Vieraana kotimaassa
Miksi olemme ylipäätään matkustaneet reissuillamme ulkomaille? Lumoutumaan uusista tuoksuista, räikeistä väreistä, poikkeavasta liikennekulttuurista, mukaansa tempaisevasta historiasta ja kummallisesta ruokamaailmasta. Matkalla entuudestaan tuntemattoman läpi pääsemme paremmin kiinni tähän hetkeen ja koemme herkemmin vapauden tunnetta arjen oravanpyörän tavoittamattomissa.
Väittäisin vankasti, että aina ei tarvitse lähteä maailman ääriin nähdäkseen jotain uutta ja jännittävää. Pitää vaan oppia tunnistamaan tuo sama eksotiikka maamme rajojen sisällä ja koettaa tarkistella uutta todellisuutta uudesta näkökulmasta.
Melkein jokaiselle tuttu tilanne on, kun kaukainen ystävä tulee kerrankin kylään ja alat kuumeisesti miettimään mitä tekemistä ja näkemistä lähialueelta hänelle oikein keksisit. Selaat paikallisia nettisivuja, somevaikuttajien blogeja ja kyselet vinkkejä naapureilta; pian huomaatkin, että tunnet kaukomaat kotikuntaasi paremmin!
Keväällä 2020 kutsumatta tupsahtanut kaukainen vieras tuli kulkutaudin muodossa, joka takuulla sekoitti monen motoristin matkasuunnitelmat, pakottaen puoliväkisin kääntämään katseen kotimaahan.
Muilta motoristeilta olet ehkä kuullut, että Suomi on suorastaan tylsä kohde moottoripyörämatkalle. Ja he ovat täysin oikeassa!
He ovat yhtä oikeassa kuin ne, jotka sanovat, että Suomi on kaikkien aikojen paras paikka... Sillä loppujen lopuksi kyse on asenteesta - Jos pidät mielesi yhtä avoimena kuin silmäsi ja pysyt pois pääväyliltä, niin lupaan, että rakastut kotimaahamme aivan uudella tavalla.
Äkkiseltään Kummakivi ei kuulosta yhtä mediaseksikkäältä kuin Stonehenge tai pyramidit, mutta nopeasti paljastuu, että kotimaanmatkailussa on paljon hyviä puolia. Siirtymä kohteeseen on suhteellisen lyhyt ja kielimuuri pääsääntöisesti matala. Valuutta on tuttu ja jokamiehenoikeudet pitävät budjetin tarvittaessa aisoissa. Monella suomalaisella pienellä paikkakunnalla on tarjolla sellaista spesiaalia nähtävää, minkälaista muualta päin maailmaa ei löydy.
Seikkailumotoristille susirajantakainen Pohjola on suoranainen aarrearkku. Siitä pitävät huolen karun kaunis, jääkauden muovaama luonto, kristallinkirkkaat järvet, loputtomat vehreät metsät, vieraanvaraiset ihmiset, mielenkiintoinen sodanaikainen historia ja syvälle juurtunut saunomiskulttuuri.
Suomen Trans Euro Trailin virallinen nettisivu löytyy tästä:
https://transeurotrail.org/finland/
Myös GPX pisteet voit ladata samasta paikasta.
Kenelle tet on tarkoitettu, millä matkaan ja miten pitkään kestää?
Otsikon kysymykset heräävät monella ensimmäisinä mielessä. Ja tämä onkin oikea tapa lähestyä asiaa, sillä jokainen seikkailu vaatii kunnon suunnitelman. On kuitenkin herkkä tasapaino sen välillä, valmistautuuko sopivasti, liian vähän vai viekö suunnittelun niin pitkälle, että tuloksena on lähes sotilasoperaatio!
Vanhasta kliseehatusta vedetty – ”Lähden sinne, minne tuuli kuljettaa, nenä osoittaa ja bensaa riittää!” – kuulostaa aina romanttiselta, mutta todellisuudessa toimii ainoastaan, jos tarkoituksena on käydä jäätelökioskilla ja tulla illaksi himaan. Mikäli kotimaanmatkoihin suhtautuu samanlaisella vakavuudella kuin ulkomaanlomiin ja ottaa kohteista selvää etukäteen, niin seikkailun onnistumisprosentti paranee huomattavasti.
