Päivä 39 | Kunming | Kiina | 14km
Huoltopäivä. Joka koneeseen vaidetaan uudet öljyt RideChinan tallissa. Kaksi Heidenaun takarengasta on myös tullut tiensä päähän 12000km kohdalla. Janin takarengas on ihan loppu. Minun menisi vielä tuhat tai kaksi mutta ei enempää. Eli on myös kahden takarenkaan vaihtopäivä. Kimmon Yahama saa pari uuttaa moottorinkannatinruuvia. Entiset lienevät Mongoliassa!
Päivä 38 | Xi Chang - Kunming | Kiina | 530km
Sateiseksi päiväksi tänään on aivan loistava keli. Aurinko paistaa enemmän ja vähemmän koko päivän ja lämpötilat kipuavat parhaimmillaan 29,5 asteeseen ja jokainen niistä on plussaa! :] Moottoritielle pääsemme ns. heitämällä ensimmäisellä yrittämällä ja kun tulemme Yunnanin maakuntaan olemme moottoritiellä laillisia liikkujia. Jotenkin se outlaw rebelli oli kuitenkin aika yees niin sanotusti!
Päivä 37 | Chengu - Xi Chang | Kiina | 513km
Tänään on sitten reilu kaksi tuntia kissa ja hiiri leikkiä aamulla. Me olemme hiiriä ja moottoritien portinvartijat ovat kissoja. Kissat nappaavat hiiret kolmelle ensimmäisellä portilla ja lähettävät ne takaisin kaupungin puolelle. Kolmannella puomilla pääsemme jo toiselle puolelle, mutta sitten poliisi nappaa meidät ja lähettää takaisin.
Päivä 36 | Chengu | Kiina | 0km!
Panda, Panda ja Panda... eli Panda päivä Kiinan ykkös Pandapaikassa. Chengu Panda Research Centerissä joka on eräänlainen vihreä ja vehreä eläintarha ja Pandojen tutkimuskeskus yhtä aikaa. Hotellimme shuttlebussi vie meidät 3 km päässä olevaan pandapuistoon, jossa otamme jalat alle. Puisto on iso, villi veikkaukseni on, että noin 20 hehtaaria. Täällä voisi helposti viettää koko päivän mutta kolmessa - neljässäkin tunnissa saa hyvän kuvan.
Päivä 35 | Hangzou - Chengdu | Kiina | 439km
Hangzoun aamu näyttää pilvipoutaiselta ja on sitä. Pitkiä välihousujakaan ei enää tarvi, lämpö heti aamusta noin 15 ja iltapäivällä vähän reilu 20... täältä tullaan etelän helle :] ... ja on tuota viileää rittänyt käytännössä Astanasta Xi'aniin! Matka lähestyy kohta puolivälin paalua ja se on mukava tieto se, että koko jälkipuolisko on enemmän tai vähemmän kuuma! Mutta tänään kuitenkin kohti Chengdua, Kiinan pandapääkaupunkia.
Päivä 34 | Xi'an - Hangzou | Kiina | 298km
Aamulla sataa. Siirrämme lähtöä aamiasella tunnilla. Sopii kaikille erinomaisesti kun edessä lyhyt päivä... ja ehkä ennätämme saada pyykit pesulasta. Pestävänä on ajopuku jos toinenkin ja jännityskerroin kuuluu, että tulevatko ne kuivana takaisin. Emme saaneet 'kuivatakuuta' jättäessämme pyykkejä ja ajopukuja. Vastaanoton hyvin egnlantia puhuva Karen katsoi eilen aamulla taivaalle ja sanoi, että 'not sure' jättäessämme puvut.
Päivä 33 | Xi'an / Lintong | Kiina | 2km
On erittäin harvinaista että minkään hotellihuoneen työpöytä vetää puoleensa. The Timetunnel Diggersin työpöytä tekee niin ja blogia alkaa pukkaamaan heti 7 jälkeen. Onko maisema ikkunann takana apocalyptinen tai romanttinen on hyvä kysymys. Harmaa smogi roikkuu vastapäisten (ehkä puolen kilometrin päässä) 20-40 kerroksisten yllä! En anna asian häiritä ja teen mitä ennen aamiaista ennätän.
Päivä 32 | Taiyuan - Xi'an | Kiina | 615km
Aamu aukeaa aurinkoisena kuten moottoripyörämatka-aamujen kuuluu aueta. Lähdön hetkellä häärään viimeisenä kuten minulla vähän taipumusta on, mutta siitä selviää kypärkaljalla jos häärääminen venyy 15min yli lähtöajan. Tänään se menee respan piikkiin. Seison 10 minuuttia checkout jonossa ja toinen kymmenminuuttinen menee kielimuuriin ja jokaisen huoneen kuitin printtaamiseen erikseen! Mutta karavaani liikkuu ennen puolta yhdeksää ja heti yhdeksän jälkeen 100km/h kun olemme saaneet tankattua ja päässeet moottoritielle!
Päivä 31 | Ulanqob - Taiyuan | Kiina | 464km
Avaan silmäni ja katson ulos 0750! Sataa, sataa lunta! Olen nopeasti pystyssä ja totean, että tilanne ei ole niin paha kuin äkkipäätä kuvittelin! Kadut ovat sulat ja niillä liikkuu kaksirenkaisia! Ja katsoessani lämpömittaria, niin se on 4 astetta plussalla! Tähdenlennon mittaisen hetken mieleni ehti lastata pyöriä kuorma-auton lavalle. Nousimme illalla 500m ylemmäksi. Taiyuan on aika lailla tasan 1500 merenpinnan yläpuolella!
