Päivät 18-19 | Fire & Ice | Mölndal - Tukholma - Turku | 508 km

Päivä 18 | Mölndal - Tukholma | 508 km

Tänään lauantaina aamupala tarjoilu alkoi klo 07.30, joten ajoissa jälleen syömään. Todennäköisesti kaikki hotellimme asiakkaat olivat yhtäaikaisesti aamupalalla, sillä sen verran ruuhkaista oli. Startti klo 08.30, ja meidän piti tänään ajaa Jönköpingin kautta Vättern järven itäpuolista museotietä ja edelleen E4-valtatietä Tukholmaan, mutta sadetutka sai meidät muuttamaan suunnitelmaa.

Eli hiljaisen ja aamu unisen Göteborgin kautta E20-tietä Örebrohon ja edelleen Eskilstunan kautta E4-tielle Södertäljessä ja siitä sitten Tukholman Stadsgårdenin rantaan, josta Viking Linen, Viking Glory irrottaisi klo 20.00

Aamulla hieno ajosää ja lämmintäkin jo +15 C. päivällä lämpötila oli ylimmillään jopa +20 C. Ajoimme aina 45 minuuttia kerralla ja sitten pidimme vartin tauon. Ensimmäinen tankkaus Mariestadissa. Lounas nautittiin Viibyn krouvissa, jonne täytyy poistua moottoritieltä ja ajaa ns. vanhaa tietä. Mukavampi ja kodikkaampi ruokapaikka kuin ”bulkkihuoltoasemat”.

Tauko paikalla.

Tankilla Mariestadissa.

Lounasta Viibyn krouvissa.

Örebrossa alkoi taivaalle muodostua tummia pilviä ja toisen tankkauksen yhteydessä Eskilstunassa alkoi vesisade, joka kattaisit jopa puolet koko Ruotsista. No, sadevehkeet päälle ja kohden pääkaupunkia.

Koska kello oli vasta 15.00 päätimme viettää parin tunnin tauon Cirkle K-huoltoasemalla Södertäljessä ja ajaa siitä 29 kilometriä sunnuntai ruuhkassa OKQ8-huoltoasemalle Tukholman Kontrollvägenille suorittamaan lopetustankkaus ja sitä myöden jokaiselle pyörälle bensat kotimatkaa varten.

116 kilometriä sadetta paluumatkalla ja mennessä noin 12 kilometrin matkan ajan, muutoin aivan mahtavat ajosäät. Ei edes voinut kuvitella lähtiessä, että näin hyvä tuuri kävisi ilmojen suhteen. Kokonaismatkasta vain käsittämättömät, 3,4 % prosenttia sateessa. Täytyy varmaankin pistää lotto vetämään…

Mopot laivaan, majoittuminen ja klo 20.00 tämän reissun päättäjäisillalliselle. Pidettiin lyhyitä ”maljapuheita” ja käytiin lävitse matkan antia. Lopuksi vielä baarissa yhdet ”yömyssyt” ja sitten nukkumaan.

Satamassa.

Viking Glory.

Päättäjäis illallisella.

Päivä 19 | Turku

Aamupalalla tunnelma valaistuksessa.

Kohtuullisesti huonosti nukutun yön jälkeen vielä aamu puoli seitsemän aikaan aamupalalle, jolla varmaankin pärjää ainakin puoleen päivään asti. Viking Glory kiinnitti aikataulun mukaisesti klo 07.35 Suomen Turkuun (Åbo), jonne oli luvattu tälle maanantaille huikeat +32 C lämmintä. Saapa nähdä…

Airisto lähestyy.

Autokannella pyörien irrotus ja viimeiset hyvästelyt koko ryhmälle ja sitten jokainen aloitti oman paluumatkansa kohtia kotiansa, ympäri suomea. Kiitokset Outi, Riikka, Raine, Kari, Jaakko, Jukka, Hannu, Jari H, sekä Jari W mahtireissusta.

Bemu ja linna, vanhassa pääkaupungissa

Loistava matka aivan satumaisen hienoissa ajokeleissä. Ehkäpä tuo viimeisen ajopäivän kesäinen sade vielä kruunasi tämän reissun. Lopuksi vielä totean, että tämä Färsaarille ja Islantiin suuntautuva matka on varmasti sellainen, jonka jokaisen motoristin tulisi kokea kerran elämässään. Minulle tämä oli jo kolmas kerta, enkä vieläkään kyllästy näihin maisemiin ja siihen tunnelmaan joka saarilla vallitsee….

Reissun ”virallinen” kuljettu matka 3809 kilometriä, joista sateisia kilometrejä, kahdessa osassa sellaiset 128 kilometriä, eli uskomattomat 3,4 %!!!

Tähän päättyi tämän Fire & Ice 202307 matkan virallinen osuus.

Kiitoksia kaikille Facebookin ja tämän blogin seuraajille.

Harri Hjulgren

Matkanjohtaja

PeterPanBike

Harri HjulgrenKommentoi