Suomen maata halkova 2500 kilometrin reitti koostuu noin 70 prosenttisesti kestosorapätkistä, metsäautoteistä, mökkipoluista ja maaseutubaanoista. Loput ovat kakkosteitä vaihtelevan tasoisilla päällysteillä. Aikaa itselläni kului kymmenen päivää ilman mitään kiirettä, mutta hätäisimmät voivat pyyhkäistä pysähtymättä läpi toki paljon nopeammin. Kelien suhteen paras aika matkustaa on kesäkuun puolesta välistä syyskuun alkuun. Kesän alussa lumen sulaminen usein tekee pikkuteistä ajokelvottomia ja heinä-elokuu ovat ns. räkkäaikaa, jolloin sääsket ja mäkäräiset pitävät omia festivaaleja etenkin pohjoisessa. Täydellinen ikkuna matkalle on siis suhteellisen kapea ja vaihtelee vuosittain.
Harkitse ajokaverin hankkimista, johon voit luottaa hätätapauksessa ja kenen kanssa voit iltanuotiolla jakaa päivän kokemukset. Paikoittain maasto voi olla haastava ja ainakin pohjoisen syrjäisiä takamaita yksin tutkiskellessa äitiä tulee nopeasti ikävää. Edes perustason mekaaninen osaaminen ja riittävä ajokokemus ovat luonnollisesti matkalla hyödyksi.
Mutta tässä tulee paras osuus – TET ei ole kiveen hakattu ja onkin enemmän suuntaa antava yleiskokonaisuus, joka muodostaa yhdessä uskollisen ratsusi kanssa seikkailun selkärangan. Liian hankalat osuudet voit kiertää ja lukuisille nähtävyyksille kannattaa tehdä reitistä poikkeamia. Voit yöpyä suoraan tien varrella teltassa tai päristellä keskustan luksushotelliin. Eli iästä, kokemuksesta, rahatilanteesta ja muusta riippumatta rohkeasti kone käyntiin, sillä ainoa mahdoton matka on se, jolle et koskaan lähde!
Nokka kohti pohjoista
Matkan looginen alkupiste monelle motoristille on Helsinki, mutta yhtä lailla voit aloittaa pohjoisesta ja päätyä etelään. Stadi on muuttunut viimeisten vuosien aikana, ja siitä on muodostunut mielenkiintoinen kaupunkikulttuurin keskus, jossa tapahtuu paljon. Oletan kuitenkin, että pääkaupungin urbaani syke on tuttu juttu ja tässä vaiheessa päätarkoitus on jättää asfalttiviidakko taustapeileihin.
Loppujen lopuksi ei ole mitään väliä, miten poistut kaupungista, sillä ensimmäiset järkevät sorapätkät alkavat vasta tunnin ajomatkan päässä Siippoon kohdalla. Itse usein seuraan Bodomintietä, joka mutkittelee rennosti järvimaisemissa. Voit piipahtaa Bodomin kartanolla tuoreella munkilla, jonka jälkeen ehdottomasti poikkea Espoon loistavassa automuseossa. Siinä myös motoristeille paljon nähtävää…
Tie vie Nuuksion kansallispuiston laitoja ja Karkkilan ohi syvemmälle hämäläisten heimojen maille Kanta-Hämeeseen. Näinkin lyhyen matkan jälkeen maailma ympärilläsi on jo täysin muuttunut; liikenne vähenee, kunnes vastaan tulee enää harva kulkija. Ajelet kapeita sorateitä loputtoman metsän ympäröimänä, jommallakummalla puolella satunnaisesti suhahtaa järvimaisema. Taakse jäävät Kolmperse, Tämäkohtu ja Runkkalanlahti. Niiden kohdalla mietit, että onkohan maanmittauslaitoksen taloon eksynyt lastenmielinen motoristisielu.
Sellaisien ajatuksien saattelemana on hyvä piipahtaa sofistikoitumassa maamme vanhimmassa sisämaakaupungissa, joka on samalla oiva paikka tankata pyörä ja kuski täyteen. Hämeenlinnan vanhan keskustan siluettia hallitsee valtava keskiajan linnoitus. Välittömässä läheisyydessä sijaitsevat myös käymisen arvoinen Vankilamuseo sekä sotahistoriallinen Museo Militaria. Hieman nykyaikaisemman sotahistorian tutkiskelua voit jatkaa kivenheiton päässä Hattulan Parolassa sijaitsevassa Panssarimuseossa.
