Päivät 1-3 | Helsinki-Denpasar-Ubud-Lombok

Päivä 1 | Saapuminen Denpasariin

Lähdin itse matkaan Helsingistä kohti Indonesiaa muutamaa päivää ennen matkan varsinaista alkua. Koska kyseessä on itselle entuudestaan tuntematon kohde, niin tapanani on saapua perille vähän ennen, jotta ehtii tutustumaan kaupunkiin ja tavata paikalliset yhteistyökumppanit.

Ensimmäinen lento meni Qatarin Dohaan, jossa noin kolmen tunnin vaihto ja sieltä edelleen Denpasariin, jonne saavuin paikallista aikaa illalla kuuden maissa hotellille. Ensimmäinen hotellimme sijaitsee Kuta-rannalla, joka on Balin saaren kuuluisin ranta. Se johtuu valkoisesta hiekasta ja pitkistä ja suurista aalloistaan, jotka houkuttelevat suffaajia puolilta maailmaa. Sijaintinsa ansiosta Kuta Beach ei koskaan ole tyhjänä turisteista, joista valtaosa on tullut Australiasta. Sieltä ei ole tänne ei ole kovin pitkä matka.

Vuonna 1958 Denpasarista tuli Balin maakunnan hallituksen paikka. Se on kokenut nopean fyysisen, taloudellisen, sosiaalisen ja kulttuurisen kasvun. Denpasarista ei ole tullut vain hallituksen kotipaikka, vaan myös kaupan, koulutuksen, teollisuuden ja matkailun keskus.

Matkalaiset saapuivat tänne eri lennoilla. Osa oli tullut etukäteen ja loput saapuivat tänään illalla viimeisten ollessa perillä hotellilla kahdeksan maissa illalla. Kokoonnuimme hotellimme ravintolaan, jossa nautimme paikallista ruokaa ja pidimme pienen matkainfon. Pyörämme ovat jo saapuneet kaikki hotellille, josta lähdemme matkaan huomenna aamulla.

Pyörät saapuivat myös hotellillemme valmiiksi odottamaan huomista lähtöä.

Koko ryhmä viimein kasassa.

Päivä 2 | Denpasar - Ubud | 165 km

Ensimmäinen ajopäivämme alkoi puli kahdeksalta aamiaisella ja pyörien paperihommilla hotellilla. Laukut heitettiin huoltoautoon, päiväreput mukaan pyöriin ja tien päälle päästiin noin kymmenen aikaan. Ensi ajettiin ulos kaupungista ja siinä kesti jonkin aikaa, ennen kuin päästiin rauhallisimmille teille. Päivän reittimme suuntasi ensin koilliseen rannikon suuntaisesti ja Tibuiyn kylän kohdalla käänsimme keulat kohti pohjoista ja suuntasimme Balin saaren pohjoisosaan, jossa reittiämme reunustivat vehreät maalaismaisemat ja nähtiin myös ensimmäiset tulivuoret. Korkeimmillan oltiin päivän aikana hetken reilussa kilometrissä jossa ilma on alavaa maata noin reilu viisi astetta viileämpää eli oikein mukavaa päälle 20 asteen lämpötiloja. Loppumatka tultiin takaisin etelään Ubudin kaupungin laitamille. Kaupunki sijaitsee Ubudin alueella, joka sijaitsee riisipeltojen ja jyrkkien rotkojen keskellä Gianyarin hallintoalueen juurella. Ubud on tunnettu maan kulttuuri- ja taidekeskuksena.

Päivän ajo sujui aivan mallikkaasti. Ryhmälle sattui pientä kippiä tuli päivän aikana jyrkissä neulansimämutkissa, mutta niistä selvittiin ilman kolhuja ainoastaa henkisin vaurioin. Oikein onnistunut ensimmäinen ajopäivä.

Päivä 3 | Ubud - Lombok | 170 km (sis. merimatkan)

Päivä alkoi jälleen lämpimänä ja aurinkoisena, kun lähdimme liikkeelle puoli kahdeksan aikaan satamasta. Ajoimme Padang Pain satamaan, josta lautalla Lombokin salmen yli Balin saarelta Lombokin saarelle. Lombokin salmi on yksi tärkeimmistä väylistä ns. Indonesian läpivirtaukselle (ITF), joka vaihtaa vettä Intian valtameren ja Tyynen valtameren välillä. Se on myös osa luonnonmaantieteellistä rajaa Indomalajan alueen eläimistön ja Australian selvästi erilaisen eläimistön välillä. Raja tunnetaan Wallace-linjana. Niillä on silmiinpistävän äkillinen raja oli näiden kahden biomin välillä. Lauttamatka kesti noin viitisen tuntia ja saavuttuamme Lombokin saarelle jakauduimme kahteen ryhmään. Toinen ajoi suorempaa reittiä päivän päätepisteeseen saaren länsirannikolle ja toinen kiersi hieman sisämaan kautta paikallisten kylien läpi. Reitti oli tosi upea ja vaikka taivaalla näkyi tummia pilviä, niin vettä ei saatu niskaan tai itseasiassa toinen ryhmä sai vähän, mutta kuulemma oli vain virkistävää.

Saarella on arviolta noin kaksi ja puoli miljoonaa asukasta ja sen pinta-ala on 4 725 neliökilometriä. Lombok vaikuttaa olevan selvästi Balia köyhempi agraari alue, jossa asukkaat kuuluvat pääosin islaminuskoiseen sasak-kansaan, joita on noin 80 % väestöstä. Balilaisia on noin 10–15 % ja saarella asuu jonkin verran myös kiinalaisia, arabeja, jaavalaisia ja sumbawalaisia.

Illallinen vietettiin hotellimme ravintolassa ja nautittiin paikallista ruokaa. Se maistui kyllä mainiosti ja maisemat täällä on kyllä parasta A-laatua.

Matkassa mukana vasemmalta oikealle Jouko Järvinen, Ilkka Lavas, Jani Granlund, Harri Ahtiainen, Jukka Filppula, Sari Jetsonen, Esko Mäki, Seppo Hassinen, Sami Hokkanen (me), Tapio Lempiäinen, Annika Bergström, Esa Kukkurainen, Markku Rantala, Harri Avila ja Jari Kalliomaa

Sami HokkanenKommentoi