Päivät 4-5 | Murmansk - Belomorsk - Petroskoi | 950 km

Murmanskista matka jatkui heti aamutuimaan, sillä edessä oli matkan pisin etappi aina Belomorskiin saakka. Ja koska mikään eikä mitään ei ole lähellä näillä kulmilla, riitti seuraavalle päivälle ajamista Belomorskista Petroskoihin.

Olipa taas omanlaisensa elämys kaikilla mausteilla lähteä Murmanskista kohti etelää auringon nousussa ja usvan vielä höyrytessä Jäämeren vuonoista. Tähän aikaan vuodesta aurinko noilla leveysasteilla nousee noin tunnin etuajassa ja klo 23.00 on vielä valoisaa verrattuna vaikkapa Etelä-Suomeen; about. 

Venäjän poika on rakentanut huippuluokan tiet Kuolan alueelle. Mitä paremmassa kunnossa tie on, sitä todennäköisemmin matkan varrelta löytyy myös varuskunta, jotka eivät taas niin huippukuntoisia olekaan. Mutta rautaa ja romua tuntuisi naapurilla joka tapauksessa riittävän, kuten myös eri taistelupaikkojen muistomerkkejä ja jota edelleen rakennetaan lisää. Voittajan on helppo hymyillä.

Murmanskin bussikierroksen matkaoppaamme kertoi, kuinka Murmannin rata oli aikanaan rakennettu aikaa ja vaivaa (ihmishenkiä) säästelemättä, mutta vaivaa oli nähty myös asumattomien korpien läpi rakennetusta Murmansk -Highwaysta.

Perusperiaatteena tien suunnittelussa lienee aikanaan on ollut se, että piirretään tie kartalle ja käydään sitten rakennusvaiheessa katsomassa millaiseen maastoon se istutetaan. Ja uskomattoman tasaisen ja routimattoman tien veli venäläinen on pystynyt rakentamaan halki vetisten soiden ja erämaiden. 

Päivän seikkailuosuuteen kuului tietysti jännittäminen siitä, riittääkö bensa, sillä tauko- ja tankkauspaikkojen rakentaminen ei kuulu vielä kulttuuriin. Päivän parhaat seikkalusetit kuitenkin koettiin mittavien, kymmenien kilometrien mittaisten tietyömaa-alueiden yhteydessä, joissa jonot seisoivat pitkään ja hartaasti - jos et vielä tiedä mitä tarkoittaa oikea jono, niin itänaapurissa sekin osataan.

Kunnon motoristi ei kuitenkaan jonon hännille asettaudu, vaan pyyhkäisee suoraan kärkipaikolle, joko keskiviivaa pitikin tai sitten ojan pientareelta koukaten. Nyt päästiin tositoimiiin, päivän Linnanmäki oli ehdottomasti tässä; ohita, kierrä, kaarra, tie pölyää ja kivet sinkoaa. Joillekin uusi kokemus kokonaan, toisille toiveiden täyttymys ja samalla kolmansien toivelistan loppupään juttuja... Riippuu tietysti hieman pyörän merkistä ja mallistakin..

Mutta niinpä tietyöt ohitettiin ja singahdettiin kahtena ryhmänä koti Belomorskia ja kohti sen majoitusta, joka ei ihan kylillä sijannutkaan. Juuri tämän ansiosta saimme ajaa vielä noin 15 km gravel -erikoiskokeen ennen majoittumista; toisten riemuksi, toisten hmm.. Asiaan kuuluva kypäräjuoma maistui tämän ajopäivän päätteeksi erityisen maukkaalta, eikä se erityisen happamalta ole muidenkaan ajopäivien päätteeksi maistunut.

Oli baanaa mitä päästellä ja suunniteltu ehdottomasti ammattikäyttöön, hiljainen oli kylätie...

Oli baanaa mitä päästellä ja suunniteltu ehdottomasti ammattikäyttöön, hiljainen oli kylätie...

Kohta päästään asiaan, päivän piristys joillekin, ja toisille sitten taas ei. Mutta täysin ajettavaa kunnon tietyösoraa pelillä kun pelillä. Kun viimeiset tieverkon perusparannukset on saatettu maaliin, voidaan todellakin puhua Murmansk High Waystä.…

Kohta päästään asiaan, päivän piristys joillekin, ja toisille sitten taas ei. Mutta täysin ajettavaa kunnon tietyösoraa pelillä kun pelillä. Kun viimeiset tieverkon perusparannukset on saatettu maaliin, voidaan todellakin puhua Murmansk High Waystä.    

