PeterPanBiken vuosi 2025 on saatu polkaistua käyntiin vauhdilla. Se alkoi oikeastaan jo viime vuoden puolella, kun Dani ja hurja joukko seikkailijoita suuntasi kohti Suurta Afrikan kierrosta, joka on tämän vuoden Suuri Seikkailumme. Virallisesti matka starttasi kolmas päivä tammikuuta, mutta käytännössä matkaa oli valmisteltu jo yli vuosi. Suomessa ryhmä kokoontui useaan otteeseen ennen matkaa suunnittelun ja ”boot camp” harjoittelun merkeissä.

Dani kuvasi tuttuun tyyliinsä dokumenttia matkasta ja koko sarjan voit katsoa YouTube kanavaltamme.

Muistathan, että sinullakin on mahdollisuus kokea Afrikan lumo Royal Tansania , BIG5 ja Namibia -seikkailuillamme. Tämän vuoden Tansanian matka oli jo, mutta ensi vuodelle kannattaa varata paikkansa nyt jo. Tämän vuoden lokakuun Namibian ja marraskuun BIG5 matkoille mahtuu vielä hyvin mukaan!

Lehden lopussa on kahden Afrikan seikkailijan haastattelu.

Tässä kuvasatoa Suurelta Afrikan kierrokselta:

MP-messut tammikuun lopussa olivat jälleen motoristien kevään aloituslaukaus. Messukävijöitä oli tänä vuonna huikeat 54.700. PeterPanBiken matkanjohtajat nousivat lavalle esittelemään tulevia matkojaan jokaisena messupäivänä, useaan kertaan. Messuosastolla riitti pöhinää aamusta iltaan, kun vanhat asiakkaat tulivat moikkaamaan ja tulevat asiakkaat kyselivät lisätietoja matkoistamme. Seuraavalla viikolla varauksia alkoi satamaan ja muutama matka saatiin heti loppuunmyytyä. Tänä vuonna teemme ainakin 35 matkaa ja osaan ehtii vielä hyvin mukaan!


Keski-Suomen moottoripyöränäyttely keräsi 29 - 30.3, Jyväskylän Hipposhalliin, 6100 kevättä odottavaa motoristia. Paikalla oli myös tietenkin PeterPanBike.


Soralla ajaminen kiinnostaa

Soramatkat ja sitä myöten astetta seikkailullisemmat kohteet, vetävät joka vuosi yhä enemmän asiakkaita puoleensa. Eikä se ole ihme, sillä soraseikkailulla pääset tutustumaan sellaisiin kohteisiin joihin turistibussit tai oma autokaan ei sinua kuljeta. Pääset testaamaan ja haastamaan ajotaitoasi omalla pyörälläsi, mitä erilaisimmilla alustoilla ja reiteillä. Iltaisin majoitutaan persoonallisissa majapaikoissa ja pääset rentoutumaan samanhenkisen porukan kanssa.

Monia sora- ja muitakin matkoja, lähellä ja kaukana vetänyt matkanjohtajamme Harri Hjulgren, antaa vinkkejä soramatkaa harkitsevalle.

Millaisella kokemuksella soramatkalle?

Matkasta riippuen, voi osallistua hyvinkin eritasoisella ajokokemuksella.

Soraa & Saunaa matkalla minimi ajotaitona voidaan pitää pärjäämistä normaaleilla suomalaisilla sorateillä. Lisäksi olisi hyvä omata hieman kokemusta myös hyväkuntoisten metsäautoteiden ajamisesta. Matka sopii vähäisen soratie kokemuksen omaaville.

Saaria & Sakua matkalla tulee olla enemmän kokemusta huonokuntoisilla alustoilla ajamisesta. Tavallisten sorateiden hallitsemisen lisäksi on hallittava ajaminen kapeilla metsäautoteillä, poluilla, sekä lyhyehköillä osuuksilla pehmeässä maastossa ja löysällä hiekalla. Matkalle saattaa myös osua helpohkoja/keskivaikeita "vesiesteitä", puroja ja isohkoja lätäköitä tms. Tälläkin matkalla kokenut kuljettaja pärjää myös isolla matkaendurolla. Tämä matka ei ole aloittelijoille, mutta toisaalta ei mikään ylitsepääsemättömän haastava. 

