Päivä 5 | Äänekoski-Hattula | 307 km

Tästä se lähti reissumme viimeinen ajopäivä. Ja totuttuun tyyliin kunnon vesisateessa. Aluksi suuntasimme Hirvaskankaan Teboilille tankille. Siksi tälle nelostien ”oikealle puolelle”, kun matkamme jatkui pieniä teitä kohden Suomen Ilmavoimamuseota.

Suomen Ilmavoimamuseo, Tikkakoski

Suomen Ilmavoimamuseo, Tikkakoski

Tikkakoskelle Saavuimme hieman ennen aamu yhdeksää. Museo avautuu normaalisti klo 11.00 mutta meillä oli privaatti kierros. Muita asiakkaita ei siis ollut paikalla.

Epäonninen Brewster

Epäonninen Brewster

 

Erittäin mielenkiintoinen museo. Koneita on paljon sisätiloissa ja jokunen ulkona pihallakin. On, moottoreita, henkilö esittelyjä, koneen runkoja jne. suosittelen käymään. Meidän ryhmäkuvamme sisällä on otettu vanhan koneen edessä, koska se kuvasti mainiosti ryhmämme keski-ikää.

Löylyy ja landee ryhmä

Löylyy ja landee ryhmä

Äänivallin rikkojat

Äänivallin rikkojat

 

Matkalla bongattiin mm. useita hevostiloja. Lapin porot olivat vaihtuneet hevosiin.

Polle, Polle

Polle, Polle

 

Tikkakoskelta matkamme suuntautui kohden Himos Centeriä. Parissa kohtaa Navi kierrätti meitä kummallisesti, mutta tästäkin selvittiin. Alunperinhän me olisi ohitettu Himos pohjoispuolelta, mutta koska siellä järjestetään to-su Moto Adventure days 2021 (MAD 2021) isoille ”enduro pyörille” niin päätimme piipahtaa siellä lounaalla ja samalla tavata tuttuja.

20210827_064005 (1).jpg

15 kilometriä ennen Himosta tänään peräpään valvojana toiminut Heikki kaatui oikealle sivustalle hiljaisessa nopeudessa eräässä risteyksessä, jossa tie kääntyy noin 120 astetta ”takaisin päin”. Pyörälle ei mainittavia vahinkoja. Kuljettaja sen sijaan valitteli kylkeään. Joten päätimme että on paras käydä Jämsän terveyskeskuksessa lounaan jälkeen.

Tuomo lähti opastamaan Heikki Terveyskeskukseen ja me muut lähdimme hiukan myöhemmin ja kohtasimme toisemme ennen Jämsä Shellillä.

 

Myöhemmin selvisi, että Heikillä ei ainakaan tässä vaiheessa havaittu särkyä kummempia vammoja. Hyvä niin koska Heikki on osallistumassa MAD-tapahtumiin ja jäi suoraan Himokselle Lepäämään kulkematta reissumme päätepisteen Parolan panssarimuseon kautta.

Jämsän jälkeen makeita Suurajo pätkiä mm. Ouninpohja. Toki jo aikaisemmin oli ajettu mm. Painaan erikoiskoe. Matkalle osui eräs pitkähkö ja mutainen tietyö osuus, mutta läpi vain sillä mikäs oli ajaessa, kun sadekin oli sopivasti päättynyt.

Legendaarinen erikoiskoe

Legendaarinen erikoiskoe

Hauhon kautta Hattulaan. Hattulassa kävimme ensin tutustumassa Mierolan kivisiltaan ja sitten ajoimme Parolan ABC:n kylmäasemalle lopetustankkaukseen. Oli muuten tosi likaiset mopot itse kullakin.

Ryhmämme Mierolan kivisillalla

Ryhmämme Mierolan kivisillalla

Tästä sitten Parolan Panssarimuseolle tutustumaan panssariaselajin historiaan. Toki ensiksi nautittiin kahviossa kahvit, sillä kahvia ei ollut saatu sitten Himoksen.

Panssarimuseo, Parola, Hattula

Panssarimuseo, Parola, Hattula

 

Museo on erittäin mielenkiintoinen, ajoneuvoja on kahdessa eri hallissa, ulkona ja kahdessa eri katoksessa sekä vielä panssarijunakin harjun päällä sijaitsevilla kiskoilla. On tuttuja ja tuntemattomiakin vaunuja. T-34, T-54, T-72 sekä, sisu XA-180 ja Sisu XA-203 panssaroidut miehistön kuljetus ajoneuvot toki Leopardi-tankkikin löytyy. Kiertelimme museossa noin tunnin verran.

Tästä se alkoi “ammoisien aikojen” Renault

Tästä se alkoi “ammoisien aikojen” Renault

Leopardin “miehistö”

Leopardin “miehistö”

 

Pertti Ja AMW

Pertti Ja AMW

Lopuksi hyvästelimme toisemme haikein mielin. Tämä PPB-historian ensimmäinen löylyy ja landee reissu oli onnistunut haasteellisista ajokeleistä huolimatta, tai ehkäpä juuri siksi. Viisi vuorokautta ja 1629 kilometriä vaihtelevia teitä. Kiitoksia kaikille osallistujille mahtavasta reissusta.

-Harri.mopomies-

                    

 

Harri HjulgrenKommentoi