Päivät 6-7 | Fire & Ice | Välipäivä + Torshavn - Vestmanna - Torsholma | 150 km

Vanhaa kaupunkia.

Perinteisesti jo viideltä herätys (07.00 Suomen aikaa) ja hieman kirjallisia töitä ja sitten seitsemän jälkeen aamupalalle, jossa jo puolet PPB-ryhmäläisistä olikin jo paikalla. Aamupalan jälkeen hieman vielä lepäilemään ja samalla miettimään mitä voi tehdä välipäivänä Färsaarten pääkaupunki Torshavnissa?

Mitä löytyy tästä noin 20 000 asukkaan kaupungista?

Itse suunnistin yhdeksän jälkeen ”kylille” ja yllätykseni monet liikkeet avautuvat vasta 10–11 aikoihin. No, pieni kierros satamassa, laivoja ja veneitä katselemassa. Terassilla juomassa yhdet nolla nollat ja sitten ruokakaupan kautta hotellille. Tuli ostettua kevyet lounastarvikkeet. Matkalla muutama valokuva reitin varrella sijaitsevista patsaista. Kävellessä alkoi jo tulla kuuma, kun mittari näytti hivenen yli +10 C.

Kaksi päivää olen yrittänyt varata meille illallispöytää Angus Steak Housesta, mutta aina on ollut täyteen buukattu. Niin tänäänkin, joten illalliselle lähdetään klo 19.00 Haps burgeribaarin.

Hotellista saimme ilmaisen Färsaarten kartan, jossa kääntöpuolella myös Torshavnin kaupunkikartta, jonka avulla ryhmäläiset olivat kiertäneet keskustan nähtävyyksiä. Vanhan kaupungin puutalot ovat erityisen viehättäviä. Kaupungista löytyy myös Aquarium, sääli että ei ole auki kuin viikonloppuisin.

Rasmus Effersoen patsas.

Päkä.

Kivenkantaja.

Kaupungilla kävellessäni huomasin muutamia pysäköinninvalvojan laputtamia autoja, ja mielenkiinnosta vilkaisin virhemaksun suuruutta, joka oli 200 DKK, eli noin 26,80 €. Kohtuullista.

Hieman tähän väliin yleistietoa; saarilla on, ellei liikennemerkeillä muuta osoiteta, taajamien ulkopuolella yleisrajoitus 80 km/h ja peräkärryn vetäjille, sekä asuntoautoille 70 km/h. Taajamissa 50 km/h. Turvavyön käyttöpakko ja ajovaloja on liikuttaessa käytettävä aina.  Asfaltoidun tieverkon pituus noin 500 km. Liikennemerkit kuten Tanskassa yleisestikin.

Ravintoloita ja kauppoja löytyy normaali määrä tämän kokoiseen kaupunkiin suhteutettuna, hotelleita ja muita majapaikkoja on hieman enemmän. Saarten väkiluvusta noin 40 % asuu Torshavnissa. Kaupungista löytyy luonnollisesti turisti-info, josta voi hankkia, karttoja, esitteitä tms. varata laivalippuja eri saarille ja kaikkea muuta hyödyllistä. Laivayhtiö Smyril Linen toimisto löytyy myös helposta paikkaa satamasta.

Illallinen oli jälleen runsas ja maittava, tosin ei välttämättä niin terveellinen. Lyhyt kävelylenkki takaisin hotellille ja 15 000 askelta tuli tänään täyteen. Sitten vielä iltateet ja hieman lueskelua ja nukkumaan. Leppoisa välipäivä merellisessä ympäristössä.

Huvivene satama.

Näkymä merelle.

Päivä 7 | Torshavn-Vestmanna-Torsholma | 150 km

Aikaisin aamulla herätys ja hieman hommia ennen klo 07.00 aamupalaa. Sitten vielä lepäämään ja klo 10.45 huoneiden luovutus ja startti klo 11.00. Tänään suuntasimme ensiksi pääkaupungissa sijaitsevalle pohjolan talolle, jossa tangoissa liehuivat kaikki Pohjoismaiden liput, ml. Ahvenanmaan ja Färsaarten liput.