Virumaa on edellisen matkan kanssa suurin piirtein samaa vaikeusastetta, sisältäen samoja elementtejä, mutta muutamat yksittäiset kohdat tekevät tästä kokonaisuutena ehkäpä hieman haastavamman matkan. Tälläkin matkalla kokenut kuljettaja pärjää isolla adventure pyörällä. Tämä matka ei ole aloittelijoille.

Miten valmistella oma pyörä matkaan?

Nämä matkat ovat sen verran lyhyitä, että riittää kun pyörässä on perushuollot tehty. 

Soraa & Saunaa matkalla pärjää ns. 80/20 -renkailla, mutta suosituksena on kuitenkin 50/50- tai mielellään nappularenkaat.

Saaria & Sakua sekä Virumaa -matkoille suosittelemme vahvasti nappularenkaiden käyttöä. Taitava kuljettaja voi pärjätä ilman nappuloitakin, mutta esim. mahdollisten rankkojen sateiden yllättäessä, ovat nappularenkaat ainoa oikea valinta.

Mitä pakata mukaan?

Viikon reissulla tarvittavat vaatteet ja muut haluamansa perusjutut, mitä mukaan mahtuu.

Juuri ennen matkaa huomioidaan missä ajovarusteissa pyritään ajamaan, esim. tietyissä olosuhteissa normaalit goretex ajoasut saattavat olla liian kuumat ja toisaalta crossipaidalla ajaminen paikoitellen liian viileätä. Sadevarusteet on hyvä olla mukana.

Kahdella vaativammalla reissulla suosituksena on jättää mahdolliset sivulaukut pois ja pakata kaikki tavarat esim. vedenpitävään 60 l Ortliebin ns. kanoottikassiin, joka kiinnitetään pyörään mustekaloilla tai liinoilla. Ylälaukun käyttö riippuu siitä, saako ns. säkin mahtumaan takapenkille. Toki halutessaan matkan voi tehdä pelkän perälaukun kanssa.

Työkalut ja renkaan paikkausvälineet, kompurat yms. sovitaan ryhmäkohtaisesti, jotteivat kaikki kuljeta samoja välineitä mukanaan.

Ohjeita myös pakkaukseen annetaan ennen matkaa pidettävässä matkainfossa.

Miten valmistautua itse matkaan?

Näille matkoille on hyvä ottaa mukaansa reipasta seikkailuhenkeä. Ajovarusteet tulevat likaantumaan tavalla tai toisella. Sääolosuhteet saattavat olla hyvinkin vaativat/poikkeavat ja pieniä harmittomia kaatumisia sattuu lähes joka reissulla.

Positiivinen ote, asennoitumalla reissuun mahdollisuutena oppia ajamisesta jotain uutta, tai kokeneimmille hyvä mahdollisuus kerrata ajotaitoaan hyvässä seurassa. Huumoria tarvitaan, sillä näillä reissuilla todennäköisesti vaihtelevia tilanteita tulee ja menee.

Nämä matkat ovat todellisia luontomatkoja moottoripyörän selässä. Emme upota pyöriä veteen tai ryve mudassa, mutta asenne on oltava kunnossa ja on hyvä omata positiivinen asenne hieman vaativimmissakin tilanteissa.

Harri Hjulgren


Seikkailun ryhmäenergia ja epävire

Kun 12 toisilleen vierasta ihmistä laitetaan matkalle, jossa vietetään paljon aikaa yhdessä; majoitutaan yhdessä, ajetaan yhdessä, syödään yhdessä ja jossa alkuun kasautuu jännitystä uudesta ja loppuun matkaväsymystä, niin se saattaa aiheuttaa monia eri asioita ryhmän keskinäiselle energialle, positiivisia ja negatiivisia.

