Päivä 3 | Route 66 | Springfield - St. Louis - Lebanon | 460km
Route 66, Missourin osavaltio
Springfieldin jälkeen voi valita kahdesta eri reiteistä ja kumpikin olisi teoriassa oikea ja alkuperäinen Route 66. Vanhempi pätkä (1926 - 1930) seurasi pitkälti Illinoisin tietä nro 4 ja uudempi kaista vedettiin suoraan Litchfieldiin ja sieltä länteen.
Yllä olevasta kuvasta voi päätellä kumman reitin valitsimme ;)
Eri vuosina route kulki hieman eri reittejä ja samanaikaisestikin saattoi olla tarjolla useampi vaihtoehto - jokainen kylä halusi matkailijat keskustan houkutuksiin ja tuhlamaan dollareita!
Tarmo, Juha ja Arto nauttimassa Auringosta ja Lincolnin penkistä...
Jos et seuraa alkuperäistä reittiä vaan valitset isommat valtatiet - menetät paljon! Reitin varrelle jää idylliset pikkukylät ja värikkäät kaupungit. Auburn ja Carlinville, Mt. Olive ja Staunton - kaikki nämä ja monet muut on se mikä tekee Routesta ajamisen arvoisen.
Päivän aikana ylitimme Mississippi joen ainakin kahteen kertaan - ensin kuuluisaa ”Chain of Rocks” siltaa pitkin kävellen (Arto kyllä ajoi) ja toisen kerran virallista siltaa pitkin. Nykyisiin Chain of Rocks sillan sa ylittää ainoastaan kävellen tai polkupyörällä, mutta aikoinaan se oli ainoa reitti länteen!
Suomalaisille St. Louis on ennen kaikkea tuttu Saarisen kaaresta ja sen alle kurvailimme porottavan auringon alla. Parkkipaikka löytyi helposti aivan kaaren alta, minun lempikohdasta, josta ei kovin moni tiedä ;)
Tämä taideteos on maailman suurin yhtenäinen teräskaari joka kohoaa peräti 191 metrin korkeuteen. Huhujen mukaan McDonaldsin logo koostuu kahdesta peräkkäisestä kaaresta :) Legenda on kuitenkin hieman kyseenalainen sillä McDonaldsin logo tuli käyttöön jo 1952 ja kaaren rakennus alkoi vasta 1963!
Ramonan tilaautolla kaikki 8 ronskia motoristia kohti kylän parasta ravintolaa - Applebees!
Näin iloiseksi porukan tekee iso kalja kädessä kuuman ajopäivän jälkeen :) Huom. Jimi 20 vee joka ”unohti” paperinsa kotiin...
Yösijan meille antoi legendaarinen Munger Moss motelli joka on palvellut väsynneitä Routelaisia jo vuodesta 1945!