Tulevat seikkailut - Uusia matkoja ja toiveuusintoja
Aika usein meiltä kysytään, että “- Ettekö tee sinne tai tuonne matkoja ollenkaan? Olisin juuri ollut lähdössä jos…”
Me kuuntelemme herkällä korvalla näitä kommentteja ja reagoimme tarpeeseen. Viime vuonna järjestimme kyselyn siitä, että mitkä kohteet kiinnostaisivat asiakkaitamme ja niistä valikoitui nyt mukaan ne, jotka kiinnostivat eniten.
Osaan näistä kohteista on toki tehty ennenkin matkoja, mutta ne ovat saattaneet olla tauolla useamman vuoden ja osa on uusia, aivan alkutekijöistä koottuja seikkailuja.
Parin matkan kohdalla kävikin niin, että ne täyttyivät alta aikayksikön, eli ilmeisesti oli juuri oikea hetki näille!
Esimerkkinä nyt jo loppuunmyydyistä Bali -25 ja Australia -26. Toki näiden lähtöpäivään on vielä aikaa, joten kannattaa laittaa meille viestiä, jos haluaa jonottaa mahdollista peruutuspaikkaa!
uskallatko lähteä ryhmämatkalle?
Kohtaamme usein motoristeja, joilla on asetuksissaan palomuuri ryhmämatkailua kohtaan.
”Haluan päättää itse vauhdin ja minne menen.”
”Olen yksinäinen susi ja ajan aina yksin.”
”Eihän isossa ryhmässä kaikki voi tulla toimeen, menee matka kuitenkin pilalle.”
Kannattaisiko kuitenkin koittaa ryhmämatkailuakin?
Tietenkään ryhmämatkailu ei ole kaikkia varten ja kunnioitamme sitä. Mutta kokemuksesta voimme kertoa, että usein, kun tällaiset henkilöt sitten kerran päättävät kokeilla sitä kanssamme, he yllättyvät positiivisesti. Ja monesti lähtevät vielä uudestaankin.
Moottoripyörämatkalla ryhmään tulee ihmisiä keskenään hyvin erilaisista lähtökohdista, ammateista, asuinpaikoista ja he ovat eri ikäisiä. Mutta heitä kaikkia kuitenkin yhdistää yksi asia - moottoripyöräily. Se on jo loistava lähtökohta onnistuneelle matkalle!
Mutta totta on sekin, että ryhmään mahtuu aina niitä, joille huono sää tai hotelliaamiaisen liian löysät kananmunat ovat matkanjohtajan syy ja sitä myöten riittävän suuri syy olla lähtemättä enää ikinä -”niin huonosti järjestetylle matkalle.” Ja joillekin saattaa tulla yllätyksenä se, että moottoripyörämatkalla ajetaan, yleensä montakin tuntia päivässä, eikä kyseessä ollutkaan rantaloma. Mutta pääsääntöisesti ihmiset, jotka ovat elämässään ylipäänsä matkustelleet, ymmärtävät, että matkustettaessa pitää olla joustava ja maassa ollaan maan tavalla.
Asiakaspalautteemme mukaan, ryhmämatkan parhaita puolia ovat olleet mm:
Ryhmässä on turvaa ja uskalsi lähteä yksin mukaan matkaan.
Majoitukset, nähtävyydet, parhaimmat reitit ja tankkaukset on mietitty valmiiksi, itse voi vaan nauttia ajamisesta.
Ei tarvitse käyttää arvokasta loma-aikaansa turhan kanssa pähkäilyyn.
Riittää, kun on aamulla pyörä pakattuna ja valmiina lähtöön, sovittuna aikana.
Matkanjohtaja hoitaa puhumisen ja organisoi ajopäivän sujuvaksi.
Jos pyörään tulee vikaa, et ole yksin, vaan homma hoidetaan kuntoon.
Ryhmässä ketään ei jätetä.
Sain todella hyviä uusia motoristiystäviä, joiden kanssa ollaan tehty lisää PPB matkoja yhdessä.
RYHMÄMATKALLE KANNATTAA LÄHTEÄ SILLÄ ASENTEELLA, ETTÄ ANNA ITSE VÄHÄN, NIIN TULET SAAMAAN PALJON!
Vuonna 1980 valmistunut Engurin pato on 272 metriä korkea. Se on samalla maailman korkein holvipato.
Pakkaustarpeet vaihtelevat kohteen mukaan. Siihen vaikuttaa se, millaisesta matkasta on kyse - ollaanko menossa lumisille/sateisille vuorille vai kuumaan autiomaahan. Usein tosin mennään molempiin samalla reissulla!
Ollaanko menossa muutaman päivän offroad seikkailulle vai parin viikon asfalttimatkalle. Entä onko matkan varrella mahdollista ostaa tarvikkeita vai ajellaanko keskellä ei mitään. Kulkeeko samalla pyörällä yksi vai kaksi henkeä. Lähdetäänkö omalla vai vuokrapyörällä.
Tosiasia on kuitenkin se, että moottoripyörään mahtuu mukaan ihan yhtä paljon (tai vähän) riippumatta kohteesta.
