Päivät 4-6 | Notodden - Dalen -Stavanger
PÄIVÄ 4 | NOTODDEN -DALEN | 165 KM
Aamulla lähdettiin matkaan Notoddennista kohtia vuoria pilvisessä, mutta kuivassa säässä. Lähdettiin nousemaan ylöspäin kohti Gaustatoppen vuorta ja sen huippua. Huipulla sijaitsee aikanaan sotatarkoituksiin tehty radioasema. Huipulle pääsee vuoren sisällä olevalla “ratikalla” Tämä nousee vuoren juurelta melkein huipulle. Lyhyt rautatie vie matkustajat vuoren tukikohdasta vaakatasossa alemmalle asemalle syvälle vuoren sisälle, josta matka jatkuu toidella vaunulla 39 asteen kulmassa ylöspäin lähes huipulle.
Seuraavaksi jatkoimme matkaa kohti Rjukania ja tehdasmuseo Vemorkia. Vemork on vesivoimalaitos Rjukanin ulkopuolella Norjan Tinnissä. Norsk Hydron rakentama laitos avattiin vuonna 1911, ja sen päätarkoituksena on sitoa typpeä lannoitteiden tuotantoa varten. Avaamishetkellä se oli maailman suurin voimalaitos tehontuotto laskettuna. Rjukanista matka jatkui päätepisteeseen Daleniin, jossa meillä oli varattuna illaksi sauna varsin hienoissa maisemissa.
PÄIVÄT 5-6 | DALEN - STAVANGER | 470 KM + VÄLIPÄIVÄ
Majapaikan pitä Dalenissa kertoi, että meidän pitää lähteä liikkeelle 7:20 jotta ehdimme ajaa suunnitellun reitin läpi. Yksi tieosuus on auki vain tunnin tietöistä johtuen joten siksi aikainen lähtö. Oltiin tankkauksen jälkeen tien päällä 7:15. Tarkaa tietoa, missä sulkukohta on ei ollut, joten ajettiin pysähtymättä ja kun sulkukohta tuli vastaan kello oli 8:01 ja eivät päästäneet enää kun oltiin minuutti myöhässä. Tästä tuli 170 kilometrin lisälenkki, mutta ei haitannut koska aikaa oli ja sekin reitti oli hieno kuten tällä Norjassa on. Tosin ajettiin myös se alkuperäinen reitti lähes kokonaan, koska vain pieni pätkä lopussa oli remontissa ja tämä pätkä liittyi tiehen minne saavuttiin lisälenkin aikana.
Seuraavana oli vuorossa Lysebotn ja sinne johtava tie, joka ajettiin ensin alas ja sitten ylös. Tie avattiin virallisesti vuonna 1984. Sitä ennen vene oli Lysebotnin ihmisten ainoa pysyvä yhteydenpitoväline ulkomaailmaan. Lysebotnista tie kulkee ensin 1100 metriä pitkän tunnelin läpi. Jatkossa tie kiemurtelee 27 terävässä hiusneulakaartossa korkealle vuorelle. Nousun huipulla (640 m) on näköalaravintola Øygardstøl ja parkkipaikka Kjeragin retkelle. Tien korkein kohta on Andersvatnissa, 950 metriä merenpinnan yläpuolella. Tämä on yksi motoristien “To-Do” -listan kohteista maailmassa.
Perille Stavangeriin saavuttiin hieman viiden jälkeen ja suunnattin illalliselle tällä kertaa meksikolaiseen ravintolaan. Päivä oli jälleen onnistunut ja vettäkään ei satanut.
PÄIVÄ 6 | STAVANGER
Tänään oli vapaapäivä, tosin päivä oli pyhitetty saarnastuolissa käyntiin eli ryhmästä Taito, Johanna, Martti, Jouko ja Ville suuntasivat Preikestolenille. Täältä Stavangerista sinne on ajomatkaa n. 35 kilometriä ja vaellus huipulle kesti X tuntia. Itse kävin tuolla viime vuonna niin tällä kertaa kiersin katselemassa Stavangeria kävellen, kuten tekivät Eero, Raija, Kauko ja Päivi myös.