ajotaidon taso, mikäli kyseessä on jokin vähän haastavampi kohde.

Teemme teille pohjan, josta voimme sitten yhdessä hioa juuri teille sopivan reissun.


Tutustu matkanjohtajaan

Lars Winter

Lars tai Lasse, kuten häntä usein kutsutaan, on vetänyt PPB-matkoja vuodesta 2018. Ensimmäinen matkanveto oli Highway 1 USA:ssa. Sitä ennen hän oli itse asiakkaana.

Amerikka on yksi lempikohteista

- Kaikki matkat (USA, Marokko, Japani) olleet mieleisiä, mutta jos paras pitää nimetä, niin se on USA Highway 1. Siellä on niin mahtavat tiet ja maisemat.

Kertoo Lars, kun kysyn hänen lempimatkastaan.

Lasse on Harrikkamies, mutta matkanvedot sujuvat muillakin merkeillä

Lars on vetänyt matkoja eri mantereilla ja erilaisilla pyörillä. Maisemat ja maat muuttuvat, mutta jokainen matkanjohtaja tietää, että perusasiat matkojen vetämisessä pysyvät samoina.

Mitä ilman et koskaan lähde matkalle?

- Kahta luottokorttia ja iloista fiilistä.

Anna vielä kaksi vinkkiä MP-matkalle lähtijälle?

- Seikkailumieltä mukaan ja sopeutumiskykyä.


Maaliskuussa Sami ohjasti Kathmandu seikkailun Intiassa ja Nepalissa.

Oltiin ajamassa Bardian luonnonpuiston läpi, ennen majoitukseen saapumista. Puiston portilla, vartijat kuitenkin kielsivät ryhmää jatkamasta moottoripyörillä, sillä ilta alkoi jo hämärtymään.

Puistossa on pimeän tultua liian vaarallista liikkua. Viime vuonna tiikerit olivat syöneet kaksi puistossa kulkenutta, heille kerrottiin. Jouduttiin turvautumaan hetkellisesti toisenlaiseen kyytiin.


Helmikuussa Dani veti Royal Tansania matkan. Tässä kuvasatoa tuolta huimalta seikkailulta.


Jyrki on alkuvuodesta ehtinyt vetämään jo 5 matkaa ja tässä kuvia Thaimaasta, Portugalista ja Balkanin huikealta 9 maan kierrokselta!


Asiakashaastattelu

Millainen kokemus kanssamme matkustaminen on, mitä reissuilta on jäänyt mieleen, parhaat vinkit muille jaettavaksi.

Kysymme suoraan kokemusasiantuntijoiltamme!

Hannu Leppäkorpi

on matkustellut kanssamme jo vuosia, hän kertoo laskeneensa, että suunnilleen 20 PPB -matkaa on tullut ajeltua ympäri maapallon ja kotimaassakin muutama.

Lempikohdetta kysyttäessä Hannu muistelee:

- Georgiaan järjestetty eka PPB matka oli mieluisa ajamisen ja erilaisen gastronomian suhteen. Kulttuuri muutenkin oli sangen mielenkiintoista. Ihmiset olivat köyhiä, mutta erittäin ystävällisiä.

- Japanissa taas itsensä tunsi lievästi sanottuna tolloksi. Ylitsepursuava kohteliaisuus oli siellä vaikuttavaa.

Hannulla on tarina, jos toinenkin kerrottavanaan näiltä kaikilta matkoilta, mutta muutama reissu on jäänyt erityisesti mieleen.

- Tasan 10 vuotta sitten, Visa Vilkunan johdattamina, ajoimme vapun aikoihin Albanian Tiranasta Kreikan Thessalonikiin suorinta Garminin valitsemaa reittiä, siis ei tietenkään päällystettyä hyvää tietä, vaan ehkä viisi kilometriä lyhyempää reittiä.

- Visa johti vuokraamon Trumpalla sateessa letkaa ja hän ajoi vesilätäkköön. Lätäkön reuna oli terävä, joten etupyörän vanne halkesi ja tietysti siihen syntyi reilu painauma. Jotenkin linkuttaen pääsimme lähellä olevaan kylään. Siellä meidät ohjattiin kylän sepän pakeille. Hän irrotti etupyörän ja renkaan.