Hauhon hurmaavan maalaispitäjän kohdalla kannattaa sinkkiä hieman löysätä, sillä täällä kylän omaleimaisuus on käsin kosketeltavissa ja olet myös Suomen väestöllisessä keskipisteessä. Wanharaittia kivikirkolle päin kruisaillessa et ihmettele ollenkaan, miksi Juice Leskinen omisti Hauholle kokonaisen biisin…
Tunsin kerran tytön viehkeän
Mutta kansanopistoon lähti hän
Sanoi kyllä mulle sentään kirjoittaa saa
Ja hän raapusti pahville osoitteen
Sitä osoitetta tavaan yhä edelleen
Vaan en tajuu vaikka tavaan, olen nyt jo puolijauho
Mikä vitun Hauho?!
(Juice Leskinen – Hauho)
Suomi-neidon lanteet
Pian Keski-Suomen kumpuilevat maisemat pääsevät valloilleen ja myös vesistöjen määrä ympärilläsi moninkertaistuu. Esimerkiksi pelkästään 2000 asukkaan Kuhmoisessa on 316 järveä, mikä simppelin laskuoperaation jälkeen tarkoittaa yksi järvi kuutta pilkku kolmea ihmistä kohden!
Kuhmoisen ja Jämsän väliä päristelet karunkauniissa Isojärven kansallispuistossa. Metsäiset kukkulat ja syvät rotkolaaksot vuorottelevat jääkauden muovaamassa ympäristössä. Erämaatunnelmaa tuovat lammilla huuteleva kaakkuri ja veden pintaa lähes äänettömästi lipuva majava.
Enduropyöräilyn harrastajille alue on kuitenkin enemmän tuttu legendaarisesta Päijänteen ympäriajosta, tuttavallisimmin Päitsistä. Vuonna 1927 ensimmäisen kerran ajettu kilpailu on jätetty ajamatta ainoastaan sodan takia vuosina 1940–1948. Ja toki nyt vuonna 2020 surkean koronan vuoksi.
Keski-Suomen alue ei ole nimestään huolimatta keskellä Suomea, vaan pikemminkin keskellä Suomen eteläpuolta. Päijänteen pohjoispäässä, jos ajattelee Suomi-neitoa, niin jossain siellä reisien välissä, sijaitsee Suomen Ateenana tunnettu yliopistokaupunki Jyväskylä. Maakuntakeskus on täynnä arkkitehtuurisia saavutuksia, mielenkiintoisia museoita ja elämää, mutta TET-reitti karttaa suurehkoa kaupunkia kiertäen kuin varkain vireän maaseudun halki.
Vähemmän tunnettuna nähtävyytenä reitin varrelta mainitsisin Petäjäveden vanhaa puukirkkoa, joka lisättiin aikoinaan UNESCON perintölistalle pohjoismaisen puuarkkitehtuurin ja kansanomaisen hirsirakentamisperinteen taidonnäytteenä.
Mäkiteemaa voit jatkaa Peurungan kylpylässä Laukaalla, jossa on Pohjoismaiden pisin vesiliukumäki, mutta ohikulkumatkallakin poikkea ainakin Laukaan Satamaan sapuskalle. Tämä on suosittu Jyväskyläläisten motoristien kokoontumispaikka, jossa jäät helposti huulesta kiinni. Erittäin idyllinen lounastaukomesta muutenkin aivan Keitele-Päijänne kanavareitin varrella. Burgeria odotellessa voit suunnitella matkan seuraava vaihetta, joka vaatii myös hyvää ajoitusta.
Jos aikataulu on tiukka, niin Paanalansalmen lossille kannattaa mennä suoraan Juha Kankkusen tietä, joka nimetty ja jonka varrella asustaa nelinkertainen rallin maailmanmestari. Mutta jos aikaa on, niin ehdottomasti ajele Lankamaantie päästä päähän, niin voit kuvitella miten nuori, nouseva tähti harjoitteli kotikuntansa sorateillä tulevia haasteita varten!
