Andalusian kierros | 10.10 - 14.10.2018 | Espanja

Pitkä viikonloppu Andalusiassa!

Aika moni tämänkin blogin lukijoista on varmasti pulikoinut Torremolinoksen hiekkarannoilla, shoppailut vilkkaassa Malagassa, käppäillyt Benalmadenan satamassa ja siemaillut Viiniä Fuengirolassa.

Andalusia on kuitenkin paljon muutakin kun rantaelämän keskus. Alueella on pitkä, rikas historia:

Noin 25000 vuotta vanhat paleoliittiset luolamaalaukset Cueva de la Piletassa Rondan lähellä ovat ensimmäiset todisteet ihmisasutuksesta. Iberiheimot Pohjois-Afrikasta ylittivät meren Espanjaan noin 3000 eaa. ja suorittivat ensimmäiset kokeillut arkkitehtuurissa - Cueva de Romeralina on tunnettu kivikautinen hautakammio lähellä Antequeraa. Vuoden 900 eaa tienoilla vaeltavat keltit tulivat niemimaalle Keski-Euroopasta ja toivat mukanaan rautatyökaluja. Samoihin aikoihin Foinikialaiset uskalsivat meren yli kotimaastaan, nykyisestä Libanonista. He perustivat lukuisia kauppasiirtokuntia Span- tai Spania-nimellä kutsumassaan maassa. Ensimmäinen sellainen oli Gadir (nyk. Cadiz) ja Malaka (nyk. Malaga). Muutama vuosisata myöhemmin Kreikkalaiset tulivat alueelle kilpailemaan Espanjan hedelmällisistä maista ja rikkaista mineraaliesiintymäisistä. Kreikkalaiset toivat mukana oliivit ja rypäleet!

Karthagolaiset valtasivat Espanjan rannikon noin 500 eaa. ja hallitsivat alueen 300 vuoden ajan, ennen kun Roomalaiset haastoivat heidät ensimmäisen puunilaissodan yhteydessä. Vaihtelevan menestyksen jälkeen onni kääntyi Karthagolaisten puolelle toisessa puunilaissodassa (218-201 eaa).

Tästä rohkaistuneena karthagolaisten sotapäällikkö Hannibal päätti edetä Roomaan. Hän johti yhden historian suurista sotamarsseista Espanjasta Italiaan ylittäen matkalla Pyreneet ja Alpit! Roomalaiset hyökkäsivät Espanjaan katkaistakseen Hannibalin huoltoreitin ja jäivät sinne 600 vuodeksi…

Roomalaisilta meni melkein 200 vuotta nujertaa kaikki Espanjan heimot ja kansat, mutta lopulta alue oli liitetty heidän uuteen Hispanian siirtokuntaan. Roomalaisten läsnäololla oli silminnähtävästi kauaskantoisia vaikutuksia maahan he rakennuttivat tieverkoston, siltoja, akvedukteja (yksi sellainen Rondan - El Burgon tiellä vieläkin nähtävillä) ja huviloita. Levittivät Latinan kielen josta nykyespanja kehittyi ja esittivät Roomalaisen lain joka loi perustan Espanjan lakijärjestelmälle + levittivät kristinuskoa yhdistääkseen hajanaisia heimoja.

Niin kuin kaikki tiedämme historiantunneilta - Rooman valtakunta lopulta hajosi sisäisten ristiriitojen takia ja barbaariheimojen painostuksesta. Sitä myöten Vandaalit pitivät Andalusian hetken hallussa, kunnes Maurit (muslimeille Espanjassa annettu nimi) nousivat maihin Gibraltarin kohdalla 12000 miehen voimin!

Maurit pitivät rannikkoa rautaisessa otteessa yli 800 vuotta. Viimeisempiä kaupunkia jotka antautuivat kristittyjen armoille olivat Ronda v.1485, Malaga v. 1487 ja Granada v. 1492.

Yksi Espanjan vanhimmista härkätaisteluareenoista, vuonna 1785 valmistunut Plaza de Toros de Ronda.

Syksyn Andalusia porukka tutustumassa Rondan kaupunkiin…

1500-luku oli tunnetusti Espanjan loistoaikaa! Kristoffer Kolumbuksen löytöretket ja Uuden Maailman valloitus toivat vaurautta ja kunniaa. Andalusian Sevillalle myönnettiin kauppamonopoli Espanjan alueelle Amerikoissa ja sitä myötä Sevillasta tuli maan rikkain kaupunki. Eli sisämaan kaupungit rikastuivat entisestään, kun taas rannikon kylät riutuivat jouduttuaan toistuvasti barbaarien rynnäkköjen kohteeksi. Jatkuvan uhan alla väestö ajautui pikkuhiljaa sisämaan vuoristoon ja etsi suojaa linnoituskaupungeista ja sierrojen juurella olevien kukkuloiden kätköissä olevista kylistä - Zahara De La Sierra kylä on hyvin säilynyt esimerkki sen aikaisesta asutuksesta!

