Päivät 18-24 | Tashanta - Ulgii (Mongolia) - Ulaangom - Tonsontsengel - Maikhan Tolgoi Ger Camp - Kharakorum - Ulan Bator | 120 + 330 + 560 + 220 + 300 km

Tashantassa aamulla tehtiin pientä aamupalaa hotellilla ennen lähtöä rajalle. Pikkuisen ennen kahdeksaa lähdettiin liikkeelle ja Venäjän puolen raja olikin vain kilometrin päässä. Kiilattiin letkan kärkeen ja vähän yli yhdeksän avautuivat Venäjän puolen portit. Alle tunnissa oltiin ulkona Venäjältä ja matkaa Mongolian rajalle oli 20 kilometriä. Siinä odoteltiin jälleen puomin takana jonkin aikaa mutta päästiin mukavasti läpi tullista. Kokonaan molempiin meni aikaa noin kolmisen tuntia mikä on hyvä. Hiekkatiet alkoivat heti rajalla ensimmäiset 20 kilometriä ja sitten tuli ihan kelpo asfalttia. Ulgiin päästin yhden pintaan, mikä on hyvä tulevia päiviä ajatellen.

Mongol rallyyn osallistujat ovat kulkeneet pari päivää kanssamme samoja latuja.

Mongol rallyyn osallistujat ovat kulkeneet pari päivää kanssamme samoja latuja.

Kalusto valmiina Mongolian koettelemuksia varten.

Kalusto valmiina Mongolian koettelemuksia varten.

Päivän tie oli pääosin päällystettä. n .25 kilometriä oli soraa.

Päivän tie oli pääosin päällystettä. n .25 kilometriä oli soraa.

P9020013.JPG
P9020020.JPG
Saapuminen Ulgiin.

Saapuminen Ulgiin.

Päivä 19 Ulgii (Mongolia) - Ulaangom

Lähdettiin liikkeelle aamu 05 koska ei ollut selvää kuvaa, mitä päivä toisi tullessaan. Hiekkatiet alkoivat heti Ulgiista poistuessamme ja aamun sarastaessa etenimme aroja pitkin. Olin saanut kartan ja reitit Mongolialaisilta kumppaneiltamme ja niitä seurasin todeten hyvin pian, että täytyy itse suunnitella reittejä uusiksi. Tiet olivat kaikennäköisiä, kovaa soraa, pehmeää hiekkaa kalliota kivikkoa ja jokunen pieni vesistön ylitys. Aika pian kävi ilmi, että ensimmäiseen suunniteltuun majapaikkaamme emme tulisi päivän valossa pääsemään, joten otimme suunnaksi Ulaangomin pienen kaupungin ja sietä lennosta hotellin. Reilun kolmensadan kilometrin matkaan kului aikaa 12 tuntia. Varaa meillä on Vladivostokin päässä muutama päivä ja nyt otettiin käyttöön extrapäiväkortti. Maisemat päivän aikana olivat hienot ja kaikki ollaan kunnossa ja kalusto myös vaikka pari pienta kaatumista tulikin lähinnä pehmeän hiekan takia. Fiilis on hyvä ja eteenpäin

05:00 Ulgii

05:00 Ulgii

P9030006.JPG
P9030011.JPG
P9030017.JPG
P9030018.JPG
P9030019.JPG
P9030024.JPG
P9030027.JPG

Päivä 20 Ulaangom - Tonsontsengel 560 km

Eilisen pitkän päviän jälkeen uni maistui ja lähdimme liikkeelle kohti Khyragas järveä ja sen rannalla olevaa jurttamajoitusta. Olimme valmistautuneet hiekkapäivään, mutta järvelle saakka tie oli uutta. Jurtalle olisi johtanut 50 kilometrin hiekkatie jota lähdimme ajamaan todeten alle 5 kilometrin jälkeen, että on aivan lian hidasta ja riskaapelia yrittää sinne. Tie oli pehmeää hiekkaa ja pomppuista, joten iso riski olisi ollut, että jotain käy joko laitteille tai kuskeille. Palattiin takaisin päätielle ja jatkettiin sitä pitkin koko ajan odottaen, että koska se hiekkatie alkaa. Iloiseksi yllätykseksi ajoimme koko päivän uutta tietä jota tehtiin vielä, mutta muutamaa kohtaa lukuunottamatta se oli valmis. Matkasimme 560 kilometrin matkan x josta otimme hotellin lennosta. Huomiselle jäi nyt pelivaraa ja saadaan kurottua myös eilinen kiinni. Jo eilen sovimme, että emme lähtisi yrittämään Har järvelle alkuperäisen suunnitelman mukaan. Se vaatisi 1-2 lisäpäivää jos tie on huonoa, kuten se todennäköisesti on ja siihen meillä ei ole varaa. Kaiken kaikkiaan hieno päivä ja upeat oli maisemat. Nyt niitä pystyi ajaessa seuraaman. Tietyöt oli välillä vähän kehnosti merkattu ja tietyöntekijä saattoi seistä kunmpareen takena keskellä tietä. Siltä osin vähän hakusessa homma, mutta meillä oli onnistunut päivä jälleen.

