Mikä-Mikä-Maailma
PeterPanMaailma oli heti alkujaan omaperäinen matkanjärjestäjä, jonka matkustusalueena toimii koko maailma. Matkat olivat enimmäkseen rinkka-matkoja eksoottisiin kohteisiin, kulkuvälineinä käytettiin pääsääntöisesti samoja linja-autoja, rikšoja, hevosia, polkupyöriä ja junia, joita kunkin kohdemaan enemmistökin käytti. Olennainen osa matkustamisen filosofiaa oli ostaa palvelut suoraan paikallisilta yrittäjiltä, jättää raha palvelusta sille, joka palvelun tuottaa. Hotellit olivat niin ikään pieniä yksityisiä yrityksiä, joissa neuvotellaan hinnoista suoraan niiden omistajien kanssa. Kohteet ovat maan mielenkiintoisimpia ja vähemmän tallattuja paikkoja, kyliä, kaupunkeja ja nähtävyyksiä. Monet niistä lisäksi sellaisia, jotka ovat matkailun päävirtojen tavoittamattomissa. Seikkailut toteutettiin 6-14 hengen pienissä ryhmissä. Tämä siis kaikki ennen Booking.comia, ennen Skyscannereita ja muutenkin ennen internetin ihmeellisen maailman yleistymistä. Hommat sovittiin perinteisesti soittamalla, faksaamalla ja paikan päällä paikallisilta kysymällä. Alussa asiat eivät aina menneet niin kuin suunniteltiin, mutta harva kertomisen arvoinen tarina koskaan menee.
Ensimmäinen mp-matka
Idea suuresta seikkailusta Aasiasta Suomeen on kytenyt ajatuksissa jo pitkään, mutta sellainen reissu olisi käytännössä mahdoton julkisia välineitä käyttäen. Ratkaisua tarjosivat meidän rinkka-matkoilla saamat paikalliset kaverit Intiassa, jotka tarjoutuivat ostamaan ja rekisteröimän meille ihka omat kulkupelit. Tämä hetki oli ratkaiseva yrityksen tulevaisuuden kannalta, sillä kun kerran matkustat moottoripyörällä, niin bussilla reissaaminen menettää makunsa…
PeterPanBiken moottorit käynnistyivät virallisesti vuonna 1998, kun 10 Royal Enfield Bullettia lähtivät köröttelemään Intiasta kohti koti-Suomea. Kuukauden kestävän reissun aikana tutuksi tuli niin Pakistanilainen byrokratia (Korruptoitunut rajavirkailija heitti kaikkien passit takaisin Intiaan tuulen viemäksi kun ei suostuttu tiskin alta maksamaan), että Iranilainen vieraanvaraisuus!
Tässä vaiheessa meillä ei ollut yhtään kokemusta moottoripyörämatkojen järjestämisestä, mutta sen puute korvattiin avoimella mielellä, palavalla halulla tutkia ihmeellinen maailmaa ja pilkkeellä silmäkulmassa… PeterPanBiken ensimmäinen mp-ryhmä saapui tyytyväisenä Suomeen 10000 kilometriä ja lukematon kasa kokemuksia rikkaampana alkukesästä 98!
kokemuksen kartuttaminen ja mp-matkailun suosio
Seuraavat vuodet kasattiin kokemusta mp-matkojen järjestämisestä perinteisten rinkka-matkojen ohella ja PeterPanBike toimii osana PPMaailmaa. Reissuja moottoripyörillä järjestettiin kysynnän mukaan 1-5 kertaa vuodessa enimmäkseen Intiassa ja Kaakkois-Aasiassa.