Paanalansalmen lossi aloitti liikennöinnin vuonna 1987. Sitä ennen saarelaisten piti mennä asioilleen veneillä. Harvinaisuus se on siksi, että lossia ei ole vuokrattu, vaan se on tiekunnan oma. Vuonna 1955 rakennettu vaijerilossi palveli Pudasjärven Jongunjoella vuoteen 1984, kunnes se jäi tarpeettomaksi. Silloinen TVH kunnosti lossin ja tiekunta osti sen itselleen romumetallin hinnalla… Vaikka tie ja lossi ovat yksityisiä, on salmen ylitys ilmainen satunnaisille kulkijoille…
Veri vetää itään
Virallista TET:ä seuratessa pian Hankasalmen jälkeen Keski-Suomen maakunta vaihtuu mm. eukonkannosta ja kalakukosta tunnettuun Pohjois-Savoon. Tai niin kuin paikalliset sanoisivat – ”olet matkalla kohti Mualiman napaa!”
Isän puolen sukujuuret ovat kuitenkin Punkaharjun järvien ja metsien täplittämässä postikorttimaisemassa, joten suuntaan etupyöräni tässä vaiheessa kotikonnuille päin. Metsää, järveä, metsää, järveä… Tuhansien järvien maassa Etelä-Savo on järvisin maakunta ja se kertoo jo paljon… Omalta osaltaan uskaltaisin jopa väittää, että lähiten nirvanaa olen päässyt, en Ganges-joella Intiassa tai Tiibetin ylängoilla vaan juostessaan suoraan savusaunasta Saimaan viileään vetehen…
Olavinlinna, Kerimäen kirkko, Sulkavan Suursoudut, Puumalan Kantatie 62, Pieksämäen höyryveturi ja Parikkalan kivipatsaat. Näistä koostuu satunnaisen kulkijan Järvi-Suomi ja harmillisen moni konepyöräilijä pysyykin vuodesta toiseen tutuissa kuvioissa. Tarinan hengessä yritän vinkata muutaman vähemmän tunnetun kuriositeetin paikallisen motoristin näkökulmasta:
Vaihdan Goret verkkarihousuun… dam-dididam…
Vietettyään muutama päivä sukuloiden ja Savon pikkuteitä tutkiskellen oli taas aika jatkaa matkaa pohjoiseen. Klaanin päälliköltä isäni sai luvan liittyä päiväksi joukkoon. Tuumasta toimeen tässä perheessä on lyhyt matka, joten pomminvarma KLR tulille ja hanaa!
Taakse jäävät ei kenellekään tutut Pitkolanharju, Karvila ja Enonkoski. Ja vaikka Hollywoodin loisto näistä puuttuu, niin se korvataan reilulla lorauksella autenttisuutta. Aurinko paistaa, sinistä taivasta täplittää muutama pilvenhattaraa, Spotifyista soi ”parhaat ajobiisit”-kokoelma ja lannan vieno tuoksu täydentää ilman sitäkin täydellistä maaseututunnelmaa…
Jos aikataulut antavat periksi, niin Koloveden kansallispuistossa vaihda ratsusi hetkeksi kajakkiin ja lähde bongaamaan uhanalaista Saimaan norppaa. Vaikka et näekään tätä ujoa vesipetoa, niin hieno päivä majesteetillisissa järvimaisemissa on taattu.
Kermakosken kohdalla hiljennä ihailemaan Kerman kanavaa joka osana Heinäveden reittiä valittu historialliseksi kansallismaisemaksi. Tässä vaiheessa olisi suoranainen synti ajaa Valamon luostarin ohi, etenkin kun sen yhteydessä sijaitseva viinimyymälä tarjoaa matkailijoille parhaita kotimaisia lähiviinejä.
Outokummun kaivoksella voit täydentää mahdollisia aukkoja suomalaisen kaivoshistorian tuntemuksessa ja Suomen suurin yksityinen ajoneuvokokoelma Ylämyllyn Wanhassa automuseossa voisi kruunata päivän kultturelliosuutta…
Todellinen Susiraja
Sanaa ”susiraja” käytetään puhekielessä melko usein, mutta tietääkseni tällä sanonnalla ei ole tarkkaa määritelmää. Pääkaupungin asukkaalle se on humoristisesti Kehä III ja käytännössä raja lienee aina hieman pohjoisempana, kuin itse puhuja asuu. Niin sanottu sivistyksen loppu.
