Päivä 12 | Route 66 | Las Vegas - Kuolemanlaakso - Barstow | 680km

Las Vegasista lähdetiin aikaisin, ennen kuin kaupunki herää kunnolla. Eihän se koskaan nuku! Pahimmat ruuhkat alkavat kuitenkin vasta 8 maissa ja me katsottiin loittonevia neonvaloja taustapeileistä jo hieman 7 jälkeen. Syntinen kaupunki on nyt koettu - kannatti nähdä, mutta on erittäinkin kiva lähteä taas baanalle! ;)

Vain Vegasissa - Elvis ajamassa pinkillä Cadillacilla!


Vegasista otettiin suunta pohjoiseen, highway 95'sta pitkin. Jonnekin oikealle puolelle jää myös kuuluisa "UFO" alue 51.

Alue 51 on Yhdysvaltain liittovaltion omistama alue Nevadan osavaltion eteläosassa Las Vegasin pohjoispuolella. Sen reunamilla on asevoimien rakennelmia, esimerkiksi ilmavoimien salainen tukikohta. Siellä kehitettiin ja koelennettiin huippusalaisia lentokoneita kuten U-2-tiedustelukoneita ja F-117A-häivepommikoneita. Se ei ole tavanomainen lentotukikohta aktiivipalveluksessa olevine yksiköineen vaan koe- ja koulutustukikohta.

Ensimmäinen lentokone tuotiin Alue 51:lle 14. heinäkuuta 1955. Lentokone oli U-2-tiedustelukoneen prototyyppi. Kolme viikkoa myöhemmin kone oli valmiina ensilentoonsa. Kaksi viikkoa ensimmäisen koelennon jälkeen 19. elokuuta 1955 Yhdysvaltain presidentti Dwight D. Eisenhower allekirjoitti ”Executive order 10633:n”, jolla Alue 51:n ilmatila suljettiin ulkopuolisilta.

Yhdysvaltain viranomaiset eivät ole paria harvinaista poikkeusta lukuun ottamatta kieltäneet eivätkä myöntäneet alueen olemassaoloa. Alueen kustannuksia ei myöskään mainita asevoimien budjetissa. Alue 51 on saanut nimensä hankintavuoden mukaan. CIA osti vuonna 1951 alueen, jossa se sijaitsee.

CIA myönsi viimein elokuussa 2013, että Alue 51 on olemassa. Se julkaisi George Washingtonin yliopiston pyynnöstä 400-sivuisen raportin, jossa kerrottiin alueella testatuista lentokoneista, kuten kylmän sodan aikana käytetystä U-2-tiedustelukoneesta. Samalla romuttuivat paikalla tehdyt ufohavainnot, sillä U-2 lensi korkeammalla kuin muut silloiset koneet, jopa noin 18 kilometrin korkeudessa, ja kone heijasti auringonvaloa vielä kun pimeä oli laskeutunut ja erottui siten kirkkaana yötaivaalla.

Erikoinen bensa-asema 95'n varrella - Omistaja uskoo aikuisten oikeasti UFO'hin ja että he ovat meidän seassa piilossa! :)

Beattyssa syötiin aamupala ja tankattiin mopot piripintaan. Seuraava bensa-asema on noin 100 mailin päässä Kuolemanlaakson toisella puolella! Beattyssäkin gallonan hinta oli jo päätähuimaava - kysynnän ja tarjonnan laki.


Beattyn jälkeen ylitettiin Amargosan vuoristo ja kuolemanlaakso avautui meille kaikessa karussa kauneudessa! Kuolemanlaakso (engl. Death Valley) on kuiva aavikkolaakso Sierra Nevadan vuoristosta lounaaseen Yhdysvalloissa. Tämä Kaliforniassa Nevadan lähellä sijaitseva paikka on Yhdysvaltain kuivin, kuumin ja matalin. Se on aavikkoa, koska vuoret eivät päästä Tyyneltämereltä tulevia sateisia myrskyjä sinne. Amargosa- ja Furnace Creek -joet virtaavat laaksoon, mutta katoavat siellä hiekkaan. Tänään oli poikkeuksellisen kylmää - noin 28-30 astetta! ;)

Pieni palaveri kartan äärellä - missä käydään ja minne ollaan menossa? Valittiin reitit pitkän kaavan mukaan. Ajamanhan tänne on tultu!

Kuolemanlaakson läpi!

Badwater on Death Valleyn kansallispuistossa sijaitseva sisäinen valuma-alue. Alue on 85,5 metriä merenpinnan alapuolella ja se on Pohjois-Amerikan matalin kohta.


Tämä oli selvästi rankin ajopäivä tähän mennessä. Järjetön kuumuus, kuivuus ja porottava aurinko vievät mehut. Ketään ei kuitenkaan kaduttanut jälkeenpäin, että tuli käytyä - on se näkemisen arvoinen paikka!

Hotellille Barstowissa saavuttiin sopivasti auringonlaskun aikoihin ja illallinen hyvässä seurassa + pari, kolme kypäräkalja kruunasivat tämänkin päivän! :)

Dani AmosovKommentoi