P9040032.JPG
P9040042.JPG
P9040048.JPG
P9040051.JPG
P9040068.JPG
P9040071.JPG
P9050003.JPG

Päivä 21 Ulaangom - Maikhan Tolgoi Ger Camp 220 km

Eilen meille kello 7:30 luvattua aamiaista ei aamulla paljon näkynyt, joten hieman ennen kahdeksaa lähdettiin tien päälle ja kohti jurttakylää. Ensin tankille ja matka jätkui päätietä pitkin. Lähtiessä oli muuten alle 10 astetta lämmintä, joten paksumpaa vaatetta piti laittaa päälle. Päätie yhtä noin 10 kilometrin hiekkaosuutta lukuunottamatta oli erinomaisessa kunnossa ja päivän maisemat todella hienot. Liikuttiin iso reitistä puurajassa ja sen yläpuollla ja reitti seurasi paljon joenvartta. Kerrassaan hienoa maisemaa. Viimeiset reilu 15 kilometriä päätieltä sivuun pientä ja muutamalta kohdalta haastavaa hiekkatietä perille jurttakylään Terkhin Tsagaan -järven rantaan. Hieno paikka ja maisemat.

P9050007.JPG
P9050023.JPG
P9050040.JPG
P9050047.JPG

Päivä 22 Maikhan Tolgoi Ger Camp - Kharakorum 300 km

Edessämme oli ensimmäinen sadepäivä sitten Pietarista lähdön. Aamiainen puli setsemän aikaan ja tunnin päästä siitä oltiin tien päällä. Ensin ajettiin sama 15 kilometriä hiekkatietä päätielle ja jatkettiin eteenpäin kohti Kharakorumia. Sateesta johtuen ajettiin yhdellä kahvitauolla perille saakka Munkh Tenger jurttaleiriin jossa oltiin jo kahden maissa. Täällä on mukava pidätellä sadetta ja huomenna pitäisi olla sitten selkeää kun lähdetään kohi pääkaupunki Ulan Batoria.

P9060053.JPG
P9060057.JPG
P9060074.JPG
P9060064.JPG

Päivä 23 Kharakorum - Ulan Bator 370 km

Eilen sade oli loppunut ja edessämme oli selkeä, mutta hivenen viileä päivä. Tuttuun tapaan koneet kävivät kahdeksalta ja lähdimme kohti pääkaupunkia Ulan Batoria. Ensimmäiset 350 kilometriä sujuivat joutuisasti upeissa maisemissa, mutta viimeiset 10 kilometriä Ulan Batorin ruuhkissa otti reilun tunnin. Aika tukkoinen on liikenne täällä ja jotenkin saimme sukkuloitua autojen välistä perille hotellille. Suihkuun ja valmistautuminen illalliselle.

P9070011.JPG
P9070016.JPG
P9070021.JPG

Päivä 24 Ulan Bator

Vapaapäivä. Rentoa oleskelua pääkaupungissa. Lähdettiin osa porukka kahdeksan pintaan kävelemään ja itse kävelin viisi tuntia pitkin kaupungin katuja. Ulan Bator on ihan siisti kaupunki. Mitään kovin vanhaa täällä ei erityisemmin ole, mutta jätehuoltu tuntuu pelaavan ja meno on rauhallista. Huomenna sitten tien päälle ja tarkoitus olisi Venäjän puolelle jos selvitään rajalle järkevään aikaan.

Pääkaupungin keskusaukiolla

Pääkaupungin keskusaukiolla

IMG_7429.JPG
IMG_7445.JPG
Mongolian autokannasta arviolta ehkä 60 % autoista on Toyota Prius -merkkisiä.

Mongolian autokannasta arviolta ehkä 60 % autoista on Toyota Prius -merkkisiä.

Sami HokkanenKommentoi