TET-reittiä seuratessa susiraja tulee vastaan melko pian Nurmeksen jälkeen. Mitään kylttiä tai rajamerkkiä ei tietenkään ole, mutta muutoksen havaitsee silti, vaikka ei ihan heti. Siinä on ikään kuin luonnollinen jakolinja, jotain näkymättömän abstraktia, joka ei ole poliitikkojen tai ihmisten historian määrittämä. Tästä alkaa aito erämaa!
Vaikka Kainuun luonto vetää helposti vertoja esim. Lapille, niin suuret massat kiiruhtavat jostain syystä ohi kohti pohjoista. Tämä takaa toki uskaliaalle seikkailumotoristille reilusti luonnonrauhaa kaukana kaupunkien humusta…
Suomen Trans Euro Trail karttaa Venäjän läheisiä rajamaita aina Ala-Vuokille asti, jossa reitti tekee jyrkän kaarteen ja suuntaa enemmän itään. Tässä vaiheessa kannattaa tehdä itsekin niin kuin veli venäläinen ja pysähtyä Raatteen kohdalla. Suomen kapeimmalta kohdalta kahtia katkaisemaan pyrkineet neuvostojoukot torjuttiin ja motitettiin lopulta ”jäiseen helvettiin”, josta Raatteentie tunnetaan edelleen. Kapean tien varrella käydyt mittavat taistelut herättivät laajaa kansainvälistä huomiota, sillä täysin ylivoimaiseksi arvioitu hyökkääjä kärsi mittavat tappiot ja menetti runsaasti arvokasta kalustoa sotasaaliina altavastaajana pidetylle Suomelle. Raatteentien merkitys korostunee osittain siksi, että ainakin paperilla neuvostojoukkojen etenemistä Ouluun pidettiin lähes paraatimarssina pakkasesta huolimatta.
Raatteentien alkupäässä on aivan mainio sotamuseo ”Raatteen Portti”, josta saa tarvittaessa vyön alle myös hieman sapuskaa. Itse tie on noin 20 kilometriä pitkä hiekkatie, joka kulkee Suomen ja Venäjän nykyisen rajan yli. Matkan varrelta löytyy taisteluhautoja, korsuja ja lukuisia muistomerkkejä. Aivan rajan tuntumassa on Raatteen Vartiomuseo, jossa voit ihmetellä millaisissa olosuhteissa rajaa vartioitiin ennen vanhaan…
Siitä eteenpäin matka jatkuu jylhässä yksinäisyydessä, sillä polut kapenevat ja asutus harvenee entisestään. Yksinäisyyttä hieman hämmentävät tien laidoissa chillaavat porot. Ja näitä kavereita riittää. Jokaisen mutkan ja kukkulan takana on ainakin yksi valmiina syöksymään viime hetkellä prätkän eteen kuin kamikaze konsanaan. Neuvoni on olla antamatta niille osuman tyydytystä, tiputtaa hieman keskivauhtia välttyäkseen putkinäöltä ja olla tavallistakin skarpimpana tien reunoja skannatessa. Voit lohduttautua sillä, että kosto tulee olemaan suloinen – Hossan poropuistossa on nimittäin makunystyröitä kutkuttava keittiö, joka valmistelee näistä kiusankappaleista mitä päräyttävimpiä ruoka-annoksia!
Pohjanmaan kautta
Pitää tunnustaa, että ennen tätä matkaa Suomen maakuntakartta ei ollut ihan sata prosenttisesti hallussa, joten Venäjän rajaa lipovalla tiellä oli suurehko yllätys törmätä ”Tervetuloa Pohjanmaalle” -kylttiin. Nopeasti kuitenkin opin, että näitä pohjanmaitahan on vaikka kuinka paljon ja edelleen kohoavan rannikon vuoksi meillä on vähän enemmän Pohjois-Pohjanmaata joka vuosi!
Pinta-alassa mitattuna kyseessä on Suomen toiseksi suurin maakunta, joka sijaitsee Suomen keskiosassa Perämeren rannikolla ja toisaalta ulottuu Suomen itärajallekin. Tällä matkalla on siis suorastaan pakko vetää pohjanmaan kautta!
