Päivät 10-13 | Pyreneet | Merida - Sevilla - Malaga
Päivä 10 | Merida - Sevilla | 270km
Meridasta Sevillaan toki vei myös nopea valtatie, mutta emmehän me sellaisia käytetä. Pieni kakkosteitä tai joidenkin mielestä lehmänpolkuja pitkin Sierra de Hornachuelaksen kansallispuistoon jossa teiden leveys kapenee entisestään ja mutkien määrä lisääntyy!
Ilmakuva Meridan kaupungista. Tarkkasilmäinen erottaa vanhan, pyöreän kolosseumin ja roomalaisen sillan Guadiana-joen yli…
Extremaduran lääni vaihtuu Andalusiaksi ja jotenkin saman tien muuttuu myös asfaltin pinta, teiden kunto ja jopa kasvusto… Andalusia on selvästi edellistä osavaltiota köyhempi ja se näkyy selvästi infrastruktuurissa. Vaikka tiet kapenevat ja välillä tulee vastaan vähän huonokuntoisempia pätkiä, niin kokonaisuudessa Andalusia ei koskaan motoristia petä ;)
Sevilla on eteläisen Espanjan kulttuurin, taiteen ja liike-elämän keskus Guadalquivir-joen rannalla. Se on myös Andalusian itsehallintoalueen ja Sevillan maakunnan pääkaupunki. Väkiluku on noin 1,5 miljoona metropolialueella, joten ei mikään ihme, että liikenne tuuhentui iltapäivästä.
Meillä kuitenkin tässä vaiheessa takana ryhmänä melkein 3000 kilometriä, joten hienossa vetoketjumuodostelmassa sujahdettiin ruuhkien ja kapeiden kujien läpi!
Päivä 11 | Sevilla | Vapaapäivä
Sevillan sanotaan olevan espanjalaiskaupungeista espanjalaisin: kaupungista ovat kotoisin niin flamenco kuin härkätaistelutkin. Erinomainen paikka viettää pari yötä!
Sevillan tunnetuin nähtävyys on eittämättä kaupungin massiivinen katedraali, jonka sanotaan olevan maailman suurin. 1200-luvulta peräisin oleva islamilainen moskeija muutettiin katedraaliksi 1400-luvun alussa. Renessanssi- ja goottilaistyylisessä katedraalissa sijaitsee myös Kristoffer Kolumbuksen hauta.
Legendan mukaan kreikkalainen sankari Herkules perusti kaupungin, mutta historioitsijoiden mukaan Sevilla syntyi 700–800-luvuilla eaa. Myöhemmin sitä asuttivat foinikialaiset ja karthagolaiset. 206 eaa. roomalainen Scipio Africanus perusti lähistölle Itálican kaupungin ja alkoi rakentaa Hispalista. Itálica, joka sijaitsee Santiponcen kunnassa, on nykyisin yksi Espanjan merkittävimpiä arkeologisia kohteita. Sotiessaan Pompeiusta vastaan Julius Caesar rakennutti Hispaliksen ympärille muurit 45 eaa. ja nimesi kaupungin Colonia Iulia Romanaksi.
Rooman valtakunnan hajoamisen jälkeen kaupunkia hallitsivat vandaalit ja sveebit ja vuodesta 461 länsigootit.
Maurit kutsuivat Sevillaa nimellä Ishbiliya ja roomalaiset Hispalis. Maurien kausi (711–1492) näkyy yhä Sevillan katukuvassa ja arkkitehtuurissa. Ensimmäinen emiiri al-Mutamid rakensi ensimmäisen palatsin. Vuonna 1091 kaupunki jäi uskonkiihkoisten almoravidien haltuun, kunnes almohadit syrjäyttivät heidät 1145. Kastilian Ferdinand III valloitti kaupungin 1248 piiritettyään sitä useita kuukausia ja karkotti kaikki mauriasukkaat. Alfonso X Viisas myönsi kaupungille arvonimen No madeja Do (se ei jättänyt minua pulaan) joka vieläkin on kaupungin vaakunassa.
Sevillan kukoistus nousi huippuunsa Uuden maailman löytymisen myötä, kun sinne sijoitettiin kauppakamari, jolla oli yksinoikeus kauppaan Amerikkoihin. Kaupunki kasvoi tuolloin 150 000 asukkaallaan Euroopan kolmanneksi suurimmaksi.