Jokainen matka on erilainen, koska hyvin suuren osan matkatunnelmasta tekee se ryhmä, joka matkaa taittaa. Osaako kaikki asennoitua moottoripyörämatkaan seikkailuna ja kuinka moni oikeasti tietää mitä seikkailu tarkoittaa.

Seikkailussa on aina muuttujia, joihin voi tai ei voi vaikuttaa. Matkalla voi kohdata myrskyjä, maavyörymiä, tietöitä, kiukuttelevan matkakumppanin, sähkökatkon hotellissa tai pyörävuokraamon rekka voi olla jumissa jossain satojen kilometrien päässä, kun odottelemme niitä itsellemme. Jokainen varmaan ymmärtää, että näihin on aika vähän vaikutusmahdollisuuksia ja silloin alkaa se seikkailuosuus, kun mietitään vaihtoehtoja suunnitellulle. Matkanjohtaja on vastuussa vaihtoehdon etsimisestä ja ryhmältä vaaditaan vain hieman joustavuutta, jotta tilanne ohitetaan kaikille mukavimmalla mahdollisella tavalla.

Seikkailussa on myös asioita, joihin voi vaikuttaa ja joilla myös rakennetaan sitä seikkailua. Valitaan hieman erilaisempia majoituksia, käydään paikallisissa ruokapaikoissa syömässä, ajetaan reittejä, joihin harva muuten löytäisi. Tutkitaan ja testataan. Seikkailulla usein astutaan hieman sen oman mukavuusalueen tai totutun ulkopuolelle.

Seikkailua on myös se, että erilaiset ihmiset yrittävät sulautua yhdessä toimivaksi ryhmäksi. On hitaita ja nopeita ihmisiä, on puheliaita ja hiljaisia. On heitä, jotka haluavat etukäteen tietää tarkalleen mitä päivä pitää sisällään ja heitä, jotka ovat tulleet vedetylle matkalle juuri siksi, että itse ei tarvitse tehdä muuta, kuin nauttia ajamisesta ja jättää huolehtiminen matkanjohtajalle. Osa muistaa matkainfon ohjeet ja noudattavat niitä, osa kapinoi viimeiseen asti ja ihmettelee sitten tienpäällä, miksi on epämukavaa.

Sitten on heitä, jotka kertovat ajaneensa koko elämänsä, mutta saavat loppuryhmän raivon valtaan, kun eivät suostu noudattamaan ryhmäajon sääntöjä. Aiheuttavat jopa vaaratilanteita holtittomalla ajotyylillään. Matkanjohtajan työhön kuuluu myös näiden sooloilijoiden asettaminen turvallisesti muun ryhmän joukkoon ja yleensä se onnistuukin parin ensimmäisen ajopäivän aikana.

Matkanjohtajalla on iso rooli myös rakennettaessa ryhmäenergiaa. Lähes joka matkalle sattuu vähintään se yksi, joka valittaa kaikesta, jolle mikään ei ole helppoa. Joillakin on vaan tapana valittaa, toisilla saattaa jännitys näyttäytyä ylikompensointina ja omaan epävarmaan oloon syyllisen etsimisenä. Taitava matkanjohtaja ottaa tämän kaiken vastaan itse niin, että koko ryhmä ei kärsi tämän yhden ihmisen huomionhakuisuudesta ja negatiivisuudesta. Parhaiten onnistutaan silloin, kun loppuryhmä ei edes huomaa tämän yhden ihmisen jatkuvaa kiukuttelua, eikä ainakaan anna sen vaikuttaa itseensä.

Joskus tämä negatiivisuutta viljelevä saa osan ryhmästä puolelleen ja silloin se alkaa vaikuttamaan koko ryhmän energioihin. Tässäkään ei auta muu, kun asioiden purkaminen puhumalla. Myös tällä kiukuttelijalla on oikeus jatkaa matkaa loppuun asti. Paitsi tietenkin, jos käytös muuttuu merkittävästi aggressiiviseksi tai hän toistuvasti tekee asioita, jotka vaarantavat ryhmän turvallisuutta.