Hyvän sysäyksen moottoripyörämatkojen tunnettavuuteen ja kysyntään antoi mm. 2000-luvun alussa Tekniikan Maailman lehdessä ilmestynyt artikkeli matkastamme Royal Enfieldeilla Intiasta Suomeen ja hieman myöhemmin kertomus legendaarisesta 66:sta. Alettiin kirjoittaa matkatarinoita säännöllisen epäsäännöllisesti myös Moto-Ykköseen…
Internetin yleistymisen myötä yhä useampi motoristi löysi meidät ja viimeistään 2004-05 matkamoottoripyöräily kokee ennennäkemättömän kasvubuumin, johtuen monestakin syystä - Ewan McGregorin tähdittämän Long Way Round sarjan suosio, positiivinen puskaradio meidän seikkailuista, markkatalouden nousukiito ja motoristien kyltymätön halu tutkia uusia polkuja maailmalla…
Oman polun kulkija
2005 PeterPanBike irtaantuu PeterPanMaailmasta ja keskittyy pelkästään moottoripyörämatkojen suunnitteluun ja toteutukseen. Juuria emme kuitenkaan tahtoneet täysin unohtaa, vaan mp-matkoja haluttiin tehdä sama seikkailujano ja pilke silmäkulmassa pienissä ryhmissä ja massaturismin ulkopuolelle. Nyt kuitenkin kokemuksen ja ammattitaidon tukemina.
2006 lähdetiin valloittamaan Amerikkaa ja päräytettiin ensimmäistä kertaa legendaarinen Route 66 päästä päähän. Yhtä lailla, kun baseball, Teräsmies ja omenapiirakka - Route 66 edustaa todellista ja alkuperäistä Americanaa. Tie kulkee satojen pikkukaupunkien läpi. Tuhansia kauppapaikkoja, motelleja, bensa-asemia ja nähtävyyksiä aukeaa matkan varrella. Vaikka Route 66:nen väistyikin kehityksen edestä, niin monet näistä paikkoista säilyttivät vanhanajan tunnelman, jonka pääteiden kylmä asfaltti on menettänyt.
Amerikan tauti jäi pahasti päälle joten jatkolääkitykseksi olemme järjestäneet mp-matkoja käytännössä jokaisessa osavaltiossa, Kanadassa, Meksikossa, Perussa, Chilessä, Kolumbiassa ja kaikki tämä huipentui ensimmäisellä Vuoden Suurella Seikkailulla 2008 - 3 kuukauden matkalla Alaskasta Argentiinaan. 28000 kilometrin aikana tutuksi tulivat melkein kaikki pohjoisen- ja eteläisen Amerikan maat.
VSS eli Vuoden Suuri Seikkailu-konsepti todettiin toimivaksi ja olemme järjestäneet vuosien varrella pitempiä “kerran elämässä” -tyylisiä matkoja - 2010 Nordkappista Kapkaupunkiin; 2012 Staninmaat “Tsingis Khan”-reissulla; 2014 Etelä-Amerikan kierros; 2017 Suomesta Balille ja 2018 järjestettiin juhlamatka jolla ostettiin taas Royal Enfieldit Intiasta ja ajettiin ne parin kuukauden aikana koti-Suomeen. 2019 vedettiin Helsingistä Vladivostokiin ja 2022 järjestettiin Pan America toistamiseen! Suunnitteilla on paljon muitakin lyhyitä ja pitkiä matkoja ja niihin voit tutustua aikajärjestyksessä tästä.
Tiesitkö, että vuodesta 2007 eteenpäin ollaan perinteisesti pidetty päiväkohtaisia blogeja melkein joka ikiseltä matkalta?
PeterPanBike nykypäivänä
Paljon on vettä virrannut Vantaanjoessa ensimmäisen moottoripyöräseikkailumme jälkeen, mutta filosofiamme on yhtä yksinkertainen kuin 90-luvun lopussa - Moottoripyöräseikkailuja maapallolla hyvässä hengessä. Teemme matkoja edelleenkin ensisijaisesti rakkaudesta lajiin, liiketoiminnan ohella.
Matkojen suunnittelun yhteydessä rakennamme aina mahdollisimman monipuolisen kokemuksen jonka selkärankana toimii moottoripyörä, mutta ajamisen lisäksi pyrimme viemään motoristit pois ruuhkaisilta turistipoluilta ja syvälle paikalliseen kulttuuriin.
Kuluneiden vuoden aikana olemme matkustaneet ryhmiemme kanssa yli 130:ssa valtiossa. Joka ikisen reissun jälkeen käydään tarkasti sekä matkalaisten, että matkanjohtajan palaute läpi. Hyvät kokemukset viedään eteenpäin ja virheistä opitaan. Tavoitteemme on kehittyä planeettamme parhaaksi moottoripyörämatkoja tekeväksi yritykseksi, kuitenkaan unohtamatta seikkailun osuutta.
Tervetuloa elämäsi moottoripyörämatkalle ja muista - Life is now!