Päivä 30 | Erenhot - Ulanqob | Kiina | 353km
Uusi päivä uudet toiveet. Kello 9 toive menee nopeasti ohi ja niin menee kello 11 toive. Laitan viestiä Jahille, Ride Chinan johtajalle ja Mr. Wangille. Puolilta päivin tulee paluupostia, että kello 3pm pitää olla valmiina! Olemme valmiina KFC'n kahvinmaku suussa. Tarkalleen ottaen olin ainoa joka haki iltapäiväkahvin KFC'ltä, mutta kofeinisti mikä kofeinisti ja on niitä paljon pahempiakin nismejä.
Päivä 29 | Erenhot | Kiina | 0km
Aamupäivä on toivoa täynnä. Sitten iltapäivä on toivoa täynnä. Mr. Wang, paikallisoppaamme tulee hotellille kello 1600. Sitten onkin kiire kiire takseilla 5km päähän rajalle. Rajalla Wang saa tietää että yksi pyöreä leima puuttuu. Kiire hiipuu ja loppuu kohta kokonaan. Saamme Pasific Internationalista samat huoneet!
Päivä 27 & 28 | Zamud Uud - Erenhot | Mongolia - Kiina | 5,1km
Ehkä ne Kimmon synttärit olivat sittenkin 27's päivä? Mutta Kimmon synttäreistä riippumatta Zamud Uudista jää ainakin itselleni hyvin sumuinen kuva. Rajanylitysaamuna värit ovat kuitenkin jo lähetyksessä ja olo kohtalainen. Kaksi yötä ja yksi päivä unta normalisoi oloa mukavasti.
Päivä 25 & 26 | Govi Ugtaal - Zamun Uud | 543km
Aamulla olen hiljaista poikaa. kurkku on niin kipeä, että en pysty puhumaan, enkä juuri nielemäänkään. Kaksi löysää kanamunaa ja jugurtin saan kuitenkin pakotettua alas. Severi on meidän aamiaiskokki... ja oli päivällischeff myös vaikka minulla ei ole siitä mitään mielikuvaa. Täydestä kuusta kuitenkin on. Yölllä oli täysi kuu!
Päivä 24 | Dalanzagnad - Yol Canyon - Gobi - Dalanzagnad | Mongolia | 236km
Aurinko nousee horisontissa aika lailla tasan seitsemältä. Kahdeksalta olemme pyöreän hotellimme puolipyöreässä ravintolassa. Reilua tuntia myöhemmin löydämme itsemme Dalanzagnadin modernista lattebaarista latkimasta lattea!
Päivä 23 | Ulan Bator - Dalanzagnad | Mongolia | 583km
Tänäänkään aamuna kaduilla ei näy lunta, mikä on aina hyvä asia moottoripyörämatkalla. Ja kun ihan tarkkoja ollaan niin tänään lämpö palaa. Lähtiessämme liikkeelle mittarissa on 2 astetta, mutta se kohoaa nopeasti 12 asteeseen ja edelleen 22 ja yli. Iltapäivän ajan lämpömitari pysyttelee 24 asteessa kuin naulittuna!
Päivä 22 | Ulan Bator | Mongolia | 0km
Virallisen määritelmän mukaan olen sosiaalinen erakko. Ja koska tänään on vapaapäivä niin pintaa nousee erakko. Olisin tosin voinnut olla sosiaalinenkin mutta liian monta työjuttua oli odottamassa... ja matkalla kun ollaan, niin blogit tahtovat aina laahata vähän jäljessä!
Päivä 21 | Bogun - Ulan Bator | Mongolia | 453km
Bogunissa ei harrasteta aamiaisten syöntiä, ei ainakaa ravintoloissa joita ei juuri ole. Teen Bogunin raikkaassa aamussa muutaman korttelin aamiaispaikkatoivioretken jonka lopputuloksena on että syömme puolitoistatuntia myöhemmin seuraavassa kaupungissa. Vajaa tunti olisi riittänyt jos navi ei olisi ehdottanut nopeimman reitin ensimmäiseksi 10 kilometriksi kivistä mutta upeamaisemaista joenpohjaa! :)
Päivä 20 | Moron - Bogun | Mongolia | 350km
Kuorma-auton kuljettaja tulee aamulla taksilla hakemaan meitä. Moronin ydinkeskustaan jossa hotellimme sijaitsee, ei saa ajaa kuorma-autolla. Siitä käytiin yöllä tullessa vähän keskustelua kielimuurin yli ja tulimme siihen tulokseen että yöllä saa ajaa! :]
Päivä 19 | Tsetserleg - Moron | Mongolia | 200km
Kurkistan aamulla ulos jurtasta ja tarkistan sään. Suljen silmäni, jurtan oven, lasken kymmeneen ja teen saman uudelleen. Maisema ei muuttunut. Piha näyttää samalta kuin illalla. Se iso ero siinä on, että illalla se oli musta ja nyt se on vitivalkoinen ja mittarissa -5 astetta.
Päivä 18 | Barunturuun - Tsetserleg | Mongolia | 350+60km
Kukko (joka nykyään lausutaan myös IPhone) kiekaisee kuudelta ja seitsemältä käy. Iphonekin, mutta myös moottorit. Volt nuosu keittämään meille jakinrasvateet... tai Mongoliassa yleisesti juotvaa teetä joka maistuu vihreän teen ja yakinrasvan yhdistelmältä!