Sen lisäksi, että matkanjohtaja on vastuussa matkan järjestelyistä, reiteistä ja ohjelmasta, hänellä täytyy olla psykologista silmää selvitä näistä konflikteista niin, että monen kauan odottama unelmamatka ei muutu yhden kiukuttelijan takia painajaiseksi.

Kun on vetänyt saman matkan useaan kertaan, suurin piirtein samalla tavalla, huomaa mikä merkitys ryhmäenergialla on. Välillä kaikilla on koko ajan kivaa ja toisinaan taas jonkun kiukuttelu pilaa tunnelmaa jatkuvasti.

Tämä ihan sama kaava toteutuu usein myös kaveriporukoissa matkustettaessa, sieltäkin löytyy usein se hahmo joka kaipaa enemmän paapomista, kuin muut. Se, jolle muiden tulee jatkuvasti jakaa huomiotaan ja jonka tarpeiden tyydyttämiseksi kaikki muut joustavat. Matkatoimiston järjestämällä matkalla voit huoletta jättää tämänkin matkanjohtajasi ratkaistavaksi ilman, että kaverisuhteet siitä kärsivät.

Jos moottoripyöräseikkaileminen ryhmässä kiinnostaa, muista tämä: sen on tarkoitus olla iloinen ja hauska lomamatka, älä siis ole se koko ryhmän ankeuttaja. Ole joustava ja pyri olemaan iloinen vaikka väsyttäisi. Ota kanssamatkustajasi mahdollisuutena löytää uusia ystäviä tai vähintäänkin päätä sietää erilaisuutta yhden matkan verran. Älä myöskään lähde matkaan jos omat taidot eivät ole matkan vaatimalla tasolla tai terveytesi puolesta et ole kykenevä suoriutumaan matkasta turvallisesti. Älä säikähdä jokaista muuttujaa - ne kuuluu seikkailuun. Kuuntele matkanjohtajaa, hän toimii aina koko ryhmän etu ja turvallisuus edellä.

Iloiset, joustavat matkalaiset tekevät hauskan ja hyvällä tavalla ikimuistoisen seikkailun kaikille!


Lady’s moottoripyörämatkat

PeterPanBiken ainutlaatuisen Lady’s -konseptin aloitti Lady’s Andalucia -matka Espanjassa, vuonna 2018 ja heti seuraavana vuonna ikimuistoinen Lady’s Toscana, Italiassa. Matkanjohtajana toimi Riitta ja nykyinen Lady’s matkanjohtaja Laura oli molemmilla matkoilla mukana asiakkaana. Viime kesänä Laura sitten veti jo ensimmäisen oman Lady’s seikkailunsa Norjan Lofooteille ja jatkoa on luvassa tänä kesänä Itämeren kierroksen muodossa.

Ja ei, nimessä ei ole kirjoitusvirhettä Lady’s on yksikkö: Leidin matka, ei leidien (ladies), kuten usein luullaan. Matka on jokaiselle Ladylle oma kokemus, vaikka ryhmässä mennäänkin.

Matkajohtaja Laura Lehtinen kertoo nyt enemmän näistä naisten moottoripyörämatkoista.

Mikä on Lady's matka ja kuka voi lähteä matkalle mukaan?

PeterPanBiken Lady’s matkat ovat naismotoristeille räätälöityjä moottoripyörämatkoja maailmalla. Lady’s matkalla kaikki reissukaverit ovat naisia ja matkaa on hieman räätälöity erityisen mukavaksi naismotoristeja varten.

Kaikki moottoripyöräilevät naiset voivat lähteä mukaan. Matkalle voi lähteä yksin tai kaverin kanssa. Kun lähdet mukaan avoimin mielin, voin luvata, että sinulla on matkan jälkeen monta uutta naismotoristiystävää! 

Vaaditaanko pitkä ajokokemus, jotta uskaltaa lähteä mukaan?

Matkalle lähteäkseen ei tarvitse olla vuosikymmenten ajokokemusta. Ajokokemusta pitää olla kuitenkin sen verran, että on sujut oman moottoripyöränsä kanssa.

