Päivät 54-56 | Istanbul, Turkki - Burgas, Bulgaria - Pitesti, Romania - TransAlpina - Alba Lulia | 1100km
Päivä 54 | Istanbul, Turkki - Burgas, Bulgaria | 330km
Istanbulissa koneet kävivät kuumana jo klo 07.30. Lähdettiin aikaisin osittain välttääkseen suurkaupungin ruuhkia ja osittain senkin takia, että Bulgaria on ensimmäinen EU maa matkallamme ja mahdolliset tullimuodollisuudet olivat meille täysi mysteeri. Miten viranomaiset suhtautuvat Suomalaisin kuskeihin, joilla alla Intiasta ostetut ja Intiassa rekisteröidyt pyörät. Kaiken lisäksi rekisteröidyt Intialaisiin nimiin :)
Sunnuntai aamuna klo 07.30 ja jopa Istanbulin kokoisessa kaupungissa liikenne täysi nolla. Muutama taksi ja satunnainen kulkija. Nopeasti päästiin motarille ja 250 kilometrin matka Bulgarian rajalle taittui noin 3,5 tunnissa parin pysähdyksen taktiikalla.
Turkin raja meni hetkessä - leimat vaan passiin. Bulgarian rajalla hieman jännitti miten käy? Passi kysyttiin, sitten rekisteriote - seurasin uteliaasti tullimiehen reaktiota - "Mistä pyörät?" - hän kysyi. "Intiasta" - vastasin. "Vähänkö siistiä" - oli tullimiehen reaktio. Eikä mitään muuta - tervetuloa Bulgariaan ja EU'hun! :)
Päivät 55 | Burgas, Bulgaria - Pitesti, Romania | 410km
Tänään olikin sitten vuorossaan ensimmäinen vakavampi tekninen ongelma Royal Enfieldin kanssa. 12000 kilometriä takana ja ei oikeastaan yhtään pyörästä johtuvaa vikaa. Aamupäivästä Henkalla katkesi kytkinvaijeri - 15 minuuttia myöhemmin se oli vaihdettu (meillä oli sopivat varaosat mukana).
Sitten tankkaustauon aikana huomattiin, että Ollin pyörä käyttäytyy oudosti - savuttaa, ylikuumenee, tehot häviää ja kone syö hirveästi öljyä. Lisättiin 1,5 litraa ja vasta sen jälkeen mittari oli alarajassa! Ajettiin joitakin kymmeniä kilometrejä eteenpäin, mutta 4 kilsaa ennen Bulgarian rajaa moottoriin tuli selvästi joku vakavampi vaurio.
Pari tuntia meni ainakin konetta purtaessa, mutta mitään poikkeavaa ei oikein löytynyt. Vaihdettiin varmuuden vuoksi pensapumppu. Ei auttanut. Kasattiin pyörä ja jatkettiin matkaa päämäärää kohti - ehkä Pitestissa joku mekaanikko voi auttaa?
70 kilometriä Pitestistä Ollin kone sammui eikä enää lähtenyt käyntiin. Soitimme hinaajaan ja totesimme, että paremmat mahdollisuudet on löytää pätevä mekaanikko Bukarestista - joten Olli hinaajan kyydissä sinne ja loput jatketaan alkuperäisen suunnitelman mukaan. Jos Ollin kone saadaan korjattua nopeasti, niin hän saisi meidät vielä kiinni muutaman päivän sisällä. (Päivitys: Ollin Royal on vieläkin Bukarestissa korjattavana ja hän ajaa sen Suomeen heinäkuun puolessavälissä)
Päivä 56 | Pitesti - TransAlpina (DN67C) - Alba Lulia | 280km
Karpaattien yli menee montakin motoristiystävällistä tietä, mutta yksi on kyllä ylitse muiden - TransAlpina! Nämä on tietysti makuasioita, mutta ehkä jopa hauskempi kun Transfagarasan?
TransAlpina yhdistää Novacin ja Sebesin käyden välillä yli 2 kilometrin korkeuksissa. Tien kunto on erinomainen (välillä ihan uutta asfalttia) ja maisemien puolesta ei voi valittaa. Täällä usein sataa ja on hyvinkin sumuista, mutta meille kävi tuuri ja pääsimme nauttimaan kuivasta mutkatiestä täysin rinnoin. Royalin kaikki 24,5 hevosvoimaa tuli kyllä testattua :)