| päivä 4 | Osorno-Castro | 490 km |

Yöllä alkoi vesisade, joka yltyi yltymistään. Aamupalalle heti kun sitä jaettiin, eli klo 06.30 ja startti tapahtui klo 07.50 Ennen sitä olimme sonnustautuneet sadeasuihimme.

Suunnaksi 215-tie ja sitä pitkin Chilen/Argentinan raja-asemalle Paso Cardenal Samoressa. Lämmintä oli vain noin +4 C ja sade sen kuin yltyi. Hirveästi ei tehnyt mieli pysähtyä valokuvia ottamaan. Luonnonpuiston rajalla oli puomi ja kaksi topakkaa tätiä ilmoitti, että tästä ei ole turvallisuus syistä moottoripyörillä menemistä, sillä tiellä on ainakin viisi senttiä lunta. Ok, tähän ei mitkään selitykset auttaneet, joten oli käännyttävä takaisin Osornoon. Toisaalta olisimme halunneet itse käydä katsomassa mikä se tien kunto todellisuudessa oli.

No, ajettiin takaisin samat 100 kilometriä Moto Aventuran myymälään, jossa nautittiin useampi kupillen kahvia ja samalla mietin vara suunnitelmia. Kolmen lautan kombo Hornopiren kautta oli pois suljettu, sillä emme ehtisi enää niiden kyytiin. Lisäksi tämän iltainen Puerto Montt-Chaiten laivavuoro oli täyteen buukattu, joten tunnin työn jälkeen päädyin ostamaan laivaliput tämän illan lähdölle Castro-Chaiten välille. Tämä tiesi 273 kilometriä ajamista vielä tälle päivälle lisää.

Laivaliput oli tulostettu, kun tuli tieto, että Ilkka oli leikannut vahingossa Lethermanilla käteensä paikallisen rautakaupan pihassa, kun olivat siellä sillä aikaa asioimassa. No, sairaala keikka tiedossa, tikit käteen jne. tässä kohdin ryhmä jaettiin kahteen osaan, toiseen ryhmään viisi ja toiseen kaksi jäsentä.

Me tankattiin 1,45 € litra hinnalla tankit täyteen ja lähdimme sateen mukavasti tauottua kohti Puerto Monttia ja edelleen Castron kaupunkia. moottoritietä, jossa kolme maksu postia, jotka kustansivat noin euron (1000 CLP $] per asema. Puerto Monttissa nautittiin myöhästynyt lounas, vaiko oliko tämä jo päivällinen paikallisessa pikaruoka paikassa (comida rapido).

Lopulta saavuttiin Parguaan ja ylitettiin pienehköllä maantielautalla Ancudin lahti ja saavuttiin puolen tunnin seilaamisen jälkeen Isla Grande de Chiloeniin. Tämä risteily maksoi tasan 10 000 CLP $.

Lautamatkan aikana oli tullut viesti että klo 23.00 boarding oli siirtynyt klo 01.00 alkavaksi ja laiva irrottaisi klo 02.30. Saavuimme juuri ennen pimeyttä Castron satamaan ja totesimme portin olevan kiinni, ainakin toistaiseksi. No, siirryimme läheiseen ravintolaan illalliselle ja voitte uskoa, että syötiin hitaasti, jotta aikaa kuluisi, eikä tarvitsi ulkoa odotella laivaa.

Illalisen jälkeen päätimme vielä siirtyä läheiseen karaoke baariin, jossa päällä olevat asusteet herättivät hieman ihmetystä. Hyvä meininki paikassa, ehkä hieman liikaa volumia tämän ikäisille…

Hieman ennen yhtä Satamaan, jossa tavattiin sama ranskalaisryhmä kuin vuokraamossakin. lisäksi muutama heppu oli italiasta omilla pyörillä. Yhteensä laivaan lastattiin 25 moottoripyörää. Terminnaaliinkin pääsi lopulta nuokkumaan. Lopulta laiva irrotti klo 04.15

me siirryttiin ”sohvaosastolle”, jossa oli yllättävänkin hyvä nukkua. Näissä laivoissahan ei hyttejä ole. Laivamatka tulisi kestämään noin seitsemän tunti. Tänään oli ohjelmaa siis koko rahan edestä…

Lounaalle mars.

Ei näy maantielauttaa.

Sieltä se tuloo.

Laivaa odotellessa “pientä” iltapalaa.

Pimeätä on

Harri HjulgrenKommentoi