Peruspyörässä on kaksi tai kolme pienehköä laukkua ja lisäksi takapenkille, jollei siinä istu ketään, saa yhden suuremman laukun.
Jos majoitumme samassa paikassa koko matkan ajan tai matkaan kuuluu huoltoauto, niin silloin saattaa vuokrapyörissä olla vain yksi laukku päivän tarpeita varten. Silloin ei myöskään ole niin tarkkaa, mitä ottaa mukaan, kun tavarat voi pakata ihan tavalliseen matkalaukkuun.
Kun lähdetään matkaan, jossa kaikki on kuljetettava koko ajan mukana, niin “less is more”, eli kannattaa tosiaan harkita kahdesti, jopa kolmesti, mitä todella tarvitsee. Tästä linkistä pääset katsomaan muistilistamme, joka auttaa hahmottamaan, mitä saattaisit tarvita moottoripyörämatkalla.
Muista kuitenkin, tämän meidänkin listan kohdalla se, että tuskin tarvitset esimerkiksi otsalamppua tai hyttysmyrkkyä Route 66:lla, kun taas Afrikassa ne tulevat tarpeeseen!
PeterPanBiken lista auttaa hahmottamaan, mitä kannattaa harkita ottaa mukaan, mutta karsia ehdottomasti kaikki tarpeeton pois. Tarvitsetko läppäriä välttämättä? Et ehkä tarvitse omia tiekarttoja, kun sinulla on matkanjohtaja sitä varten.
Monessa kohteessa voit ostaa paikanpäältä tarvittaessa mm. urheilujuomia ja aurinkovoidetta, eli ei kannata raahata kaikkea kotoa asti. Sitten taas, jos kohteessa ei löydy kauppoja matkan varrelta, niin tietyt asiat kannattaa pakata mukaan. Matkanjohtajasi osaa neuvoa sinua tässäkin asiassa.
Pakatessa kannattaa miettiä jo sitäkin, että kun illalla saavutaan majapaikkaan, niin miten selviät yöstä mahdollisimman helposti. Pitääkö koko laukku purkaa joka ilta, vai olisiko jokin pussisysteemi käytännöllinen. Eli pakkaisit tavaroita ison laukun sisällä pienempiin pusseihin, jotta tiedät heti, missä mikäkin on ja voit ottaa laukusta vain tarvitsemasi ilman, että “räjähdät” ympäri huonetta joka ilta.
Matkanjohtajalla on aina mukana ensiapulaukku, joten itselle kannattaa pakata mukaan, koko ensiapulaukun sijaan, vain omat välttämättömät lääkkeet ja voiteet yms. mitä käyttää. Tästäkin voi olla poikkeuksia pidemmillä seikkaluilla, mutta matkanjohtaja kyllä mainitsee silloin asiasta.
Matkoillamme pääosassa on ajaminen, joten siihen liittyvät varusteet ovat tietenkin ne olennaisimmat. Toki päiväohjelmaan kuuluu aina nähtävyyksiä, aktiviteetteja, illallisia ja vapaapäiviäkin, joten tarvitset muutaman siistin vapaa-ajan asunkin mukaan. Niitä ei kuitenkaan kannata ottaa mukaan joka illalle uutta settiä, sillä moottoripyörämatkalla kaikki varmasti ymmärtävät, jos käytät samaa asua useampana iltana.
Suosi kevyitä, helposti pestäviä materiaaleja ja monikäyttöisiä vaatekappaleita, jotka menevät pieneen tilaan.
Vähempi on enempi, varsinkin kun ollaan moottoripyörämatkalla!
Räätälöidyt moottoripyörämatkat ovat tarkoitettu kaveriporukoille, harrasteryhmille, kerhoille, yhdistyksille ja firmoille, jotka haluavat lähteä jollekin matkallemme oman ryhmän kesken. Matkanjohtajamme tulee mukaan huolehtimaan käytännön järjestelyistä, kuten muillakin matkoillamme.
Räätälöity matka voi olla joku katalogissamme jo olevista matkoista, joka halutaan toteutettavan tiettynä ajankohtana. Siihen halutaan lisätä jotain tai poistaa jotain. Matkaan voidaan lisätä esimerkiksi käynti jossain ryhmän kiinnostuksen kohteessa. Voidaan myös lyhentää tai pidentää matkaa.
Matka voi olla myös joku meidän perusmatka sellaisenaan, mutta toteutettuna vain omalla porukalla.
Meiltä voi myös pyytää tarjousta jostain ihan uudesta matkasta. Esimerkiksi liittyen johonkin tapahtumaan tai yrityksen juhlaan tai toimialaan, messuihin tai vain tiettyyn toivemaahan.
Emme kuitenkaan suunnittele omatoimimatkoja, vaan pakettiimme kuuluu aina matkanjohtaja.
Helmikuussa Dani veti Royal Tansania matkan. Tässä kuvasatoa tuolta huimalta seikkailulta.