Rivitaloarkkitehtuuria Lahdenpohjan suunnassa, kun kerran kunnolla tekee, niin myös kestää. Arkkitehtuurin suuntaa ja valmistusvuosikymmentä jäimme miettimään.

Rivitaloarkkitehtuuria Lahdenpohjan suunnassa, kun kerran kunnolla tekee, niin myös kestää. Arkkitehtuurin suuntaa ja valmistusvuosikymmentä jäimme miettimään.

Jamaha ei pamaha, tietää Heikki.

Jamaha ei pamaha, tietää Heikki.

Hannu ja Kerttu...

Hannu ja Kerttu...

Jussi ja taka-alalla Karjalan metsää sekä sähköń sininen muutoasema, Asema oli luonnollisesti pikkusen kallellaan johtojen suuntaan, mutta olisko tuo jatkettu kallellaan oleva tolppa siihen syy, vai olisiko se tällä alueella yleinen "vatupassi on hi…

Jussi ja taka-alalla Karjalan metsää sekä sähköń sininen muutoasema, Asema oli luonnollisesti pikkusen kallellaan johtojen suuntaan, mutta olisko tuo jatkettu kallellaan oleva tolppa siihen syy, vai olisiko se tällä alueella yleinen "vatupassi on hienostelua" -ajattelun lopputulos. No Jussi seisoo kuitenkin suorana kuin Jukolan Jussi, Gessu -miehiä molemmat..    

Pekka ripittäytyy isä Juhanille; on tullut ohiteltua jonossa seisovia rekkoja ojan puolelta - ja se oli vielä hauskaa!

Pekka ripittäytyy isä Juhanille; on tullut ohiteltua jonossa seisovia rekkoja ojan puolelta - ja se oli vielä hauskaa!

Wingimiehet Esa ja Harry, jekkua heille tekee Harrikkamieheksi naamioitunut Gessu -Olli. Tietyöt ei Wingimiehiä miellytä, sillä silloin ei stereot kunnolla kuulu...   

Wingimiehet Esa ja Harry, jekkua heille tekee Harrikkamieheksi naamioitunut Gessu -Olli. Tietyöt ei Wingimiehiä miellytä, sillä silloin ei stereot kunnolla kuulu...   

Viideltä saunaan ja kuudelta kirkkoon, mutta rantasauna ja pikku pulikointi taisi kuitenkin viedä voiton.

Viideltä saunaan ja kuudelta kirkkoon, mutta rantasauna ja pikku pulikointi taisi kuitenkin viedä voiton.

Petroskoin Garmin keskus, matkan etsityin kohde Murmanskista etelään! Sattuipa niin, että VMJ:n (varamatkanjohtajan ja toisen joukkueen johtajan) uuden pyörän uudesta navista puuttuikin Venäjän kartat. Tämä kun ei ollut etukäteen tiedossa, niin…

Petroskoin Garmin keskus, matkan etsityin kohde Murmanskista etelään! Sattuipa niin, että VMJ:n (varamatkanjohtajan ja toisen joukkueen johtajan) uuden pyörän uudesta navista puuttuikin Venäjän kartat. Tämä kun ei ollut etukäteen tiedossa, niin ei myöskään tullut otettua paperikarttojakaan matkaan. Suunnistus Petroskoihin saakka hoitui silti sujuvasti tienviitta -periaattella, kyrilisiin kirjaimiin turhaan perehtymättä. Onneksi asiakas Arin Kiinan navi antoi mukavasti osviittaa missä mennään. Mutta nyt on Navissa kartat aina Vladivostokiin saakka:)  

Kavala Rasputin vikittelee viatonta Karjalan neitoa, historiaa ei voi muuttaa.  

Kavala Rasputin vikittelee viatonta Karjalan neitoa, historiaa ei voi muuttaa.  

 

 

 

 

 

"Quisque iaculis facilisis lacinia. Mauris euismod pellentesque tellus sit amet mollis."
— Claire C.
Illallinen Petroskoin Karjala-aiheissa ravintolassa, kylläpä ruoka maistui täyden ajopäivän päätteeksi.   

Illallinen Petroskoin Karjala-aiheissa ravintolassa, kylläpä ruoka maistui täyden ajopäivän päätteeksi.   

Sami HokkanenKommentoi