Majoituksen valinta vaikuttaa vahvasti sekä matkan yleisluonteeseen, että toki budjettiin. Maailman mittakaavassa poikkeuksellisen hyvät jokamiehenoikeudet takaavat oikeudet nauttia maamme luonnosta, kunhan tajuat käyttää maalaisjärkeä ja siivota jälkesi. Lämpiminä kesäöinä riittää kahden puun väliin vedetty riippumatto ja makuupussi. Sateisina päivinä voit käyttää laajaa laavujen verkostoa. Näin vältät raahaamasta painavia telttavarusteita. Jos taas lompakko takataskussa on niin paksu, että se häiritsee istumista, niin voit yöpyä esimerkiksi järven päällä kelluvassa lasi-iglussa Isokenkäisten Klubilla.
Mystinen taikamaa
Kun yrität maailmalla tehdä vaikutuksen kuulijaan, niin kerrot toki ensimmäisenä, miten Suomen pohjoisessa eletään talvet ikipimeydessä ja vastaavasti kesällä aurinko ei laske ollenkaan! Silloin tällöin taivaalla syttyy valoshow, jota tullaan katsomaan ympäri maailman. Joka paikassa myydään poronsarvijauhetta stondiksen puutteeseen ja jossain asuu pulska mies, joka tykkää jakaa lahjoja kilteille lapsille… Tarinaa seuraa kuulijan epäuskoinen, mutta kunnioitusta huokuva vastaanotto. Mistä muka löytyy tällainen taikamaa?
TET lähestyy Lapin maita varovasti Peräpohjolan kautta, josta sukeltaa rohkeasti tutkimaan maamme suurimman maakunnan syrjäisempiä polkuja. Alueen laajuuden tajuaa vasta muutaman ajopäivän jälkeen. Pinta-alaltaan Lappi on esimerkiksi Portugalia suurempi. Samalla se on myös harvaan asutuin maakunta vajaan 1,91 as./km², mikä on melkein 90 kertaa alempi luku kuin Uudellamaalla. Ja korrelaationa näiden tilastojen välillä Lapissa on maailman puhtain ilma, jota kateelliset kiinalaiset tilaavat pullotettuna yli sadan euron hintaan. Täällä ollessa muista siis nauttia koko rahan edestä!
Etäisyydet kohteiden välillä kasvavat loppumatkasta huimasti ja menopelisi luotettavuus nousee herkästi esille. Puhelinverkko ei yllä ihan joka paikkaan, pyöräkorjaamoita on harvakseltaan ja teiden vaatimustaso nousee aiempaan verrattuna. Valmistaudu huoltamalla pyöräsi huippukuntoon jo ennen lähtöä, varaa mukaan ainakin renkaanpaikkausvälineet, löpöä varakanisteriin, nippusiteitä, jeesusteippiä ja monitoimityökalu – näillä on monta pyörää saatu maalin. Yhdessä laukussa on hyvää olla juomavettä ja esim. pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä tai paikallisittain kuivalihaa, matka seuraavalle ABC:lle voi olla pitkä!
Tulppion jälkeen seikkailuhaluisimmat motoristit voivat vielä haastaa itseään ajamalla Kemihaaraan Iso-Rapinus jokea myötäilevää huoltotietä. Luvassa pari vesistöylitystä ja suhteellisen haasteellista maastoa. Niekkatunturi Savukosken lähellä on helposti valloitettavissa ainakin kevyemmällä all-road pyörällä ja huikeat tunturimaisemat palkitsevat rohkean. Illalla voit taas palkita itseäsi Kiilopään savusaunalla ja jääkylmällä kypäräkaljalla…
Haastan sinutkin seuraamaan renkaanjälkiäni!
Olen kiertänyt puolet maapallosta kahdella renkaalla ja vasta tänä vuonna havaitsin jotain, mikä oli nenän alla koko ajan. Tarkistamalla kotimaata ja arkea uudesta näkökulmasta löysin sellaisen Suomen, jonka olemassaolosta minulla ei ollut mitään hajua. Mutta älkää uskokaa pelkästään sanojani – koneet käyntiin ja etupyörä kohti seikkailuja!
Tekstit ja kuvat | Dani