Päivät 1-2 | Saaria & Sakua | Helsinki - Tallinna - Körgessaare | 242 km

Tämä reissumme alkaa ja päättyy Viron Tallinnassa. Siinä välissä ajamme enimmäkseen sorateitä ja tutustumme mielenkiintoisiin kohteisiin. Reittimme kulkee mm. Haapsalun kautta Hiidenmaan ja Saarenmaan saarille. Paluumatkalla tutustumme myöskin Pärnun viehättävään kesäkaupunkiin.

Hiidenmaa, viroksi Hiiumaa, on Itämeressä sijaitseva Viron toiseksi suurin saari. Sen pinta-ala on hieman alle tuhat neliökilometriä. Saaren ja Hiidenmaan kunnan keskuspaikka on Kärdla. Saarella asuu runsaat 8 000 ihmistä.

Saarenmaa, Viroksi Saaremaa, on Viron suurin saari. Saaren pinta-ala on 2 672 km² ja se on varsinaisen Itämeren toiseksi suurin saari Gotlannin jälkeen. Saaren väkiluku on noin 30 000. Saarenmaan ainoa kunta on Saarenmaan kunta, johon saaren pääkaupunki Kuressaare kuuluu. Saari kuuluu Saarenmaan maakuntaan yhdessä Muhun ja Ruhnun sekä lukuisten pienempien saarten kanssa.

Laivan odotusta Länsisatamassa.

Päivä 1 | Kokoontuminen Tallinnassa

Aurinkoinen kesäkuun päivä, tästä se lähtee allekirjoittaneen ajokauden neljäs PPB-reissu. Saaria & Sakua reissun pääkohteet ovat Hiidenmaan ja Saarenmaan saaret. Noin 75 % soraa ja loput 25 % asfalttia.

Kokoontuminen oli sovittu Tallinnaan Hestia hotelli Ilmarisen pihalle klo 16.00 Veijo oli saapunut Tallinnaan jo aikaisemmin ja me muut yhdeksän: Harri, Tiina, Antti, George, Jari, Jarmo, Jukka, Pekka sekä Pertti lähdimme reissuun Tallinkin Megastarilla klo 13.30 vuorolla ja saavuimme Tallinnaan klo 15.30.

Jari ja Jarmo.

Platalla paloi saapuessamme vironkilvissä oleva pienehkö pakettiauto. Tuli levisi todella nopeasti ja paikallisilla poliiseilla kesti todella kauan irrottaa käsisammutinta omasta autostaan.

Tallinnassa tietöitä, joten pienen kierroksen jälkeen saavuimme Circle K Linnanhallin huoltoasemalle täyttämään menopeliemme tankit, huomista starttia varten. Hotellin respa sähläsi huoneiden jaossa niin että meille tuli vahingossa veloituksetta yksi huone liikaa, mutta meitähän se ei haitannut.

Hestia hotel Ilmarine.

18.00 lähdettiin illalliselle ja tällä kertaa kohteeksi valikoitui läheinen intialainen ravintola nimeltään Goa. Tikka masalat alkupalojen kera, hyvää ja täyttävää. Pari tuntia siinä kuluikin mukavasti, jonka jälkeen osa ryhmästämme lähti vielä keskustaan lyhyelle kierrokselle, osan suunnistaessa takaisin hotellille lepäämään huomista koitosta varten.

Tervetuliaisillallisella.

Ravintola Goa.

Terveiset Venäjälle.


Päivä 2 | Tallinna - Körgessaare | 242 km

Aamulla auringon paisteessa suuntasimme kohden Nömmen kaupunginosaa ja siitä edelleen länteen sorateitä kohden. Vaihtelevia sorateitä ja mutkaisia asfalttipätkiä pitkin päädyimme Keilan vesiputoukselle. Täältä matkamme jatkui Pakrin majakalle ja tällä osuudella ajoimme haastavan rantatien ennen majakkaa. Loppuosa tästä tiestä tuli ”extrana” päivän lenkkiin.

Itämeren rannalla.

Keilan vesiputous.

Pakrin majakan lamppu.

Pakrin majakalla osa ryhmästämme kävi ylhäällä asti, muiden viettäessä alhaalla juomataukoa. Seuraava kohteemme olikin Rummun avolouhos ja vankila-alue. Täällä sijaitsee myös hieno uimaranta. Kohde jossa ”Nekku” aikakausi on vahvasti läsnä.

Rummun avolouhos ja uimaranta.

Lounastauolla.

Ennen Haapsalua nautittiin lounas ja sitten ajettiin Haapsalun keskusta lävitse piispanlinnan eteen. Tällä kertaa emme käyneet sisäpuolella, sillä lämpötila oli lähes +30 C ja aikataulu painoi päälle, mikäli haluaisimme ehtiä klo 16.00 Hiidenmaan lauttaan. Lisäksi kohde oli melkein jokaiselle entuudestaan tuttu.

Olutkuljetus.

Veturi Haapsalun ratapihalla.

Lauttarantaan saavuttiin puoli tuntia ennen lautan lähtöä. Hyvä niin, sillä lippujen ostossa kului noin 10 minuuttia ja lyhyen odotuksen jälkeen pääsimme lauttaan ns. paalupaikalle, aivan keulaan.

Merimatka kesti tunnin ja vartin, jonka jälkeen jälleen pienille sorateille. Matkalla bongattiin useampikin tuulimylly. Kärdlassa käytiin tankilla ja sitten vielä lopuksi pitkähkö sepeli osuus ennen Körgessaareen saapumistamme. Pyörät parkkiin ja saunaan. Lopuksi illallinen ja päät tyynyyn odottamaan huomisen seikkailuja.

Antti ja KTM.

George ja Ducati.

Jari ja Hondan Africa Twin.

Pekka ja iso Gessu.

 
Harri HjulgrenKommentoi