Tästä sitten ulos kaupungista ja kohta oikealle 523-tielle, jota pitkin Tyggjaran vesiputoukselle. Kuvaustuokion jälkeen ajettiin Kaldbakin kirkolle, joka toimi tämän ”pistokkaan” kääntöpaikkana. Kaunis kirkko.

Mukava ajosää, puoli pilvinen ja lämpötila tuttu +10 C. Tällekin päivälle oli jatkoa silmällä pitäen luvattu poutaa. Kaldbaksvegurin tunnelin (2816 metriä) kautta 21-tielle ja lounaalle Vestmannan kylään. Tämä reilun 1000 asukkaan kylä toimii lukuisten lintu- ja kalliobongaus retkien lähtösatamana. Kerrotaan että täällä on koko Färsaarten paras luonnonsatama.

Pohjolatalon edustalla.

Tyggjaran vesiputous.

Kaldbakin kirkko.

Vestmanna.

Lounastauko ja sitten ylängön maisematietä takaisin Torshavnin laitamille. Färsaarilla on neljä varsinaista maisematietä, jotka on merkitty keltaisella ”Butter Cup” merkillä. Tämän tien varrella on parikin mahtavaa näköalapaikkaa. Tältä tieltä käännyttiin oikealle ja nyt sanon suoraan, että tämä on varmasti näiden saarten eräs hienoimmista teistä, ellei jopa hienoin. Risteystä ei ole mitenkään merkitty, pitää tietää mistä käännytään. 3,7 kilometriä aivan mahtavaa tietä. Kapeaa, jyrkkää nousua ja lopussa tasanne aivan mielettömän upeassa paikassa. Mikäli vierailet Färsaarilla, niin älä missaa tätä Mjorkadalurin nousua. Myös läheinen Nordradalurin tie on hienoa ja päättyy aivan rannan tuntumaan.

Sitten matkamme jatkui 12-tien päähän katsomaan joko uusi maksullinen Streymoyn ja Sandoyn välinen merenalainen tunneli (10 900 metriä) on valmistunut. Vielä ei ollut avattuna liikenteelle, vaan lautta liikennöi edelleen. Mahdollinen seuraava PPB Fire & Ice ryhmä pääsee sitten korkkaamaan tämän tunnelin. Seuraavaksi pyörähdimme 1300-luvun historiallisella Magnuksen katedraalin raunioilla. Rakennusta kutsutaan yksinkertaisesti muuriksi. Jatkoimme matkaa takaisin päin ja ajoimme vielä 58-tien päähän Sydradalurin rannalle, jossa pidimme pienen tauon.

Äijät.

Mjörkadalur.

Huipulla.

Lopuksi vielä paluu Torshavniin ja tankkaus aikaisemminkin käyttämällämme Essolla (Effo).  95-oktaanisen hinta tänään 11,99 DKK per litra, joka päivän kurssilla on noin 1,61 €. 98-oktaanista ei saarilla myydä.

Tankkauksen jälkeen vielä parin kilometrin siirtymä satamaan, jossa lähtöselvitykseen klo 16.30. M/V Meidän lisäksi odotusalueella oli muutama muukin motoristi pyörineen. M/V Norröna irrotti lähes tunnin myöhässä klo 18.45, välittömästi tämän jälkeen siirryimme illalliselle, tuttuun kuudennen kannen ravintolaan. Laiva seilaa Färsaarilta lähdön jälkeen useammankin saaren välistä ja maisemat ovat hulppeita.

Lyhyt piipahdus vielä 10-kannen näköala baarissa ja sitten nukkumaan, jotta saapuisimme virkeänä satujen saarelle (Islanti).

Lähtö hässäkkää Torshavnin satamassa.

Näkemiin Färsaaret.

Harri HjulgrenKommentoi