Happi- ja asetyleenipulloa ei kylässä tietystikään ollut. Niinpä hän laittoi karbidikikkareita vesisäiliöön, niin kuin meillä 1950 luvulla tehtiin maalla. Veden kanssa kosketuksessa siitä syntyy asetyleenikaasua. Näin syntyvän kaasun ja paineilman seoksella hän kuumensi alumiinivanteen muotoonsa ja hitsasi halkeaman umpeen. Se työ ei onnistu joka mieheltä. Tuskinpa hänellä oli matalammalla sulavia puikkoja, mutta osasi toimia metallin "puuroalueella" saaden vanteen priimakuntoon. Maalaus ja rengastyö kuului samaan hintaan.

Työn hinnaksi hän taisi pyytää kaksi euroa. Maksettu määrä oli kyllä moninkertainen. Tie, jota jatkoimme vuoristossa kylästä eteenpäin, olikin vasta työn alla. Odottelimme välillä, että kaivinkonemies tekisi meille tarvittavaa tiepohjaa.

- Irtokiviä tippui sateisesta vuorenseinämästä. Paikalla olikin mies, joka tuijotti herkeämättä ylös vuoren seinämään ja näytti, milloin kivien tippumisessa on tauko, jotta yksi kerrallaan saatoimme ohittaa tämän paikan.

Jokea myötäilevä tie oli hieman alempana tosi huono ajaa, kun kuorma-auton paripyörät olivat uponneet miltei akseliaan myöten märkään maahan. Ura oli tietysti täynnä vettä. Vuokra Gessun renkaat meni liejusta tukkoon. Minulla istui sitä paitsi "kartanlukija" takana. Tästäkin etapista selvittiin kunnialla kaatumatta.

Italian tullissa oli niin kylmä, että märät kädet tärisivät passia ja papereita ojentaessa. Lämpöasteita oli sateessa vaivaiset viisi. Hotellissa piti olla kuumassa suihkussa puoli tuntia, että sain lämmön takaisin.

Hannu mainitsee vielä toisen mieleen jääneen tapauksen matkoiltaan.

- Chilessä, opas Samilta varastettiin koko matkakassi passeineen, tietokoneineen, kun lähdimme Santiagossa hotellilta vuokraamoon. Oli viikonloppu ja rajan ylitys Argentiinaan ei onnistu ilman passia.

Niinpä asiakas Jukalle laitettiin navi pyörään ja me muut lähdimme ajamaan sen turvin perässä. Tosin ajoimme taas Garminin mukaan suorinta reittiä Andien yli Mendozaan. Argentinan puolella oli risteys ja navi opasti taas pikkutielle ja vedin lipat tällä soratiellä vuoristossa - joukon viimeisenä. Jäin pyörän alle kaatuessani ja nilkka murtui. Ei muuta kuin jotenkin pyörän alta pois ja ottamaan muut kiinni. Ihmettelivät, miksi olin niin pölyinen. Onneksi murtunut nilkka oli oikeasta jalasta, joten se ei haitannut ajamista.

Sami kiri meidät kiinni kahden vuorokauden perästä, sillä Suomen passin hankinnassa oli ongelmia ulkoministeriön tietokoneohjelman päivityksen takia.

Haastattelun lopuksi, pyydän vielä kokenutta moottoripyörämatkailijaa antamaan parhaat vinkkinsä tällaiselle ryhmämatkalle lähtijälle.

- Matkalla on syytä olla joustava.  Matkakumppaneita on monenlaisia. Ole avoin ja ymmärtäväinen muita kohtaan. On hyvä lähteä matkaan positiivisella mielellä.

Ei pidä olettaa, että opas muuttuisi puuttuvaksi hotellihuoneeksi tai rikkoutuneen pyörän varaosaksi, vaikka se oli joskus toivottavaa.

Pienet vastoinkäymiset vain rikastuttavat matkaa ja niitä on hyvä muistella porukalla jälkikäteen.



Ajotaidon merkitys ryhmämatkalla

Meillä on kymmeniä erilaisia matkoja, hyvin erilaisiin kohteisiin. On pitkiä viikonloppuja Välimeren leppoisassa ilmastossa, jossa ajellaan vain hyväkuntoisia asfalttiteitä pitkin, majoitutaan samassa hotellissa koko ajan ja ajopäivät ovat maltillisia, sillä illalle on varattu vielä muutakin ohjelmaa.