Eli pähkinänkuoressa - mitä järkeä on jäädä rannoille hankkimaan ihosyöpää kun voi hypätä kaksipyöräisen ratsun satulaan?! Puolen tunnin ajomatkan päässä voit jo seikkailla päräyttävissä vuoristomaisemissa ja sukeltaa paikallisen historiaan! Hyväkuntoiset, käärmemäisesti luikertelevat tiet vievät sinut vuoristojen yli kohti aitoa Espanjaa!

Andalusia on Espanjan eteläisin itsehallintoalue, johon kuuluu 8 maakuntaa. Portugalin rajalla sijaitsee Huelva. Sevilla, Cordoba sekä Jaen löytyvät sisämaasta. Loput neljä maakuntaa reunustavat Espanjan etelä-rannikkoa lounaasta Gibraltarilta itään Almeriaan - Cadiz, Malaga, Granada ja Almeria muodostavat Costa Del Solin eli Suomalaisille tutun Aurinkorannikon.

Perinteinen “Pueblo Blanco” eli valkoinen kylä Andalusian vuoristossa

Kaiken kaikkiaan ei ole mikään ihme, että Andalusia on tuhansien Suomalaisten lempilomaviettopaikka - Helsingistä saa helposti suoria lentoja Malagaan. Sää on melkein aina sopivan lämmin ja lähes aukoton vuoriketju varmistaa sen että sisämaan ylängön helteet pysyvät poissa. PeterPanBiken reissu keskittyy kuitenkin enemmän pienempiin teihin, jossa liikenne on vähäinen ja ajonautinto mahdollisimman korkealla :)


Ensimmäinen ajopäivä | Benalmadena - Colmenar - Alhama De Granada - Frigliana - Banalmadena | noin 320km

Ensimmäisen päivän ajoreitti

Ensimmäisen päivän ajoreitti

Tie A-7000 Malagan lähellä

Ensimmäisenä ajopäivänä lähdettiin kiertämään itäinen lenkki, sillä lännessä tummat pilvet vuorien yllä povasivat vähän rankempia sateita. Idässä tilanne näytti lupaavalta. Muutama pisara kyllä tuli väkisin niskaan, mutta ei mitään mistä tosimotoristi ei selviytyisi.

Costa Del Solin itäpuoli ulottuu 200 kilometriä Malagasta Almeriaan. Rannikon tämä osa on selvästi erilainen kuin lännessä - vähemmän asutettu ja rannat ovat paikoin selvästi kallioisemmat ja jylhemmät. Heti Malagan yläpuolella alkaa yksi minun lempipätkistä tie A-7000 joka kulkee “Monte de Malaga” puiston läpi mutkittelevana asfalttikäärmeenä. Reitiltä löytyy matkalla jo huvittaviakin piirteitä, vai mitä voi sanoa kahdesta peräkkäisestä 360 asteen mutkasta?

Mutkat jatkuivat käytännössä KOKO päivän ajan - kaasua, kytkin pohjaan, vaihde pienemmälle, kaasua, vaihe suuremmaksi ja siihen lukuisia toistoja.  Tunnelmaa on vaikeaa kuvata, mutta jokainen joka on tähän harrastukseen hurahtanut, sen ymmärtää selittämättäkin ;)

Tie kulkee pitkät pätkät noin 1500 metrin korkeudessa, herkempiä jo huimaa kun kurvailemme jyrkänteen reunaan louhittua kapeaa tietä!

Motoristi voi tuntea itsensä aika pieneksi kun molemmin puolin kohoaa Sierra Nevadan vuoristo!

Päivän päätteeksi laskeuduimme takaisin rannikolle Almunecarin kohdalla ja sieltä Välimeri kytkinkahvanpuolella jatkoimme ansaituille kypäräkaljoille!


Toinen ajopäivä | Benalmadena - Antequera - El Burgo - Zahara - Benalmadena | noin 400km

Toisen päivän ajoreitti suureinpiirtein…

Toisen päivän ajoreitti suureinpiirtein…

Ronda - El Burgo väli

Jotkut tuhlaavat vuosia ja tuhansia euroja terapiaan - toisille taas riittää pitkä viikonloppu Andalusiassa ja tankillinen bensaa! :) Eli tämä päivä oli pyhitetty kaikista pyhimmälle - Moottoripyörällä ajamiselle näissä maisemissa:

Antequerraan päädyttiin Villa de Conceptionin kautta pienempää tietä pitkin - vastaantulijoina ainoastaan aasit. Enkä tässä tapauksessa tarkoita espanjalaisia kuskeja vaan ihan kunnon työjuhtaa :) Lampaita piti myös väistellä silloin tällöin, mutta muuten tyhjä baana edessä.