Sevilla on andalusialaisen kulttuurin ja historian kehto – kaupungissa näkyvät yhä tänäkin päivänä roomalaiset ja maurilaiset vaikutteet. Päivät kuluvat nähtävyyksiä katsoen tai museoita kiertäen.
Sevillassa on kolme tärkeää Unescon maailmanperintökohdetta. Sevillan katedraali, Alcazarin palatsi sekä Intioiden arkisto muodostavat yhdessä merkittävän kokonaisuuden kaupungin historiallisessa keskustassa.
Kaikki Sevillan Unesco-kohteet liittyvät tavalla tai toisella Kristoffer Kolumbuksen uuden mantereen valloitukseen 1400-luvun lopulla. Jopa Kolumbuksen hautakammio sijaitsee katedraalissa.
Kuvassa näkyvä erikoinen rakennus on Metropol Parasol. Kuudesta päivänvarjon muotoisesta osasta koostuvalla rakennelmalla on korkeutta 28 metriä ja pinta-alaa yli 11 000 neliömetriä. Metropol Parasol on maailman suurimpia puurakennuksia ja hauskana nippelifaktana - Metsäliiton Finnforest toimitti elementtejä rakennukseen! :)
Rakennuksen pohjakerroksessa on arkeologinen museo. Katutasossa on kauppahalli, yläpuolista tilaa voi käyttää esimerkiksi tapahtumatorina. Kattotasanteella, puurakenteisen päivänvarjon alla, on ravintola ja kävelysilta, jolta avautuu näköala kaupungin ylle.
Päivät 12-13 | Sevilla - Torremolinos
Linnuntietä pyörien palautuspaikalle oli Sevillasta ainoastaan 120 kilometriä, mutta mitään kiirettä ei meillä valmiissa maailmassa tietenkään ollut. Lähdettiin kiertämään monille Andalusian matkoilta tuttuja mutkia Grazaleman kansallispuistossa ja Rondan ympärillä. Ajettiin toki Ronda - El Burgo väli joka tunnetaan huikeana mp-pätkänä!
Ronda - El Burgo väli
Jotkut tuhlaavat vuosia ja tuhansia euroja terapiaan - toisille taas riittää moottoripyörä ja tankillinen bensaa! :) Eli tämä päivä oli pyhitetty kaikista pyhimmälle - Moottoripyörällä ajamiselle näissä maisemissa:
Vuonna 2010 Juzcar oli yksi lukuisista valkoisista kylistä Andalusian alueella - pieni ja rauhallinen, kenellekään mistään tuttu. Kunta tuli tunnetuksi siitä, kun kaikki sen talot maalattiin sinisiksi osana Smurffit-elokuvan maailmanlaajuista mainoskampanjaa vuonna 2011. Júzcarin piti olla smurffikylänä yhden vuoden - sen jälkeen Sony Entertaiment tarjoutui maalaamaan talot takaisin valkoisiksi. Mutta lisääntyneet turistimäärät ja smurffit-tuotteiden myynnin työllistävä vaikutus saivat aikaan sen, että 80% kyläläisistä halusi kansanäänestyksessä pitää Júzcarin sinisenä! Sen jälkeen Juzcarin vievä tie päällystettiin uudella asfaltilla ja kylän keskusta on aamusta iltaan täynnä matkailijoita…
Viimeiset kilometrit ennen pyörien palautusta.
Tapakset ovat monille matkailijalle tuttuja – pieniä annoksia, joita syödään aterian aikana useampia. Tapas-baareja löytyy ympäri Espanjaa, mutta erityisen tunnettu perinne on maan eteläosassa Andalusiassa.
Yksi lempparipaikoistani maistella tapaksia on El Gato Lounge Torremolinoksessa, jossa kannattaa tilata Tapas Experience ;)
Iso kiitos unohtumattomasta matkasta kuuluu tämän vuoden ryhmälle - Samuli, Heimo, Pirjo, Timo, Tea-Mari, Ari, Jane, Harri, Tarmo ja Timo!
Kiitos & Gracias
Dani / PeterPanBike