päivä 13 | Osijek (HR) - Akac-Tanya (H) | 270 km

Aikaisen ja hieman erikoisen aamupalan jälkeen Drava -joen sillan ylitys ja etupyörät kohden pohjoista.

Aamulla vain +10 C lämmintä. Udvarissa HR-H Schengen rajanylitys. Ei ruuhkaa, eikä tarkastuksia. Tankkaus ja jatkoa aamupalalle. Seuraavaksi M6-moottoritietä nopeita (130 km/h) ja pitkiä suoria. Hivenen tylsää ja tasaista. Kuukauden vinjetit olivat edelleen voimassa...

Käännös oikealle 6/52-teiden kautta Kecskemetin suuntaan. Tällä osuudella enemmän liikennettä ja huonompaa tienpintaa. Lämpömittarikin näytti jo +20 C.

Siirryimme vielä rinnakkaiselle vanhalle 5-tielle, jonka varrella tankkaus. Lopuksi vielä neljä kilometriä soratietä Akac-tanyaan. Tällä osuudella kolmea mopoa hieman "lepuutettiin" pehmeällä sannalla.

Tunnin huili ja sitten vuokrapyörien kuljettajat lähtivät palauttamaan pyöriä auton kera Budapestin vuokraamon. 60 km per sivu.

Palautus sujui mallikkaasti ilman huomautuksia. Juhani toimi tällä kertaa Renaultin kuljettajana.

Minä, Mika, sekä Kalevi lähdettiin läheiseen terminaaliin valmistelemaan pyörääni rekkakuljetukseen kohden Suomea. Kyllä luit oikein, kyseessä on ensinmäinen kerta 41-vuotisella ajohistorialla kun pyörä lähtee tällä tavalla paluumatkalle. No, kokemus se on tämäkin ja ehtiipä viikonlopuksi pääkaupunkiin (ex) seuraaviin rientoihin. Bemu saapuu Vantaan terminaaliin ensi keskiviikkona.

Huomenna viisi ryhmäläistä ajaa Prahan väliyöpymisen kautta Travemundeen, josta laivalla Helsinkiin, jonne saapuminen maanantai aamuna klo 10.00

Itselläni on huomenna Finnairin lento Helsinkiin klo 12.00-15.20

Lopuilla viidellä on Finnairin lento Helsinkiin klo 19.00-22.20 Tästä ryhmästä osa ehtii vielä päivällä vierailla isolla kirkolla.

Mutta tänään vielä nautitaan illallista ja saunotaan, sekä ennen kaikkea kertaillaan matkan antia viimeisen reissuillan merkeissä.

Kaisa, kalle sekä Bemu ylittävät Unkarin rajan.

Mika ja Kalevi, ammattimiehet kiinnitys hommissa.

Siniristilippumme.

Etäisyyksiä joka puolelle.

Mika matkalla saunan lämmitykseen.

Harri HjulgrenKommentoi