El Torcalin kansallispuisto on käymisen arvoinen ja sen kivimuodostelmia voi ihailla hetken. Patikointikin on täällä aika in. Motoristit kuitenkin tunnetusti patikoivat kahville ja takaisin :) Joten parinkymmen minuutin päästä mekin olimme tien päällä suuntana El Chorron tie ja sen vaikuttavat rotkomaisemat. El Chorron kohdalla on paljon turistibusseja kapealla tiellä, joten ajetaan tarkasti omalla puolella tietä ja ei yhtään sen nopeampaa kun taidot salli!

Ja kun porukka jo luuli, että parhaat mutkat ovat täältä päivältä ohi El Burgon jälkeen, niin kurvailimme Zaharan tienoille! Tästä alkavat todelliset nousut ja mutkat mahtavine maisemineen, laatuaan ehkä koko matkan hurjimmat ja näyttävimmät.


Kolmas ajopäivä | Benalmadena - Estepona - Jubrique - Juzcar - Ronda - Teba | 250km

Kolmas ajopäivä. Pyörät palautettiin Teban vuokrapisteeseen.

Kolmas ajopäivä. Pyörät palautettiin Teban vuokrapisteeseen.

Aurinko on sinisellä taivaalla, kuten sen kuuluu olla, raottaessani verhoja aamulla kello kahdeksan. Tuntia myöhemmin olemme jo matkalla kohti länttä Välimeri kytkinkahvan puolella ja Andalusian vuoret kaasukahvan puolella. Puhallamme A-7 motaria aamupäivätuimaan aina Esteponan kohdalle, josta alkaa yksi matkamme parhaista mutkapätkistä ylös kohti Grazaleman puistoa!

Tie on jälleen kerran kun kiihkeä tanssi - kapean mutkitteleva ja sopivan vaarallinen ;)

Jari vetelee Atajajen kapeita kujia pitkin…

Grazaleman puistossa ei huonoja teitä ole vaikka väkisin etsisi…

Vuonna 2010 Juzcar oli yksi lukuisista valkoisista kylistä Andalusian alueella - pieni ja rauhallinen, kenellekään mistään tuttu. Kunta tuli tunnetuksi siitä, kun kaikki sen talot maalattiin sinisiksi osana Smurffit-elokuvan maailmanlaajuista mainos…

Vuonna 2010 Juzcar oli yksi lukuisista valkoisista kylistä Andalusian alueella - pieni ja rauhallinen, kenellekään mistään tuttu. Kunta tuli tunnetuksi siitä, kun kaikki sen talot maalattiin sinisiksi osana Smurffit-elokuvan maailmanlaajuista mainoskampanjaa vuonna 2011. Júzcarin piti olla smurffikylänä yhden vuoden - sen jälkeen Sony Entertaiment tarjoutui maalaamaan talot takaisin valkoisiksi. Mutta lisääntyneet turistimäärät ja smurffit-tuotteiden myynnin työllistävä vaikutus saivat aikaan sen, että 80% kyläläisistä halusi kansanäänestyksessä pitää Júzcarin sinisenä! Sen jälkeen Juzcarin vievä tie päällystettiin uudella asfaltilla ja kylän keskusta on aamusta iltaan täynnä matkailijoita…

Eli tänään ajamisen lisäksi myös Smurffi-päivä ja Rondassa olemme sofistikoitumassa historian parissa. Ronda itsessään on suorastaan upeaa, vaikka onkin ehkä liian paljon turistien suosiossa - aurinkoisena lauantaina hyvin vaikeaa löytää edes yhdelle pyörälle parkkipaikkaa, mutta onnistumme siinä ongelmitta ja vielä ihan keskustan tuntumassa!

Ronda on rakennettu korkealle Serranía de Rondan vuoristoon. Kaupungin halkaisee 120 metriä syvä El Tajo -rotko, jonka yli on rakennettu 1700-luvulla Puente Nuevo -silta. Rotkon pohjalla virtaa Guadalevínjoki. Rotkon eteläpuolella sijaitsee maurien rakentama vanhakaupunki (La Ciudad) kapeine kujineen ja pohjoispuolella sijaitsevat uudemmat rakennukset!

Rondassa huikopalat ja loppuajot menee hymyssä suin mutkasta mutkaan. Pyörien palautus Tebassa ja pakulla rannikolle - mahtava matka alkaa olla takana!

Kiitoksia kaikille matkalaisille upeasta kokemuksesta ja blogin lukijoille mielenkiinnosta,

Dani / PeterPanBike


Matka liikkuvan kuvan muodossa alla:

Dani Amosov1 Comment