Meillä on parin viikon asfalttimatkoja, joissa ajopäivät ovat jo hieman pidempiä ja jolloin jaksamiseen vaikuttaa kumuloituminen, eli se, että joka päivä vietetään monta tuntia pyörän päällä ja lisäksi matkanvarrelle on valikoitu erilaisia käyntikohteita. Olet siis aktiivinen käytännössä koko päivän, monta päivää peräkkäin. Sohvaperunalle se saattaa joskus aiheuttaa jonkinasteisia kasvukipuja. Monessa kohteessa on lisäksi huomattavasti kuumempi, kun mihin on tottunut kotimaassa.

Sitten on niitä vaativampia matkoja, joissa ajetaan off-roadia, eli hiekalla, savessa, vedessä, lumessa ja ties missä, mitä nyt eteen tulee. Näitä matkoja en nyt tässä artikkelissa käsittele, sillä lienee itsestään selvää, että niihin osallistuminen vaatii tietynlaista erityisosaamista / harrastuneisuutta, ennen sitä matkavarausnapin painamista.

Mutta palataan näihin “helppoihin” matkoihin, joita meillä on katalogissamme tarjolla, kaikilla mantereilla. Joskus tuntuu, että ajatellaan, että tällainen matka on hyvä “harjoitusmatka ulkomaille”, koska mukana on matkanjohtaja auttamassa vaikeissa tilanteissa. On totta, että sitäkin varten matkanjohtajamme ovat, mutta he eivät ole matkoilla opettamassa ketään ajamaan!

On ihan ok lähteä ensimmäiselle ulkomaanmatkalle meidän mukana, mutta ei ole ok lähteä sinne harjoittelemaan ajamista!

Ajotaito tulee siis hankkia ennen matkaa. Tarpeeksi hyvä ajotaito, että hallitset pyörän - myös sen erilaisen vuokrapyörän. Olet käynyt autokoulun tai vähintäänkin jonkun ennakoivan ajon koulutuksen, jotta tiedät mitä tehdä äkillisissä tilanteissa. Merkistä riippumatta, pyörät toimivat melko samalla periaatteella kuitenkin.

Ryhmässä ajo vaatii myös ryhmäajotaitoa. Siis sitä, että tiedät ja pidät paikkasi jonossa, et vaaranna itseäsi etkä muita toiminnallasi. Uskallat ajaa liikennemerkeissä ilmoitettua nopeutta, siinä ryhmän mukana, etkä ala sooloilemaan myöskään ylinopeuden kanssa. Liikkeelle lähdöt ja pysähtymiset hoidetaan tyylikkäästi jonossa, jolloin jokainen tietää kuka kulkee edessä ja kuka takana, eikä törmäillä. Huomaat silloin myös sen, jos takanasi ajava on pysähtynyt tai ei ole päässyt liikkeelle ryhmän mukana ja pystyt reagoimaan.

Kuuntele matkanjohtajan ohjeita, sillä ne on aina tarkoitettu koko ryhmän turvallisuutta ajatellen. Matkainfossa ennen matkaa ja vielä matkan alussa ja aikana, saat matkanjohtajaltasi ohjeita. Jos ryhmässä on joku, joka ei noudata ohjeita; pitää liian pitkän tai lyhyen ajovälin edellä ajavaansa, sinkoilee ajokaistalla edestakaisin (Ohjeet ryhmäajoon saatte kyllä ennen matkaa) tai odotuttaa itseään aina lähdöissä, niin matkanjohtajan tehtävä on, kaikkien turvallisuudenkin vuoksi, puuttua asiaan.

Ryhmämatka on ryhmämatka ja siinä ritarillisena periaatteena on, että kaikki yhden ja yksi kaikkien puolesta. Et ole lähtenyt soolomatkalla, joten älä sooloile!

Ei myöskään kannata huijata matkanjohtajaa ilmoittamalla taitojaan paremmiksi, kuin ne ovat, sillä se kyllä ehtii paljastumaan jo lyhyemmälläkin matkalla.

Et kuitenkaan tarvitse kymmenien vuosien ajokokemusta tai jotain erityiskäsittely-, stunt -taitoja, lähteäksesi ryhmämatkalle. Vaan ihan perus ajotaidot riittää. Niillä tarkoitetaan juuri sitä pyörän hallintaa ja liikennesääntöjen taitamista.

Ryhmän mukana on helppoa ja turvallista ajaa silloin, kun kaikki noudattavat sääntöjä.