Matkalle ei kannata lähteä harjoittelemaan ajamista, mutta jos olet jo aiemmin tehnyt koko päivän kestäviä matkoja moottoripyörällä, voit lähteä myös PeterPanBiken matkalla.

Kaahata ei tarvitse, mutta edetessämme nopeusrajoitusten mukaan, olemme hyvissä ajoin hotellilla ja ehdimme tutustumaan päivän mielenkiintoiseen yöpymiskaupunkiin.

Kahvi- ja venyttelytaukoja pidetään tunnin välein, jotta matkan tekeminen on mukavan rentoa. 

Millaista on matkustaa naisporukassa?

Naisporukassa matkaamisessa on omat juttunsa. Jokainen voi tulla täysin omana itsenään.

Jokainen nainen tietää mitä tarkoitetaan, kun sanotaan, että likkojen kesken on aivan omat juttunsa, kun miehet eivät ole paikalla.

Millainen on tämän vuoden Lady’s matka ja ehtiikö vielä mukaan?

Tämän vuoden Lady's matka suuntautuu Itämeren ympäri. Starttaamme juhannuksen jälkeen 26.06 Turun satamasta. Heräämme Tukholmasta ja lähdemme kiertämään omilla pyörillä Itämeren ympäri, seitsemän maan halki. Tiedossa on upeita, pieniä teitä sekä vaihtelevia maisemia. Vapaapäivää vietämme kauniissa rantakaupungissa Puolan Sopotissa. Tällä matkalla näet ja koet todella paljon. Kotiin palaamme Tallinnan kautta sunnuntaina 6.7. 

Nyt on viimeiset hetket ilmoittautua mukaan, vielä pari paikkaa on vapaana! Tervetuloa elämäsi seikkailulle!

Laura Lehtinen. 


Kreikka moottoripyöräilymaana

Kreikka on noussut yhdeksi suosituimmista kohdemaistamme. Moni matkalainen on edellisen matkan loputtua varannut jo heti seuraavan Kreikan matkansa, toiseen kohteeseen. Miten tästä rantaelämä/hotellikohteesta on yhtäkkiä tullutkin motoristien suosikkimaa?

Kreikka-eksperttimme, matkanjohtaja Antti Teerisuo, kertoo oman näkemyksensä asiasta.

Miksi valita Kreikka?

Kreikka yhdistää uskomattomat ajomaisemat, mukautuvan ilmaston, kulttuurin ja vieraanvaraisuuden, mikä tekee siitä loistavan kohteen moottoripyöräilijöille.

Upeat maisemat:

Kreikan monimuotoinen maasto tarjoaa vaihtelevia teitä moottoripyöräilijöille. On rannikkoteitä, vuoristopolkuja ja historiallisia maisemia joissa voi ajaa. Esimerkiksi Pohjois-Kreikassa, Peloponnesoksen alueella ja Kreetan saarella, on aivan uskomattomia reittejä.

Hyvä tieverkosto:

Kreikassa on paljon hyviä teitä, jotka ovat suhteellisen hyvin hoidettuja. Suurimmilla teillä liikenne voi olla vilkasta, mutta maaseudulla ja vuoristoteillä voi nauttia rauhallisesta ajamisesta ilman suurta ruuhkaa.

Välimeren ilmasto:

Kreikan lämmin ja aurinkoinen ilmasto tekee moottoripyöräilystä nautinnollista suurimman osan vuodesta. Kesällä lämpötila voi olla kuuma, mutta rannikolla ja vuorilla on usein viileämpää, joten ajaminen on miellyttävää.

Monipuolinen Kreikka

Kulttuuri ja historia:

Moottoripyöräilijät voivat nauttia ajamisesta samalla, kun tutustuvat Kreikan rikkaaseen kulttuuriin ja historiaan. Monilla reiteillä on mahdollisuus pysähtyä tutustumaan antiikin raunioihin, viehättäviin kyliin ja kauniisiin luontokohteisiin.

