Päivät 3-4 | Fire & Ice | Lerum - Hirtshals - Torshavn | 85 + 569 meripeninkulmaa + 1 km

Päivä 3| Lerum - Frederikshavn - Hirtshals | 85 km

Kukonlaulun aikaan herätys ja koska aamupala ei järjestynyt näin aikaisin lauantai aamuna, niin ei muuta kuin ratsujen selkään ja kohden Göteborgin satamaa. 27 kilometrin siirtymä puolityhjässä kaupungissa. +14 C lämmintä ja puolipilvinen sää. Satamaan saavuttiin tuntia ennen laivan lähtöä ja Tanskaan menijöitä oli odotusalueella yllättävän paljon.

Stena Line, Göteborgin satama.

Outi ja Jari H, mopojen kiinnitys puuhassa.

Stena Linen Stena Danica irrotti aikataulun mukaisesti klo 08.00 ja me siirryimme aamupalalle. Kahvia, mehua ja pari sämpylää per henki, pyöreästi sellaiset 11 € nuppia kohden. Ihan kohtuullista. Yllättävän paljon laivalla oli lapsiperheitä ja melu sen mukaista. Merimatkamme kesti kolme ja puolituntia ja sitten kiinnitettiin Tanskan puolella Frederikshavnin satamaan.

Siitä jatkettiin 40- ja 35-teiden kautta Hjorringiin ja edelleen E39-moottoritietä Hirtshalsin pikku kaupunkiin, Jyllanin pohjoisosaan.

Ajoimme keskustaan lounaalle ravintola Lillehedeniin. Pyörät parkkiin terassin eteen ja sitten tilaamaan. Otin, ei niin halvan, mutta ison burgeri annoksen. Annoksien saapumisessa kesti hyvän tovin, joten suunniteltu tankkaus päätettiin siirtää Färsaarten Torshavniin, jotta ehtisimme ajoissa lähtöselvitykseen.

Hirtshals.

Mopoparkki.

Lounastauolla.

Reilun kilometrin siirtymä Smyril Linen lähtöselvitykseen, josta melkein saman tein sisälle laivaan. Sitten kiinnitys hässäkkää oikein urakalla, koska tuuli oli navakkaa ja merimatka tulisi kestämään 32 tuntia. Pyörät kiinni, moposta riippuen joko kolmella tai neljällä kiinnitysliinalla.

Laivalla oli yhteensä muutaman kymmentä moottoripyörää. Sitten majoittumaan ja seuraamaan irrotusta peräkannelle. MS Norröna irrotti kahdeksan minuuttia etuajassa ja näin laivamatkamme kohden Färsaarten pääkaupunki Torshavnia oli alkanut. Vielä laivalla klo 18.00 illallinen with drinks ja klo 20.00 kuuntelemaan live-musiikkia viitos kannelle. Siinä pari tuntia vierähti ja sitten olikin jokaisella jo sen verran väsynyt olo, että ei muuta kuin nukkumaan.

MS Norröna, Smyril Line.

Suuntana Färsaaret.

 

Päivä 4 | Merellä - Torshavn (FO) | 569 meripeninkulmaa + 1 km

Yöllä hieman merenkäynnin aiheuttamaa keinutusta, mutta ei kovinkaan merkittävää. Klo 07.30 (LT) aamupalalle. Laivalla on käytössä Färsaarten aika, joka on -2 h Suomen ajasta. Syötiin oikein kunnolla, jotta jaksetaan illalliselle asti, no toki jotkut kävit päivälläkin välipalalla.

Life Is Now.

North Atlantic.

Apuja suunnistukseen.

Mitä tehdä 32 tunnin merimatkan aikana?

Perus Ruotsinlaiva meininkiä, kuunnellaan ”trubaduuria”, käydään mummo bingossa”, saunotaan ja tällä kertaa myös pelataan lasten kanssa pienessä altaassa vesipalloa. Mitä vielä?

Lueskelua, maisemien katselua mm. Shetlannin saarten sivuutuksen muodossa, lintujen, valaiden, hylkeiden jne. bongausta ja jälleen syömistä, tietenkään unohtamatta lukuisia käyntejä 10. kannen 360 astetta näköala baarissa, nimeltään Laterna Macig Club.  On muuten juomat hinnoissaan. 0,4 olut melkein 9,40 €. Eikä yläkerrasta saa nolla nollaa (alkoholiton olut). Muutoin kyllä laivassa saa tätäkin paikallista tuotetta. olut merkkeinä mm. Björn ja Black Sheep.

Laterna Macig Club, kansi 10.

Jälleen klubilla.

Shetlannin saarten sivuutus.

Lättyjen paistaja.

Ranta leij..

Seuraavan päivä illallisella.

Vihdoinkin hämärtyvässä illassa klo 22.30 laiva kiinnittää Färsaarten pääkaupunki Torshavniin. Meidät ohjattiin yksitellen sekalaisessa järjestyksessä ulos laivasta ja platalla olikin Minna J kavereineen odottamassa paluukyytiä Tanskaan. Lyhyesti ehdin moikata ennen parkkipaikalle siirtymistä. Siinä sitten odotin, että porukka oli kasassa, Hannun toimiessa perämiehenä.

Ajoimme vielä aidan toiselle puolelle vaihtamaan pari sanaa suomalaisen moporyhmän kanssa ja heti totesivat olleen kylmät ajosäät. Tästä sitten jatkoimme noin 500 meträ hotelli Djuurhusin pienelle ja ahtaalle pysäköintialueelle. No, kolme pyörää per ruutu ja homma oli ok. Vielä Self Service-sisäänkirjautuminen ja oma-aloitteinen iltatee tuokio, jonka päätteeksi nukkumaan, odottamaan huomista ja varsinaisen Färsaarten kierroksen alkua.

Harri HjulgrenKommentoi