Päivä -4 | PeterPanBike Laatokka 201805 |
PeterPanBiken kevään 2018 ensimmäinen Laatokan ympäriajo lähestyy lupaavasti - tai uhkaavasti jos on jaksanut kuunnella kaikki varoitukset ja tarinat miten mm. tullimuodollisuudet eivät mene putkeen tai kuinka voi itse myötävaikuttaa siihen, että ne eivät mene jne....
Hyvin valmistauduttu on puoliksi tehty, vai miten se menikään? Tarvittaviin papereihin, yksin ja kaksin kappalein, kääntöpuolelle painettuna tai ilman ja tietysti vain kyrillisin kirjaimin painettuihin lomakkeisiin ja selvityksiin on nyt tutustuttu huolella. Aikomuksenamme on on yllättää naapurimaan tulli täydellisellä kirjallisella lähestymisellä paperit kymmenen kertaa identtisessä järjestyksessä. Saapa nähdä kuinka äijien käy.
Suurin osa matkaan lähtijöistä on lähdössä ensimmäistä kertaa omalla moottoripyörällä itärajan tuolle puolelle ja se herättää tietysti kysymyksiä. Kokeneen matkanjohtajan seurassa asiat sujuvat juoheasti, tosin tällä kerralla matkanjohtajana täysi rookie Venäjän matkojen suhteen, joten ihmeteltävää varmastikin riittää monessakin mielessä.
Veikkaan, että tämän matkan jälkeen PeterPanBikellä on taas yksi todella kokenut matkanjohtaja lisää. Kokemusten tunnetasosta ja laadusta raportoidaan totuttuun tapaan ajopäivän päätteeksi matkablogissa, jota nyt seuraat.
Tullipapereista vielä jäi askarruttamaan, että lasketaanko sivulaukku pyörän kiinteäksi kapistukseksi jota ei tarvitse ilmoittaa erikseen pyörään kiinteästi kuuluvana osana, vai onko valmiiden papereiden vaivan näkö mennyt hukkaan pelkästään siksi, että rajanylityspäivä onkin pariton kalenteripäivä ja juuri tänään ne ovatkin irtolaukkuja ? Entäpä tankkilaukku, onko se kiinteä vai irrallinen kapsäkki. Huh huh... Ai niin, ja vielä sekin paperi jolla ilmoitat tuovasi ajoneuvon ensimmäistä kertaa rajan yli, toivottavasti se tulee myös takaisin...
Kulttuuriviisumiemme myötä lähdemme kuitenkin avoin mielin tutustumaan Äiti-Venäjänmaan ystävälliseen, karhumaiseen otteeseen ja sen vieraanvaraisuuteen luottaen. Kokemusta on tarkoitus kartuttaa myös liikennekulttuurista, majoitus-, ruoka- ja jopa juomakulttuuristakin.
Toivottavasti ravintoloissa on kuvakirjat menyistä :) tai niissä puhutaan sujuvaa suomea, tarvittaessa englannillakin tullaan toimeen. (No, varmasti saadaan jotain hyvää syötävää kunhan käsiämme tarpeeksi heilutellaan.)
Majoitukset on tietysti hoidettu asianmukaisesti etukäteen, kuten matkareittien suunnittelu ja muut etapit, joten teknisesti ottaen hommat on totuttuun tapaan ns. hanskassa siltä osin.
Menossa on lämpimin kevät yli kymmeneen vuoteen ja kuulemma tulossa kovin kelirikko yli kahteen kymmeneen vuoteen. Sääennuste suosii meitä, joten nyt on hyvät edellytykset lähteä tälle "täysien kymppien matkalle".
Pidetään vaan hanskat tallessa ja lähdetään seikkailemaan. Eipä ole aiemmin ollut perhosia tällä tavalla vatsassa ennen matkaa....
Matkanjohtaja -luokan Triumph Tiger valmiina lähtöön. Kunhan nyt ei vaan sattuis mitään..