Monipuoliset reitit:

Kreikka tarjoaa niin rannikko- kuin vuoristoteitäkin. Esimerkiksi Peloponnesoksen niemimaa tarjoaa upeita rantateitä, kun taas Pohjois Kreikan vuoristoalueella voi kokea haasteellisempia vuoristoteitä ja upeita vuoristomaisemia.

Paikallinen vieraanvaraisuus:

Kreikkalaiset ovat tunnettuja vieraanvaraisuudestaan. Moottoripyöräilijät voivat tuntea itsensä tervetulleiksi ja saavat varmasti ystävällistä kohtelua paikallisilta, oli kyseessä pieni kylä tai suurempi kaupunki. Eikä unohdeta ruokaelämyksiä!

Antti Teerisuo


Kolmas päivä tammikuuta alkanut Suuri Afrikan kierros päättyi 29.3. Huhtikuun alussa toimistolle ilmestyi pari suurta seikkailijaa, juuri kotimaahan palanneet Jouni Meronen ja Jari ‘Jake’ Elo.

Molemmat herrat ovat kokeneita seikkailijoita, jotka ovat ehtineet koluta moottoripyörän selässä jo maankolkan jos toisenkin. Vauhti ei toki ole vieläkään hiljenemässä vaan seuraava seikkailu on jo varattu ensi vuodelle, tällä kertaa Oseanian suuntaan.

Nyt vielä kuitenkin käydään läpi juuri päättyneen Afrikan matkan tunnelmia.

Kysyimme matkalaisilta 7 kysymystä juuri päättyneestä retkestä:

1. Vastasiko seikkailu ennakko odotuksiasi?

Jake: - Pääosin vastasi odotuksia, pari aiempaa seikkailua loi itselle melko hyvän perustan mitä odottaa.

Seikkailuun sisältyi yllätyksiä, epävarmuutta, onnistumisia ja haasteita, siitä nimi seikkailu.

Välillä tuli käynti mukavuusalueen ulkokehälle. Siellä punnittiin oma ja muiden valmistautuminen, harjoittelut, ryhmän toimivuus ja tähtien oikeat asennot, näin kävi tälläkin kertaa.

Jouni: - Kyllä, asiat käytiin hyvin läpi ennen matkaa ja aiemmin olen ajanut Tansanian ja Namibian, niin tiesin mihin ryhtyy.

2. Millainen maanosa Afrikka on moottoripyöräilijän näkökulmasta?

Jake: - Afrikka on valtava ja haasteellinen maanosa. Tulee tietää minne ja milloin matkustaa, mitä tulee löytää ja mitä hyvä unohtaa. Turvallisuuden suhteen ovat valtiot erilaisia. Liikkuminen on osassa melko turvallista, joissain vain tietyillä alueilla ja joihinkin niistä ei tule matkustaa lainkaan. 

Isoista kaupungeista löytyy jonkin verran moottoripyöriin varaosia ja huoltoa, enimmäkseen Kaukoidän merkkeihin ja pieniin pyöriin. Tunnettuihin merkkipyöriin vaikeammin. Renkaita joutuu etsimään, saatavuus hyvä varmistaa. Öljyjä löytyy, suodattimia vaikeammin. Isojen huoltojen ja korjausten paikat olisi hyvä selvittää ennalta. Kulutusosia hyvä olla mukana, samoin kahvoja, ketjuja, rattaita, laakereita, peilejä, polkimia jne.

Polttoainetta välillä joutuu hieman etsimään, varakannu auttaa. Liikenne vasemmanpuoleista, etenkin Afrikan etelä- ja itäosissa, se tuo haasteita. Rekka- paketti- ja linja-auto (pientä ja isoa) liikennettä paljon, samoin jalankulkijoita. Karjaa, härkiä, koiria, paviaaneja, villieläimiä yms. on myös hyvä varoa.

Tieverkosto paikoin täynnä "potholeja" eli teräväreunaisia kuoppia, myös tietöitä jonkin verran. Liikenne mielenkiintoista, mutta kulkukelpoista. Rajanylitykset voi ottaa joskus hieman aikaa, mutta tuntikausien odotukset harvinaisia. Etukäteen on hyvä selvittää rokotus-, vakuutus-, viisumi ja muu tarvittava dokumentointi rajalla. 