Jyrki on alkuvuodesta ehtinyt vetämään jo 5 matkaa ja tässä kuvia Thaimaasta, Portugalista ja Balkanin huikealta 9 maan kierrokselta!
Ajotaidon merkitys ryhmämatkalla
Meillä on kymmeniä erilaisia matkoja, hyvin erilaisiin kohteisiin. On pitkiä viikonloppuja Välimeren leppoisassa ilmastossa, jossa ajellaan vain hyväkuntoisia asfalttiteitä pitkin, majoitutaan samassa hotellissa koko ajan ja ajopäivät ovat maltillisia, sillä illalle on varattu vielä muutakin ohjelmaa.
Meillä on parin viikon asfalttimatkoja, joissa ajopäivät ovat jo hieman pidempiä ja jolloin jaksamiseen vaikuttaa kumuloituminen, eli se, että joka päivä vietetään monta tuntia pyörän päällä ja lisäksi matkanvarrelle on valikoitu erilaisia käyntikohteita. Olet siis aktiivinen käytännössä koko päivän, monta päivää peräkkäin. Sohvaperunalle se saattaa joskus aiheuttaa jonkinasteisia kasvukipuja. Monessa kohteessa on lisäksi huomattavasti kuumempi, kun mihin on tottunut kotimaassa.
Sitten on niitä vaativampia matkoja, joissa ajetaan off-roadia, eli hiekalla, savessa, vedessä, lumessa ja ties missä, mitä nyt eteen tulee. Näitä matkoja en nyt tässä artikkelissa käsittele, sillä lienee itsestään selvää, että niihin osallistuminen vaatii tietynlaista erityisosaamista / harrastuneisuutta, ennen sitä matkavarausnapin painamista.
Mutta palataan näihin “helppoihin” matkoihin, joita meillä on katalogissamme tarjolla, kaikilla mantereilla. Joskus tuntuu, että ajatellaan, että tällainen matka on hyvä “harjoitusmatka ulkomaille”, koska mukana on matkanjohtaja auttamassa vaikeissa tilanteissa. On totta, että sitäkin varten matkanjohtajamme ovat, mutta he eivät ole matkoilla opettamassa ketään ajamaan!
On ihan ok lähteä ensimmäiselle ulkomaanmatkalle meidän mukana, mutta ei ole ok lähteä sinne harjoittelemaan ajamista!
Ajotaito tulee siis hankkia ennen matkaa. Tarpeeksi hyvä ajotaito, että hallitset pyörän - myös sen erilaisen vuokrapyörän. Olet käynyt autokoulun tai vähintäänkin jonkun ennakoivan ajon koulutuksen, jotta tiedät mitä tehdä äkillisissä tilanteissa. Merkistä riippumatta, pyörät toimivat melko samalla periaatteella kuitenkin.
Ryhmässä ajo vaatii myös ryhmäajotaitoa. Siis sitä, että tiedät ja pidät paikkasi jonossa, et vaaranna itseäsi etkä muita toiminnallasi. Uskallat ajaa liikennemerkeissä ilmoitettua nopeutta, siinä ryhmän mukana, etkä ala sooloilemaan myöskään ylinopeuden kanssa. Liikkeelle lähdöt ja pysähtymiset hoidetaan tyylikkäästi jonossa, jolloin jokainen tietää kuka kulkee edessä ja kuka takana, eikä törmäillä. Huomaat silloin myös sen, jos takanasi ajava on pysähtynyt tai ei ole päässyt liikkeelle ryhmän mukana ja pystyt reagoimaan.
Kuuntele matkanjohtajan ohjeita, sillä ne on aina tarkoitettu koko ryhmän turvallisuutta ajatellen. Matkainfossa ennen matkaa ja vielä matkan alussa ja aikana, saat matkanjohtajaltasi ohjeita. Jos ryhmässä on joku, joka ei noudata ohjeita; pitää liian pitkän tai lyhyen ajovälin edellä ajavaansa, sinkoilee ajokaistalla edestakaisin (Ohjeet ryhmäajoon saatte kyllä ennen matkaa) tai odotuttaa itseään aina lähdöissä, niin matkanjohtajan tehtävä on, kaikkien turvallisuudenkin vuoksi, puuttua asiaan.
Ryhmämatka on ryhmämatka ja siinä ritarillisena periaatteena on, että kaikki yhden ja yksi kaikkien puolesta. Et ole lähtenyt soolomatkalla, joten älä sooloile!
Ei myöskään kannata huijata matkanjohtajaa ilmoittamalla taitojaan paremmiksi, kuin ne ovat, sillä se kyllä ehtii paljastumaan jo lyhyemmälläkin matkalla.
Et kuitenkaan tarvitse kymmenien vuosien ajokokemusta tai jotain erityiskäsittely-, stunt -taitoja, lähteäksesi ryhmämatkalle. Vaan ihan perus ajotaidot riittää. Niillä tarkoitetaan juuri sitä pyörän hallintaa ja liikennesääntöjen taitamista.
Ryhmän mukana on helppoa ja turvallista ajaa silloin, kun kaikki noudattavat sääntöjä.