Päivä 5 Rautalahti - Imatra 290 km
Rautalahti Lumivaara on loistavaa asfalttitietä. Paitsi se ennen Lumivaaraa oleva 20 km:n hiekka pätkä. Lumivaaran kirkon kello raikuu kesä aamussa. Tietävät kylällä että siellä taas Suomalaiset soittelee.
Lumivaaran kirkko
Lumivaaran sotilaiden hautausmaa
Lumivaaran kirkon kello
Heikki, Janne, Juha, Jan ja Päivi kirkkosalissa
Kurkijoen keskustassa on vanhan suomalaisen kirkon rauniot. Kirkko ehti toimia viljavarastona, Tanssisalina ja elokuvateatterina. Kirkko tuhoitui -90 luvulla tulipalossa kun Suomalaiset olivat alkaneet korjaamaan sitä.
Päivi ja Pirjo. Taisi olla molempien suvut täältä lähtöisin.
Kurkijoelta uuden moottoritien yli Hiitolaan ja tarkoitus heittä 70 km:n hiekkatie siirtymä Ilmeen kautta kohti Svetogorskia. Hiitolan jälkeen meno stoppas rajavartioiden tarkastus pisteelle. Kolmesti olen tien ajanut, mutta nyt jouduttiin tekemään u-käännös ja Käkisalmen kautta kierto kohti Svetogorskia. Käkisalmessa oli jälleen asfalttimiehet töissä. Uutta pintaa tulee vauhdilla. Tosin meidän vauhtia tietyöt hidasti jonkin verran. Noin klo 17 rajalla ja ongelmitta kohti Imatraa. Vielä kahvit ja viimeiset tervehdykset ja kiitokset. Yksi reissu rikkaampana porukka haihtuu omiin suuntiin. Hymyt korvilla. Jälleen oli muutaman ihmisen Venäjän ennakkoluulot heitetty nurkkaan.
Karjalassa on alkanut todellinen remontti buumi. Rakennuksia korjataan ja teitä uusitaan kovaa vauhtia. Kohta tälle reissuille pitää laittaa suositukseksi ratapyörä. Pääkaupunki seudun porukoille kilsoja kertyi noin 2000.