Jouni: - Uhkaavia, ihmisistä johtuvia tilanteita ei ollut. Huollot hyvin harvassa ja ennakoidut varaosat pelasti paljon. Kytkin oli yksi ja tarvittiin sekä laakereita, renkaita että paikkoja omasta takaa. Liikenne paikoin kaoottinen, eikä muu liikenne ollut tottunut meidän nopeuteen, joka oli noin tuplat paikallisiin kaksipyöräisiin verrattuna. Rajanylitykset eivät olleet ylivoimaisia, vaikka välillä oli vaikea ymmärtää, miksi kaiken maailman lappusia ja leimoja tarvitsi hakea niin monelta eri luukulta.

3. Mikä oli parasta matkassa?

Jake: - Matkalla oli lähes koko ajan uutta ja mielenkiintoista nähtävää, uusia kokemuksia ja elämyksiä päivittäin. Ollaan todella erilaisessa ympäristössä ja kulttuurissa, josta sai sopivasti haastetta arjen rutiineihin. Matkalla kehittyi osallistujien ympärille oma pieni "kupla" jonka ympärillä kaupungit, majapaikat, tilanteet, maat ja ihmiset vaihtuivat lähes päivittäin.

Jouni: - Eläimet, luonto, ihmisten ystävällisyys, varsinkin maaseudulla.

4. Mika oli huonointa tai hankalinta matkassa?

Jake: - Käynnit oman mukavuusalueen ulkokehällä.

Jouni: - Vesisateessa paikata rengas, pari polkua ja tie joka muistutti jokea sateella.

5. Parhaiten mieleen jääneet tapahtumat matkan varrelta?

Jake: - Ugandan gorillasafari, Namibian kuumailmapalloretki aavikolla, herkulliset jäätelöhetket illallisilla, aikaiset aamut auringonnousun aikaan.

Jouni: - Ugandassa Gorillat, kiimaisen elefantin hyökkäykset safariautoa kohti sekä sodan äänet, jotka kuului Kongosta, kun rajan läheisyydessä kuljimme. Ja kyllä minun pikku kolari auton kanssa jäi mieleen. Siinä ei onneksi tullut kuin peltiin lommoja ja tilanteesta selvittiin parilla kymmenellä eurolla. 

Tanganjikajärvellä pimeässä, ajettiin vesisateessa kohti hotellia. Veneellä sitten, meitä majoitukseen kuljettanut miehistö eksyi ja käytiin rannalla kyselemässä, että missähän sitä oikein ollaan. Veneessäkään ei ollut mitään valoja.

6. Millainen oli porukan yhteishenki, lähtisitkö vielä uudestaan jollekin matkalle samassa porukassa?

Jake: - Ajoimme samaan suuntaan, jotkut nopeammin, toiset hitaammin, silti perillä oltiin yhtä aikaa. Porukan uusi tapaaminen on sovittu ensi kesälle.

Jouni: - Porukka hitsautui hyvin yhteen. Kaikki auttoivat kaikkia, eli yhteishenki parani koko ajan.

7. Lähtisikö uudestaan yhtä pitkälle matkalle johonkin ja jos, niin minne?

Jake: - Vuoden 2026 lähes vastaavan pituinen seikkailu, pienin muutoksin, on kiikarissa. Australia, Uusi Seelanti ja Bali samaan putkeen varauksessa.

Jouni: - Kyllä, ehkä itään. Vaikea sanoa, täytyy toipua nyt tästä ensin. Vähän on outoa nyt olla kotona, kun matkalla oli määrätty rytmi ja rutiini. Kolme kuukautta on pitkä aika olla tienpäällä.


Vietnamin matkalaiset suurlähetystössä

Kevään Vietnamin matkalla seikkailijat pääsivät vielä matkansa lopuksi vierailemaan Suomen suurlähettilään Keijo Norvannon luona.

Matkanjohtaja Severi tuntee Norvannon entisen työelämänsä ajoilta ja kun nyt kerran sattuivat samoille kulmille, niin Keijo ja vaimonsa Teija ystävällisesti kutsuivat koko ryhmän vierailulle ja lounaalle matkan päätteeksi.

Tarjolla oli suomalaisia herkkuja kuten lohta ja karjalanpiirakoita, joka vietnamilaisen pariviikkoisen jälkeen oli tuntunut matkalaisista hyvin kotoisalta.

Vietnamilainen lehti teki matkalaisista koko aukeaman jutun paikalliseen lehteen.

Seikkailuun kuuluu oleellisena osana yllätykset ja odottamattomat tapahtumat. Hyvin usein ne ovat positiivisia ja ikimuistoisia. Siksi jokaisen kannattaa heittäytyä ainakin kerran seikkailun vietäväksi - siitä voi tulla jopa koukuttava kokemus, jota hakee jatkossa aina lisää.

Balin varaanit

Uudella Balin seikkailullamme tutkittiin mm. yhtä Indonesian merkittävimmistä nähtävyyksistä, Komodon kansallispuistoa. Siellä elää Komodonvaraani eli jättiläisvaraani, joka on maailman suurin lisko. Tämä harvinainen matelija kasvaa 2–3 metrin pituiseksi ja painaa 70–160 kiloa.

Vuonna 2023 niitä oli alle 1400 yksilöä ja laji on erittäin uhanalainen. Kansallispuistossa tehdään merkityksellistä työtä niiden suojelemiseksi.

Tanssia Tansaniassa

Royal Tansania matkan päätteeksi päästiin paikallisella maustetilalla irrottelemaan satulassa jumiutuneita lihaksia musiikin tahdissa.

Paikallisten tanssijoiden esityksen jälkeen, napattiin motoristit hiekkaparketille mukaan. Hienosti siellä liikkui jäykemmänkin motoristin lanne.

Mikäs sen parempaa kuin kunnon jortsut viidakossa!


Mount Everest - Kiina

Vuoden 2026 keväällä ohjelmistoomme tulee todella mielenkiintoinen uusi seikkailu Mount Everest, 16.05.-28.05.

Tämä on kenties kerran elämässä tehtävä unohtumaton matka maailman huipulle.

Matka alkaa ja päättyy Kiinan pääkaupunki Pekingiin, josta matkaamme maailman korkeimmalla kulkevaa junarataa pitkin junalla Tiibetiin ja Lhasan kaupunkiin.

Lhasasta jatkamme matkaa moottoripyörillä karun kauniissa Tiibetin maisemissa lumihuippuisten Himalajan vuorien, kirkkaiden järvien ja vanhojen historiallisten kaupunkien jäädessä reittimme varrelle. Matkatavarat kulkevat Tiibetissä huoltoauton kyydissä.

Matkan huipentumana on ajo maailman korkeimman vuoren Mount Everestin läheisyyteen. Kiinan puolelta pääsee ajamalla lähimmäs tuota majesteettista 8849 metriä korkeaa vuorta.

Mikäli olet joskus haaveillut näkeväsi maailman korkeimman vuoren, niin nyt siihen on mahdollisuus ja vielä sillä parhaalla mahdollisella tavalla, eli moottoripyörän selästä.

Seikkailun vetää Sami Hokkanen.


PeterPanBiken perinteinen kesäpäivätapahtuma

Tänä vuonna seikkaillaan Länsi-Uudellamaalla, Suomileffatunnelmissa. Luvassa on hauska viikonloppu Lohja SPA & Resort hotellissa, noin 200 kilometrin ajolenkki seudun parhailla mutkateillä, Suomileffa tunnelmaa, mukavaa yhdessäoloa ja paljon matkajuttuja. Tapaat matkanjohtajiamme ja sinulla on mahdollisuus kysellä itseäsi kiinnostavista matkoista.

PeterPanBikers Go Candyland - lue linkistä lisää ja tule mukaan!


Life is Now nettilehden toimitus ja PeterPanBiken henkilökunta toivottavat kaikille turvallista ja mahtavaa ajokautta!